BuiltWithNOF

 

 

Op maandag 15 januari 1962 vertrok Hr.Ms. Karel Doorman uit Rotterdam als vlaggeschip van smaldeel 5.
Voor de vierde maal vertrok dit smaldeel 5 naar de Nederlandse Antillen.
Deze reis bestond het smaldeel verder uit Hr.Ms. Limburg, Groningen, Dolfijn en Zeeleeuw.
Aan boord embarkeerden de vsq 4 en 8 met respectievelijk 11 Grumman Trackers, waaronder 3 CS2F's als aanvulling voor vsq 4 en 6 Sikorsky S-58 helikopters.
Commandant deze reis was de ktz R.W. Baron van Lynden en de smaldeelcommandant was de cdr A. van Es.

Gezien de hoeveelheid afzonderlijk fotomateriaal in relatie tot deze reis zal verwezen worden naar afzonderlijke pagina’s met meer foto's.

Op woensdag 17 januari 1962 werd aan boord een machinist vermist. Later op dinsdag 23 januari 1962 werd aangenomen dat de machinist overboord was gesprongen en verdronken.

Op donderdag 18 januari 1962 maakte de Doorman rendez-vous met de onderzeebootjagers Limburg en Groningen. Hierna werd koers gezet naar de Canarische Eilanden.

Op maandag 22 januari 1962 aankomst in de haven Las Palmas waar werd afgemeerd aan de reeds bekende Generalisimo Franco kade, voor het innemen van stookolie.
Er kon niet gepassagierd worden, maar er was wel gelegenheid om even souvenirs op de kade te kopen. Dezelfde dag werd de haven van Las Palmas weer verlaten op weg naar de ‘West’.

Op donderdag 25 januari 1962 werd overgegaan op het tropentenue.

Op zaterdag 27 januari 1962 was er het rendez-vous met de onderzeeboot Zeeleeuw.

(foto 2515) De Doorman gezien vanaf de onderzeeboot Zeeleeuw.
Foto ontvangen van Ronald Teesselink.

 

Op vrijdag 2 februari 1962 arriveerde het smaldeel in de haven van Port of Spain op het eiland Trinidad. Waar werd afgemeerd aan de Kings Wharf kade.

(foto 2048) Aankomst van de Doorman in de haven van Port of Spain. Het lijkt of de Doorman rechtstreeks op de kade afstevent. Hierover werd de grap bedacht dat de roerganger aan dek was gekomen omdat hij het afmeren zelf eens wilde aanschouwen.
Foto ontvangen van Piet Admiraal.

(foto 2078) Poststempel van 8 februari 1962 en postzegel van 8 cent uit die tijd. Alle postzendingen verliepen toen via Amsterdam.

Zie voor meer foto’s van Trinidad de Index Reizen & havens en dan de pagina’s mbt Trinidad en/of Port of Spain.

Op maandag 5 februari 1962 werd de haven van Port of Spain weer verlaten en koers gezet naar Paramaribo.

Op woensdag 7 februari 1962 arriveerde de Doorman nabij het lichtschip ‘Surinamerivier’.
De overige smaldeelschepen stomen verder op naar Paramaribo.
In verband met de diepgang van de Doorman gaat deze op 30 mijl van Paramaribo voor anker op de Surinamerivier.
De vliegtuigen waren afgevlogen naar het vliegveld ‘Zanderij’ en de helikopters naar ‘Zorg en Hoop’.
Er waren enkele excursies mogelijk en de mariniers maakten van de gelegenheid gebruik voor een driedaags bivak in de bush. Door een deel van de bemanning werd deelgenomen aan een excursie naar oa Affobakka en het Brokopondoproject.

(foto 4628) Hr.Ms. Karel Doorman ter hoogte van de Surinamerivier, gezien vanaf een van de twee onderzeebootjagers.

Zie voor meer foto’s van Suriname  de Index Reizen & havens en dan de pagina’s mbt Suriname en/of Paramaribo.

Op zaterdag 10 februari 1962 was het weer anker op en voer de Doorman de Surinamerivier weer af naar open zee. Hierop zette het smaldeel koers naar Curacao.

Op dinsdag 13 februari 1962 was er een rendez-vous met de onderzeeboot Hr.Ms. Dolfijn, die op 24 januari 1962 vanuit Den Helder was vertrokken. Het smaldeel was nu compleet.

