BuiltWithNOF

 

 

Splitsing van het smaldeel.

Op dinsdag 13 maart 1962 was het smaldeel in rep en roer. Die dag kreeg de smaldeelcommant de commandeur A. van es opdracht van de Bevelhebber der Zeestrijdkrachten om zich met een deel van zijn staf in te schepen aan boord van een onderzeebootjager.

Dat werd Hr.Ms. Limburg.

Beide jagers mochten geen haven meer aandoen en moesten zo spoedig mogelijk bevoorraad worden op zee door de Karel Doorman.
Ook beide onderzeeboten moesten zich begeven naar de Amerikaanse Westkust voor een vlagvertoon reis met de beide jagers.

De volgende dag op woensdag 14 maart 1962 kwamen beide onderzeebootjagers langszij de Karel Doorman en begon een uitzonderlijke BOZ (bevoorrading op zee) operatie tussen de drie schepen.

Binnen zes uur tijd werden vanaf de Doorman tonnen munitie, victualiën, magazijngoederen en olie overgegeven aan de jagers, gelijktijdig over zowel stuur- als bakboord.
Hr.Ms. Groningen (D813) aan stuurboord en Hr.Ms. Limburg (D814) aan bakboord.

Ook verschillende bemanningsleden van de Doorman werden overgeplaatst naar een van de jagers, zodat de bemanning van de jagers zoveel mogelijk op oorlogssterkte werd gebracht.

Voor deze bemanningsleden zou deze 4e Westreis een heel stuk langer gaan duren.

Op deze woensdag was de splitsing van het smaldeel een feit en bleef de Karel Doorman alleen bij het vervolgen van de 4e Westreis.

De foto-serie is gemaakt vanuit een van de boordhelikopters.

(foto 0746) Hr.ms. Karel Doorman in het midden met aan SB hr.Ms. Groningen en aan BB Hr.Ms. Limburg

(foto 2086)

(foto 7510)

(foto 1355)

(foto 1356)

(foto 0733 en 1357) Op deze en de volgende twee foto’s zien we duidelijk de lange rij ‘touwtrekkers’ op het vliegdek om de hoofdkabel tussen de schepen op spanning te houden.

(foto 1357a) Detail voordek van vorige foto.

(foto 1357b) Detail van het achterdek.

(foto 4338) Niet alleen materieel zoals munitie en victualiën werden overgezet, ook personen werden vanaf de Doorman overgezet naar de jagers als aanvulling van de bemanning van de jagers. Bij de rode pijl zien we hoe een bemanningslid wordt overgezet naar de Limburg.

(foto 7511)

(foto 3427) Ook hier zien we de rijen ‘touwtrekkers’ en ander personeel aan dek van de Doorman.

(foto 5244) Op de achtergrond het stationsschip Nederlandse Antillen, Hr.Ms. Van Amstel welke de gehele operatie volgt in het kielzog van de Doorman.

(foto 5245)

(foto 7512)

(foto 7513)

(foto 6514)

(foto 7514)

(foto 7515)

(foto 6513) Op de voorgrond aan bakboord van de Karel Doorman de onderzeebootjager Limburg.

 

Het bevel voor de vlagvertoon reis langs de westkust van Amerika bleek een schijnbeweging, na passage van het Panamakanaal kreeg men de opdracht om zo snel mogelijk op te stomen naar Hollandia in Nieuw Guinea.

Dit alles in verband met de opgelopen spanning tussen Nederland en Indonesië over de kwestie NNG.

Vanaf het volgende deel heeft de reis alleen nog betrekking op de Karel Doorman.

 

 

Naar deel 6.

 

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Wereldreis 1960 index] [Smaldeel reizen  index] [1950] [1952] [1954] [1954] [1955] [1959] [1961] [1962] [1963] [1964] [1965] [1967] [1968] [Havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]