BuiltWithNOF

 

 

Op dinsdag 6 februari 1968 arriveert de Funchal groep, De Zeven Provinciën, Limburg, Zeeland en Potvis in de haven van Funchal. De overige smaldeelschepen blijven op zee oefenen.
 

Zeewacht van dinsdag 6 februari 1968 in de Atlantische Oceaan.

HW 00.00 uur. Vervolgen koers en vaart in formatie met Hr.Ms. Noord-Brabant.

DW 04.00 uur. g.b.

VM 08.00 uur. g.b.

AM 12.00 uur. g.b.

PV 16.00 uur. g.b.

EW 20.oo uur. 22.10 komen in verband met Hr.Ms. Poolster, 2 mijl voor ons Hr.Ms. Noord-Brabant, in sector scherm 4JK6.

 

Zeewacht van woensdag 7 februari 1968 in de Atlantische Oceaan.

HW 00.00 uur. Vervolgen koers en vaart in formatie met Hr.Ms. Poolster en Noord-Brabant.

DW 04.00 uur. Varen in formatie als boven. 06.10 Geven Hr.Ms. Nood-Brabant opdracht om de formatie te verbreken. 07.30 B.O.Z. rol op post, komen langszij Hr.Ms. Poolster ivm olieladen. 07.52 Maken met schietlijn verbinding met de Poolster.

(foto 3315) Opname welke toont hoe de konstabel per lijngeweer een eerste dunne lijn overschiet naar het ontvangende schip. Men staat hoog op het stuurboord gangboord naast het eiland. Via deze eerste lijn worden meerdere lijnen overgetrokken, zoals de afstandslijn en de kabels voor de olieslangen.

(foto 6605) De Poolster voert naast de Doorman met een snelheid van 12 knopen tijdens deze BOZ (bevoorrading op zee) operatie. Duidelijk zichtbaar de seinvlaggen ‘bravo’ op de schepen ten teken van overgeven gevaarlijke stoffen. Ook zien we de dagseinen ‘beperkt manoeuvreerbaar’ in de masten.

(foto 1876) Op deze foto aan stuurboord naast het gangboord van de navigatiebrug, zien we de zogenaamde cijfervlaggen. Hier de cijfervlag 1 en 2 ten teken datde snelheid voor beide schepen 12 knopen moet zijn.

Cijfervlag voor nummer 1

Cijfervlag voor nummer 2

Foto van de zichtbare cijfervlaggen.

(foto 6606) De Poolster druk bezig om de stookolie over te pompen naar de voorraad tanks van de Doorman.

 

VM 08.00 uur. 08.10 tot 10.45 nemen 72 ton water en 774 kg/ton olie over van de Poolster. 10.45 Aftrap BOZ rol

AM 12.00 uur. 14.45-15.30 Oorlogswacht en alarm divisie B op post.

(foto 1892) Oorlogswacht op post, wij zijn er gereed voor.

 

PV 16.00 uur. 19.45 Komen in formatie met Hr.Ms. Poolster.

EW 20.00 uur. Komen in formatie met Hr.Ms. Poolster en 2 mijl voor ons Hr.Ms. Noord-Brabant in sector scherm 4JK6.
 

Op donderdag 8 februari 1968 loopt de Poolster de haven van Santa Cruz binnen voor het laden van olie.

 

Zeewacht van donderdag 8 februari 1968 in de Atlantische Oceaan.

HW 00.00 uur. g.b.

DW 04.00 uur. g.b.

VM 08.00 uur. Voeren oefening uit in oefengebied DINO 4 cf weekprogramma.

AM 12.00 uur. 12.30 CSML 5 ( SBN A.v.d.Moer) debarkeert per sloep en embarkeert aan boord van Hr.Ms. Noord-Brabant.

PV 16.00 uur. 18.15 Strijken jol ivm overvaren CSML 5 van Hr.Ms. Noord-Brabant naar Hr.Ms. Karel Doorman.

