BuiltWithNOF

 

 

Na de intensieve oefeningen van het smaldeel, kwam er weer een ontspannend weekend aan voor de bemanningen. De Doorman en de Zeeleeuw stoomden op naar Aruba, waar op vrijdag 24 april 1964 werd afgemeerd aan de Handelskade in Oranjestad.

Voor enkele of meerdere opvarenden een herhaling, waarbij men vast het feest en zwemfestijn nog niet vergeten was.

De onderzeebootjager Friesland stoomde op naar Bonaire om aldaar af te meren.

De onderzeebootjagers Amsterdam en Drenthe keerden voor het weekend terug naar Willemstad op Curacao.

(foto 3102) De haven van Oranjestad met bij A de Handelskade waar de Doorman afmeerde zoals in 1962.

(foto 0960) Haventje op Aruba, gezien vanaf het vliegkampschip. Zie ook de plattegrond hierboven.

(foto 0961) Groep monteurs aan het winkelen in een winkelstraat in Oranjestad.
Foto fotodienst aan boord van de Doorman.

(foto 0962) In die tijd verbleven er kennelijk bewoners van Aruba in dit soort huisjes.

(foto 0955) Excursie over het eiland Aruba. De bussen staan beneden geparkeerd ter hoogte van enkele huisjes.
Foto webmaster.

(foto 0959) Tijdens de excursie aankomst aan de kust van het eiland Aruba. Een behoorlijke golfslag beukt op de rotsachtige kust.
Foto webmaster.

(foto 0957) Even poseren bij een verhoogd deel van de kust langs een smal strandje dicht bij de ‘natuurlijke brug’ op Aruba.
Foto webmaster.

(foto 0656) Foto van de ‘natuurlijke brug’ op Aruba. Zittend op je hurken de foto nemen en dan vergeten dat er af en toe een golf onder de brug door komt, dus hierna een tijdje met natte voeten.
Foto webmaster.

(foto 1898) Jaren later is deze ‘natuurlijke brug’ van Aruba ingestort. Dit feit haalde de landelijke pers.

Wederom was er weer een BBQ feest georganiseerd langs het strand en bij het Caribbean hotel. Dit hotel was ook in 1962 de locatie voor een vrolijk feest met eten en drinken.

(foto 1899) Het Caribbean hotel op Aruba langs het mooie witte strand.

(foto 0963) Op deze foto herkennen we de typische vorm van de balkons, die ook goed zichtbaar waren bij het feest in het zwembad van dit hotel.

(foto 5567) Tijd voor een hapje en een drankje tijdens dit uitstapje.
Foto ontvangen van Henk Nanninga.

(foto 5568) Opname bij het hotel. Foto ontvangen van Henk Nanninga.

(foto 5569) Ook langs het strand waren diverse zitjes beschikbaar.
Foto ontvangen van Henk Nanninga.

Op maandag 27 april 1964 verlieten de smaldeelschepen weer hun diverse havens en vormden op zee weer het smaldeel.
Doel van het smaldeel was een nachtelijke zeedoelschietoefening. Ondanks een intensieve inzet bleef de spatschijf onbeschadigd.

Tijdens deze oefeningen kwam de Grumman Tracker 149 in de problemen. De BB motor kwam zonder olie, doordat een afsluitdop niet goed bevestigd was. De BB motor werd onmiddellijk buiten bedrijf gesteld en de propellerbladen in de ‘vaanstand’ gezet om de luchtweerstand te verminderen. Hierna werd koers gezet naar het vliegveld van Aruba en werd de landing aldaar uitgevoerd op alleen de SB motor.

Deze landing werd goed uitgevoerd en het vliegtuig arriveerde zonder kleerscheuren op het vliegveld van Aruba.
Voor alle zekerheid waren de hulpdiensten van het vliegveld uitgerukt naar de landingsbaan.

Na reparatie vloog de Tracker 149 de volgende dag, op dinsdag 28 april 1964 van Aruba naar Curacao.

(foto 3219) De bemanning van een Grumman Tracker aan boord van Hr.ms. Karel Doorman, tijdens de reis naar de West in 1964. Op deze foto van links naar rechts Kraan, Rudolph en de vliegers Jaap de Moor en Jan van de Water.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 3218) Hier dezelfde bemanning van de Grumman Tracker 149, nadat men een landing had gemaakt op het vliegveld van Aruba op één motor. De Tracker was ontworpen om met een motor te kunnen vliegen. Van een van de motoren was de olie weggelopen en moest worden afgezet. De landing is verder goed verlopen, na deze landing poseren van links naar rechts, de vliegers Jaap de Moor en Jan van de Water en de overige bemanningsleden Kraan en Rudolph.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 3220) Na herstel van de Grumman Tracker 149 nog even een plaatje van de reparateurs en de vliegers op het vliegveld van Aruba. Op deze foto 1e van links de vlieger Jan van de Water, 4e van links de paai van de 149 Johan Dales, 5e van links  de sgtmaj leider reparatieploeg Van Hasselt en uiterst rechts de vlieger Jaap de Moor..
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

Aanvulling door Leon Tonnard:
2e van links is de vgmr Guus Luiken de paai van de 149, 4e van links de kpl. Van Dalen de hoofdpaai en 6e van links de vgmr Hogendoorn of Hogevorst, de paai van de 149 van de contra ploeg.

(foto 3221) Hier een overzicht van de hulpdiensten die waren uitgerukt om de Grumman Tracker 149 meteen te kunnen assisteren als het was mis gegaan.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

Na afloop van de oefeningen werd door het gehele verband opgestoomd naar Curacao, waar het smaldeel op dinsdag 28 april 1964 arriveerde en weer afmeerde in Willemstad, nu voor een zogenaamde smaldeel onderhoudsperiode van ongeveer 21 dagen.

 

(foto 2615) Hr.Ms. Karel Doorman loopt de Sint Anna baai binnen op weg naar het Schottegat om te gaan afmeren aan de Brion steiger.

Nu de Doorman voor langere tijd lag afgemeerd aan de Brion steiger, waren de vliegtuigen voor binnenkomst weer afgevlogen naar het vliegveld Hato, het militaire deel van de luchthaven Dr. Albert Plesman.
Zodra de Doorman weer buitengaats komt zullen de vliegtuigen weer aan boord embarkeren.

 

Naar deel 3.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Wereldreis 1960 index] [Smaldeel reizen  index] [1950] [1952] [1954] [1954] [1955] [1959] [1961] [1962] [1963] [1964] [1965] [1967] [1968] [Havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]