Op woensdag 14 februari 1962 lag het smaldeel voor de ingang van de Annabaai ter hoogte van het Waterfort en werd een saluut afgegeven, dit werd beantwoord door de walbatterij van het Waterfort.

(foto 1832) Hr.Ms. Karel Doorman geeft een saluut af bij aankomst in de Sint Annabaai bij Willemstad, op de achtergrond de twee onderzeebootjagers en de twee onderzeeboten. Op de voorgrond de bemanning van de saluutbatterij aan de wal in Willemstad.
Foto ontvangen van Arie Dekker en Piet Admiraal (2288)

Zie voor meer foto’s van Curacao de Index Reizen & havens en dan de pagina’s mbt Curacao

Op woensdag 14 en donderdag 15 februari 1962 werd geoefend door het smaldeel in de wateren rond Curaçao.

Op vrijdag 16 februari 1962 arriveerde het smaldeel bij zonsopgang voor de Sint Annabaai waarna de Doorman naar het Schottegat voer en waar werd afgemeerd aan de Brionsteiger.

Op donderdag 1 maart 1962 vertrok de Doorman samen met de jager Limburg uit de haven van Willemstad voor een bezoek aan Aruba.

De volgende dag op vrijdag 2 maart 1962 arriveerden de Doorman en Limburg in de haven van Aruba, via de Paardenbaai werd afgemeerd aan de Handelskade.
Bijkomend geluk voor de bemanning van beide schepen was dat er juist Carnaval werd gevierd op Aruba. Men viel dus met de neus in de feestelijke boter.

(foto 1847) Opname van de Carnavalsoptocht op Aruba in 1962.
Foto ontvangen van Arie Dekker.

Zie voor meer foto’s van Aruba de Index Reizen & havens en dan de pagina’s mbt Aruba en verder Aruba krant en bezoek Aruba

Helaas kwam ook aan deze feestperiode een einde en vertrokken de twee oorlogsbodems op maandag 5 maart 1962 weer naar open zee.
Eenmaal op zee werd aangevangen met oefenen en later met nacht-deklandingen.
Bij het smaldeel had zich nu ook aangesloten het fregat Hr.Ms. Van Amstel, dat was gestationeerd op de Nederlandse Antillen.

Op dinsdag 6 maart 1962 ging de Doorman voor anker in de Caracasbaai op Curacao voor het aan boord nemen van genodigden voor een vaar- en vliegdemonstratie die dag.
Na het afzetten van deze gasten werd weer aangevangen met de oefeningen.

(foto 1988) Hr.Ms. Karel Doorman in de Caracasbaal op Curacao.

Op woensdag 7 maart 1962 bevond het smaldeel zich op de positie van 25 mijl NW van Aruba, koers 295, vaart 13 mijl, temperatuur 29 graden.

Op donderdag 8 maart 1962 voer het smaldeel al oefenend rond in de wateren van Bonaire en Curaçao.

Op vrijdag 9 maart 1962 liep het smaldeel wederom de haven van Willemstad binnen.
Hier waren inmiddels ook aangekomen twee Amerikaanse onderzeeboten USS Croaker en Sarda.

Op maandag 12 maart 1962 werd de haven van Willemstad weer verlaten.
In open zee werd aangevangen met oefenen met de twee Amerikaanse onderzeeboten, terwijl Hr.Ms. Amstel als ‘volgjager’ fungeerde.
De overige smaldeelschepen Hr.Ms. Limburg, Groningen en Dolfijn brachten in deze periode een bezoek aan de havenplaats Cartagena in Venezuela.

Op dinsdag 13 maart 1962 was het smaldeel in rep en roer, veel berichten en geruchten dat de onderzeebootjagers op volledige vredessterkte gebracht moesten worden.
Het smaldeel bevond zich nabij Bonaire, wind NO, kracht 5, licht bewolkt, temperatuur 28 graden.
Voor verschillende bemanningsleden voelde het echter veel warmer aan, wie moest over naar de onderzeebootjagers.
Op deze dag kwam de opdracht van de Bevelhebber der Zeestrijdkrachten, dat de smaldeelcommandant, cdr A. van Es en een deel van zijn stafofficieren zich moesten inschepen op een van de onderzeebootjagers.
De opdracht was dat de jagers en de onderzeeboten via het Panamakanaal moesten opstomen naar de westkust van Amerika voor een ‘vlagvertoonreis’. Het bleek echter dat deze schepen zich moesten begeven naar Nederlands Nieuw Guinea in verband met de oplopende spanningen aldaar.