(foto 2834) Een van de snelle sloepen wordt gestreken op zee, in ditr geval om de smaldeel commandant over te zetten naar de jager Noord-Brabant.

(foto 2405) Opname van de jol aan stuurboord. Deze zal later neergelaten worden om de smaldeel commandant weer op te halen vanaf de Noord-Brabant.

 

EW 20.00 uur. Stomen in formatie one met station one Poolster als guide, station 2, Karel Doorman en station three Noord-Brabant.
 

Op vrijdag 9 februari 1968 arriveren de Doorman, Noord-Brabant en Dolfijn bij de haven van Las Palmas. In verband met de weersomstandigheden mogen de onderzeebootjager en de onderzeeboot wel naar binnen, maar het vliegkamschip moet buiten voor anker. Als het weer later beter wordt mag ook de Doorman de haven van Las Palmas binnen lopen om omstreeks 20.00 uur alsnog af te meren aan de pier.
 

Zeewacht van vrijdag 9 februari 1968 in de Atlantische Oceaan.

HW 00.00 uur. 03.20 Hr.Ms. Poolster verlaat de formatie en stoomt op naar Santa Cruz de Tenerife.

DW 04.00 uur. Stomen op naar Gran Canaria in formatie met Hr.Ms.Noord-Brabant. 04.30 krijgen zicht op La Isleta. 07.43 Hr.Ms. Dolfijn wordt opgenomen in de formatie.

(foto 4805) Zicht op La Isleta op het eiland Gran Canaria.

VM 08.00 uur. 08.15 Meerrol en saluutrol op post. 08.45  Geven saluut aan de vlag van het Koninkrijk Spanje. 08.50 Nemen loods aan boord. 09.00 Hr.Ms. Noord-Brabant en Dolfijn verlaten de formatie. 09.10 Komen ten anker voor SB anker. Steken tot 10 lengten op de bak. 09.30 Bedanken meerrol. 09.45 Bedanken de loods. Houden BB anker gereed om te vallen. Bepalen MK gereedheid op 1 uur notice. 10.10 Debarkeren CSML 5. Vervaren commandovlag naar Hr.Ms. Noord-Brabant. Hijsen de geus.

AM 12.00 uur. Liggen ten anker a.v. 14.45 CSML 5 keert terug aan boord. Hijsen commandovlag. 15.00 Hijsen SB achter statietrap.

PV 16.00 uur. Liggen ten anker a.v. MK half uur notice. Controleren regelmatig anker peilingen. 16.20 Draaien in tot 8 stukken op de bak, daarna MK 15 minuten notice. 18.30 MK stoom klaar. Ankerrol op post, stuurhuis en noodstuur positie op post cf meerrol. 18.45 Meerrol op post. Gaan anker op, stomen met variabele koersen en vaarten de haven van Las Palmas binnen en meren te 19.50 af cf nevenstaande schets. 20.05 Bedanken MK, stuurhuis en noodstuur positie. 20.15 Bedanken meerrol. Bepalen reewacht.

 

(foto 1928) Zicht op de kust en baai van Las Palmas op het eiland Gran Canaria.

 

Reewacht van vrijdag 9 februari 1968 te Las Palmas.

Liggen gemeerd a.v. 20.30 appel wachtsvolk, zieken en gestraften. 21.00 Geven gelegenheid tot passagieren.

HW en DW van zaterdag 10 februari 1968.

Zaterdagse dienst cf orderboek commandant.

 

Reewacht van zaterdag 10 februari 1968 te Las Palmas.

Slecht leesbaar. g.b.

(foto 3088) Overzicht van de haven van Las Palmas. A. de kade/pier waaraan de Doorman lag afgemeerd, B. het strand in Las Palmas.

(foto 6699) Zicht op de haven van Las Palmas en de hulp bij het afmeren.

 

Reewacht van zondag 11 februari 1968 te Las Palmas.

