BuiltWithNOF

 

 

Op maandag 15 januari 1962 vertrok Hr.Ms. Karel Doorman uit Rotterdam als vlaggeschip van smaldeel 5.
Voor de vierde maal vertrok het smaldeel 5 naar de Nederlandse Antillen.
Smaldeelcommandant tijdens deze reis was de commandeur A. van Es, commandant van de Karel Doorman was de ktz R.W. Baron van Lynden.

(foto 7185) Smaldeel commandant, commandeur A. van Es, in zijn hut aan boord van de Karel Doorman.

(foto 7522) Commandant van Hr.Ms. Karel Doorman de ktz R.W. Baron van Lynden.

 

Het smaldeel bestond deze reis uit het vlaggeschip Hr.Ms. Karel Doorman, de onderzeebootjagers Hr.Ms. Limburg en Groningen en de onderzeeboten Hr.Ms. Zeeleeuw en Dolfijn.
Hr.Ms. Dolfijn vertrok echter pas op woensdag 24 januari 1962 vanuit Den Helder.

(foto 0216) Hr.Ms. onderzeebootjager Limburg.

(foto 0230) Hr.Ms. onderzeebootjager Groningen.

(foto 0202) Hr.Ms. onderzeeboot Zeeleeuw.
Foto ontvangen van Rinus Peperkamp.

(foto 0217) Hr.Ms. onderzeeboot Dolfijn.
Foto ontvangen van Rinus Peperkamp.

 

Aan boord embarkeerden de vsq 4 en 8 met respectievelijk 11 Grumman Trackers, waaronder 3 CS2F's als aanvulling voor vsq 4 en 6 Sikorsky S-58 helikopters.

(foto 0198) Grumman Tracker op de katapult van Hr.Ms. Karel Doorman.
Foto webmaster.

(foto 0199) Sikorsky S-58 helkopter gereed voor afvliegen als ‘plane-guard’.
Foto webmaster.

 

Deze keer dus een vliegkampschip en geen halve koopvaarder, hoewel er wel weer het een en ander te lossen was in de Caracasbaai.

Kort na het vertrek, op woensdag 17 januari 1962was er de melding dat een machinist aan boord werd vermist. Kennelijk was daarvan niets waargenomen en ook geen tijdstip bekent omdat er van zoeken geen berichten zijn. Later op dinsdag 23 januari 1962 werd aangenomen dat de machinist overboord was gesprongen en verdronken.

Op donderdag 18 januari 1962 was er het rendez-vous van het vlaggeschip met de beide onderzeebootjagers.

Hierna werd koers gezet naar de eerste tussenstop, Las Palmas op Gran Canaria, om aldaar de brandstof tanks bij te vullen voor de oversteek naar de Nederlandse Antillen.

 

Las Palmas.

Er werd de bemanning via de omroep dan ook medegedeeld dat er niet gepassagierd kon worden en was het op maandag 22 januari 1962 dan ook aankomst en ook weer vertrek vanaf de Generalissimo Franco kade. Er kon dus niet gepassagierd worden, maar er was wel gelegenheid om souvenirs op de kade te kopen.
Menigmaal lagen Nederlandse oorlogsbodems aan deze kade/pier afgemeerd, welke door Nederlanders was gebouwd.

 

Op donderdag 25 januari 1962 was het weer wisselen van tenue en omkleden van Europees in Tropen tenue. Dat gaf meteen weer een 'zomers' gevoel en dat eind januari.

Op zaterdag 27 januari 1962 was er het rendez-vous met de onderzeeboot Zeeleeuw.

 

Port of Spain.

Op vrijdag 2 februari 1962 arriveerde het smaldeel in de haven Port of Spain op Trinidad.

Hier werd afgemeerd aan de Kings Wharf kade.

(foto 2048) Aankomst van de Doorman in de haven van Port of Spain. Het lijkt of de Doorman rechtstreeks op de kade afstevent. Hierover werd de grap bedacht dat de roerganger aan dek was gekomen omdat hij het afmeren zelf eens wilde aanschouwen.
Foto ontvangen van Piet Admiraal.

(foto 4028) Zicht vanuit de mast van Hr.Ms. Karel doorman op de afgemeerde onderzeebootjagers in de haven Port of Spain.

 

Hier werd door de bemanning een druk sportprogramma afgewerkt en werden bezienswaardigheden bezocht.
De bemanning kreeg ook de kans om Trinidad te ontdekken en dat bleek 464 jaar later dan Columbus. Waar blijft de tijd.