Zie voor meer foto’s van deze BOZ operatie de Index Reizen & havens en dan de pagina mbt ‘Spiltsing smaldeel’.

Op woensdag 14 maart 1962 volgde een omvangrijke ‘bevoorrading op zee’ of BOZ operatie tussen de Doorman en beide onderzeebootjagers. Van deze operatie en de splitsing van het smaldeel is een afzonderlijke foto-pagina.

Op vrijdag 16 maart 1962 arriveerde de Doorman zonder verdere smaldeelschepen  in de haven van La Guaira in Venezuela.
Aan boord bevond zich wel de fanfare van de mariniers uit Curaçao.

(foto 6542) Aankomst in de haven van La Guaira.

Op maandag 19 maart 1962 vertrok de Doorman weer uit La Guaira en zette koers naar Willemstad.

Op dinsdag 20 maart 1962 liep de Doorman de haven van Willemstad binnen en debarkeerde de mariniers fanfare.
Vervolgens werden er twee Grumman Trackers, 187 en de 194, van vsq 1 aan boord genomen voor transport naar Nederland.

Hierna voer de Doorman de haven van Willemstad weer uit en zette koers naar de Amerikaanse marine basis in Norfolk.

Op dinsdag 27 maart 1962 arriveerde de Doorman in de marinehaven van de US Navy in Norfolk.
De Doorman meerde daar af tussen een groot aantal Amerikaanse collega’s.
Tijdens dit bezoek ontving de Doorman twee Grumman Trackers, 172 en 173 en twee Sikorsky helikopters, de 136 en 137. Een mooi cadeau voor de Nederlandse marine.

De navolgende foto’s mbt Norfolk zijn ontvangen van Jan Toorenaar via Jaap de Moor.

(foto 6538) De Karel Doorman afgemeerd in de haven van Norfolk. Ook hier is de grote laadboom weer actief, mogelijk om de in Norfolk ontvangen vliegtuigen aan boord te zetten.

(foto 6565) Kennelijk is de Doorman in de haven van Norfolk nog een keer verhaald, we zien de Doorman afgemeerd aan twee verschillende steigers. We zien op het vliegdek de twee Trackers 187 en 194 van vsq 1 geparkeerd staan.

Zie foto’s 6538 en 6565 hier boven.

(foto 6537) Op deze foto in de kajuit van Doorman, de commandant Ktz R.W. Baron van Lynden, de Ltzv 2oc Jan Toorenaar en de Lt. Col. A.M.Kamp. In 1965 zou Baron van Lynden als Schout-bij-nacht de Nederlandse vertegenwoordiger worden bij Supreme Allied Commander Atlantic te Norfolk (SACLANT). De ltzv Jan Toorenaar was reeds de PR officier aan boord, maar was mede daar door de liaisson officer tussen de commandant en de US Navy.

(foto 6540) Nogmaals een opname in de kajuit van de commandant aan boord van de Doorman.

(foto 5432) De Amerikaanse marine basis te Norfolk uit later tijd. Ook in 1962 lagen hier meerdere Amerikaanse vliegkampschepen afgemeerd.

Op maandag 2 april 1962 vertrok de Doorman uit de haven van Norfolk en werden de oefeningen voortgezet, met onder andere nachtvliegen, waarbij gebruik werd gemaakt van twee Amerikaanse ‘volgjagers’.
Na de beëindiging van deze oefeningen ontving de Doorman een flinke slok stookolie vanuit een Amerikaanse marine tanker en zette hierna koers richting Nederland.
De thuisreis had een aanvang genomen.
Voor de bemanningen van de overige smaldeelschepen en de overgebrachte bemanningsleden van de Doorman naar de jagers zou de thuisreis nog enige tijd op zich laten wachten.

Op woensdag 18 april 1962 werd afgemeerd in de haven van Den Helder.

Zie de fotoserie hieronder.