09.05 Zondag inspectie commandant. 10.00-10.45 Kerkdiensten aan boord. 10.45 Geven gelegenheid tot passagieren en deelname O.S.& O activiteiten. 16.00-18.00 Schip open voor bezoekers.

HW en DW van maandag 12 februari 1968. g.b.

(foto 1075) Eerst maar even de boulevartd langs het strand verkennen.

(foto 0709) In deze tijd van het jaar en heerlijk zonnebaden op het strand.

(foto 0710) Op sommige plaatsen op het strand heeft het iets weg van een eenvoudige camping.

 

Op maandag 12 februari 1968 verlaat de onderzeeboot Dolfijn de haven van Las Palmas om zich aan te sluiten bij de Funchal groep voor onderzeebootbestrijdingsoefeningen.

Reewacht van maandag 12 februari 1968 te Las Palmas.

20.30 zeggen machinist 2 (naam mar.nr.) voorlopig arrest aan in de vorm van streng arrest. 19.00-21.00 ontvangen aan boord van officiële genodigden.

HW en DW van dinsdag 13 februari 1968. g.b.

(foto 6671) Het einde van het strand in Las Palmas.

(foto 1932) Fraaie hotels langs de boulevard.

(foto 6676) Het begin van het strand in Las Palmas.

 

Op dinsdag 13 februari 1968 wordt de onderzeebootjager Noord-Brabant verhaalt naar een Spaanse marine basis.

Reewacht van dinsdag 13 februari 1968 te Las Palmas.

13.30-15.45 Duikwerkzaamheden aan Sonar dome, inspectie roer en schroeven.

HW en DW van woensdag 14 februari 1968. g.b.

(foto 6697) En de bemanning kwam wederom op het juiste moment in het feestgedruis in Las Palmas.

Op woensdag 14 februari 1968 embarkeren aan boord van de BDZ de vice-admiraal H.M. van den Wall Bake en zijn adjudant.

Reewacht van woensdag 14 februari 1968 te Las Palmas.

08.30 Ontslaan uit voorlopig arrest van machinist 2 …… 15.30 Ontvangst door CSML 5 van de commandant marine te Las Palmas, gouverneur van Gran Canaria e.a. 16.15 Maken bekend dat het schip op donderdag 15 februari 1968 te 10.00 uur naar zee vertrekt. 22.30 Aankomst van de Bevelhebber der Zeestrijdkrachten (BDZ) de vice admiraal (VADM) H.J. van de Wall Bake. 23.05 Zetten extra stalen achterspring ivm breken van de achterspring.

HW en DW van donderdag 15 februari 1968. g.b.

(foto 7570) De BDZ vadm H.J. van de Wall Bake.

 

Op donderdag 15 februari 1968 rendez-vous van alle smaldeelschepen. De BDZ brengt per helikopter vanaf de Doorman een bezoek aan de Poolster en de Zeeland.

Reewacht van donderdag 15 februari 1968 te Las Palmas.

Vangen aan met het ontboeien en nemen verdubbelingen weg (extra trossen). 09.15 Stuurhuis bezet cf meerrol. 09.30 Ontboeit met ….(onleesbaar).. van halfdek. 09.45 Meerrol op post. Sluittoestand Y. 09.55 MK stoomklaar. Schouw nog te water voor ophalen meerploeg. 10.00 Ontmeren en stomen met variërende koersen en vaarten de haven van Las Palmas uit. Aftrap meerrol, zeewacht.

VM 10.00 uur. Stomen op met variërende koersen en vaarten. 10.15 Hijsen schouw 2 aan boord. 10.20 Passeren havenhoofd, loods van boord. 10.20 Aftrap meerrol. 10.30 bepalen koers 110. 11.00 Voeren log en dome uit.