(foto 2077) Opname tijdens een excursie met demonstratie van de Limbo dans.

(foto 2078) Poststempel van 8 februari 1962 en postzegel van 8 cent uit die tijd. Alle postzendingen verliepen toen via Amsterdam.
Foto ontvangen van Piet Admiraal.

 

De bottelier deed wat ook reeds door de VOC werd gedaan, namelijk het inslaan van vers fruit, bestaande uit ongeveer 26.000 sinaasappelen en verder enorme hoeveelheden bananen, grapefruit (voor bij het ontbijt op zondagmorgen) en verder o.a. nog tomaten.

Er werden uitstapjes en bezoeken geregeld aan een weeshuis op Trinidad en aan de Shell waar men zich tegoed kon doen aan lekkere hapjes.

(foto 1857) Excursie naar weeshuis op Trinidad.
Foto ontvangen van Arie Dekker.

(foto 1858) Bezoek aan de Shell op Trinidad, waarbij hapjes en drankjes werder geserveerd.
Foto ontvangen van Arie Dekker.

(foto 1867) Even ontspannen bij de Shell op Trinidad.
Foto ontvangen van Arie Dekker.

 

Op maandag 5 februari 1962 kwam ook aan dit bezoek weer een eind en was het weer meerrol op post en werden de trossen weer opgeborgen.

Het smaldeel zette hierop koers naar Suriname.

 

Suriname.

Op woensdag 7 februari 1962 arriveerde het smaldeel ter hoogte van het lichtschip “Surinamerivier”. De Doorman ging ten anker op de Surinamerivier op ongeveer 30 mijl van Paramaribo.

(foto 4627) Hr.Ms. Karel Doorman voor anker op de Surinamerivier.

(foto 4628) Hr.Ms. Karel Doorman ter hoogte van de Surinamerivier, gezien vanaf een van de twee onderzeebootjagers.

(foto 7499) Het lichtschip “Suriname Rivier” aan de monding van de Suriname rivier, de toegang tot Paramaribo vanaf zee.

(foto 7499a) Wat er nog over is van het voormalige lichtschip “Suriname Rivier”.

 

De overige smaldeelschepen stoomden verder en meerden af in Paramaribo.

De Grummen Trackers en de Sikorsky helikopters waren afgevlogen, waarna de Doorman het saluut afgaf.
De Trackers vlogen naar het vliegveld 'Zanderije', terwijl de heli's naar het vliegveld 'Zorg en Hoop' wentelden.

Later liet de MLD nog van zich horen en zien tijdens een demonstratie door de helikopters en een 'fly-past' over Paramaribo.

Door het slechter wordende weer konden slechts zo'n 200 bemanningsleden aan worden gezet. Zij konden nog gebruik maken van een excursie naar o.a. Affobakka, de Colakreek en het Brokopondo project.

(foto 1975) Wachten op verder transport vanuit de haven in Paramaribo voor een excursie.
Foto ontvangen van Ton Michiels.

(foto 2548) Opname van het Brokopondo Lake in Suriname.

 

De terugreis naar de Doorman was voor hen ook niet meer mogelijk,  waarop ze werden ondergebracht in het Prins Bernhard kampement van de landmacht en bij particuliere gezinnen.

Ook de mariniers aan boord zagen kans op de eerste dag de Doorman te verlaten om een aantal dagen te gaan oefenen in een bivak midden in de jungle.

Zij kregen les van ervaren Surinaamse oerwoudlopers in selecteren van eetbare planten om te kunnen overleven. Verder werd ook de lichamelijke beweging niet vergeten en mochten ze een kilometers lang fraai pad kappen door deze jungle.
Dit alles werd beloond met een onvergetelijke feestavond in een indianendorp.

Nadat enkele dagen later het beter weer was werden veel genodigden aan boord van de Doorman gebracht voor het bijwonen van vaar- en vlieg demonstraties op zee.

Na afloop sprak de Surinaamse Minister President een afscheidswoord, waarin hij bedankte voor de indrukwekkende demonstraties en wenste de bemanning verder een behouden vaart.

Op zaterdag 10 februari 1962 was het weer anker op en voer de Doorman de Surinamerivier weer af naar open zee. Hierop zette het smaldeel koers naar Curacao.

 

Naar deel 2.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Wereldreis 1960 index] [Smaldeel reizen  index] [1950] [1952] [1954] [1954] [1955] [1959] [1961] [1962] [1963] [1964] [1965] [1967] [1968] [Havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]