(foto 5613) Overzicht van het afmeren aan steiger 20 na terugkomst van de 4e Westreis op 18 april 1962. Langzaam maar zeker komt de Doorman dichter en dichter naar de steiger, nog even geduld voor de afhalers.

(foto 5614)  Hr.Ms. Karel Doorman loopt de haven van Den Helder binnen en zal met behulp van sleepboten gaan afmeren aan steiger 20. Op deze steiger wachten familie en  vrienden van de opvarenden geduldig tot het vliegkampschip is afgemeerd. Een deel van de bemanning op het vliegdek tijdens het afmeren. Wederzijdse herkenning moet al mogelijk zijn.

(foto 5681) Het begroeten en zwaaien naar elkaar is reeds aangevangen.

(foto 5615) Nog even geduld en men kan elkaar op de kade begroeten. Welkom thuis bemanning van Hr.Ms. Karel Doorman. Op deze foto zien we rechts nog net een deel van een Grumman Tracker op het vliegdek staan.

(foto 5285) Nog wat dichterbij en nu kunnen ze elkaar tenminste herkennen, welkom thuis jongens. Op deze foto zien we duidelijk minimaal twee Grumman Trackers op het vliegdek staan. Helaas zijn geen nummers zichtbaar

Bij aankomst in Den Helder waren er dus nog Grumman Trackers aan boord. Onbekend waarom deze niet op zee waren gedebarkeerd naar het Marine Vliegkamp Valkenburg.

Met betrekking tot de Grumman Trackers aan boord tijdens deze reis zijn wat onduidelijkheden.

De Doorman zou vertrokken zijn met 11 Trackers, waaronder 3 van het type CS2F. In Norfolk zijn twee Trackers aan boord gekomen en op Curacao zijn twee Trackers van vsq 1 aan boord genomen voor vervoer naar Nederland. Deze zijn met behulp van de grote laadboom van het vliegkamschip aan boord genomen en niet via een deklanding op zee.
Mogelijk zijn deze Trackers ook in Nederland via de grote laadboom ontscheept.

Wie weet welke Trackers aan boord zijn gebleven bij afmeren in Den Helder en waarom.

Op diverse foto's van deze 4e Westreis staan de volgende Trackers afgebeeld: 158, 159, 160, 161, 162, 165, 166, 167, 169, 187 en 196.
Op de foto waarbij de 187 staat afgebeeld, staat nog een Tracker waarvan het nummer eindigt op een 4.

De 154 komt voor op foto's vanaf 1963, de 164 vanaf 1966 en van de 174 zijn geen foto's bij de webmaster voorhanden. Mogelijk betreft het hier de 184 die reeds bij aanvang van de reis aan boord was of in Curaçao aan boord is gehesen samen met de 181 die wel op een foto staat afgebeeld

Met betrekking tot deze 4e Westreis zie ook de afzonderliojke pagina’s:
Media en de 4e Westreis;
Aruba krant (speciale uitgifte);
Bezoek Aruba 1962;
Zwemfeest Aruba 1962 en
Verslag 4e Westreis en verblijf NNG.

Uiteraard heeft de webmaster belangstelling voor meer info en/of foto’s van deze 4e Westreis. Er moeten toch nog veel meer gegevens en beeldmateriaal aanwezig zijn.

 

Terug naar index reizen & havens.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Wereldreis 1960] [1e Westreis in 1950 (1)] [2e Westreis 1952 (1).] [3e Westreis 1959 (1)] [4e Westreis 1962] [Aruba krant 1] [5e Westreis in 1964] [Oefenreis Middellandse Zee 1954 (1)] [1955 oefenreis Italie] [Vlagvertoon Canada en USA (1)] ["Sharp Squall 4"] ["Fairwind VI" 1961] [De Nieuwe Limburger] [Canada 1961] [Havens] [Fort de France 1] [Las Palmas 1] [Santa Cruz 1] [Brest] [Kopenhagen 1.] [Gibraltar 1] [Gibraltar 5] [Londen] [Toulon & St. Tropez (1)] [Funchal 1] [Algiers] [Istanbul 1] [Aruba 1] [Curacao 1] [Lissabon 1] [Invergorden 1] [Rosyth & Edinburgh 1] [Suriname] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]