Een van de taken van de elektromonteur was het uitvoeren en inhalen van de ‘Pitotbuis’ van het log. Dit was een klein vochtig en stinkende ruimte op het N-dek, het laagst bereikbare dek. Je kwam daar door via een luik op het H-dek via een smalle steile trap via verschillende dekken af te dalen.

H-dek: in de gang naar het cafetaria zat links het luik met toegang tot de eerste schacht.

J-dek: dan langs de steile trap een dek verder zakken.

K-dek hier overstappen naar het er naast gelegen luik en schacht.

Via het M-dek verder zakken naar het N-dek waar het logcompartiment was. Ja zo kwam je nog eens ergens.

Foto-serie van de dekken met betrekking tot de afdaling naar het log.

(foto 7590) Schematische voorstelling van het log, met 10 het N-dek en 11 de pitotbuis.

Druklog (sallog)
Een pitotbuis met een gaatje aan de voorkant steekt onder het schip uit. De vaart van het schip drukt het water naar binnen, naar een reservoir met daarin een balg (membraan) die door de druk wordt ingedrukt, waar de vaart van het schip uit af te leiden valt. Aan de andere kant van de balg zit ook water, dat ook via een buis met het water verbonden is. De opening van de statische buis is echter zodanig dat geen druk wordt opgebouwd. Dat geeft een 'referentiedruk', zodat het verschil tussen normale druk (op die diepte) en 'vaartdruk' gemeten wordt.

 

AM 12.oo uur. 13.15 BOZ per schouw van Hr.Ms. Karel Doorman naar Hr.Ms. Poolster. 13.30 tot 13.45 gaan gestopt liggen ivm verhalen snelle motorboot naar eigen plaats. 14.09 tot 15.05 Beoefenen manoeuvreren “Man over boord”.

PV 16.00 uur. 18.32 BDZ aan boord terug. Geen nachtvliegen ivm te geringe windkracht.

EW 20.00 uur.Vangen aan met casex A16 met Hr.Ms. Zeeland in sectie scherm 4NRY6 en Hr.Ms. Dolfijn. Voeren zig-zag plan 18 uit. Doven navigatie verlichting. 21.03 Ontsteken navigatie verlichting. Heffen verduistering op. Geven Hr.Ms. Zeeland opdracht om naar zijn anker positie op te stomen.

 

Op vrijdag 16 februari 1968 bezoekt de commandant onderzeedienst de onderzeeboot Potvis voor een inspectie.

Zeewacht van vrijdag 16 februari 1968 in de Atlantische oceaan.

HW 00.00 uur. Krijgen zicht op Lt.H. (lighthouse) Morro de Colchas (Faro de Maspalomas, Gran Canaria).

(foto 7569) De vuurtoren van Morro de Colchas.

(foto 7572) Kaart met de positie van Maspalomas op Gran Canaria.

 

DW 04.00 uur. 07.00 Verduistering schip ivm casex A16, doven navigatie verlichting.

VM 08.00 uur. Voeren zig-zag plan 15 uit ivm casex A16.

AM 12.00 uur. Van 14.45 tot 15.00 Beoefenen manoeuvre “Man over boord”.

PV1 16.00 uur.17.45 Nemen Hr.Ms. Limburg in formatie one, double standaard distance.

PV2 18.00 uur. 18.33 Voeren dome uit. Tijdens deklandingsoperaties ontsteken rood-wit-rood licht en doven toplichten en heklicht.

EW 20.00 uur. Peilingen op Lt.H. Morro de Colchas. 22.00 Ankerrol op post, noodstuur positie bezet. MK klaar om te manoeuvreren. 22.39 Komen ten anker voor BB anker, 10 lengtes in 45 meter water, in formatie met Hr.Ms. Zeven Provinciën. SB anker klaar om te vallen. Sluittoestand X. Sloepen en schouwen te water. Zeewacht. Voeren log in bij 0764,3

(foto 0234) De kruiser Hr.Ms. De Zeven Provinciën in positie naast de Karel Doorman.

 

Op zaterdag 17 februari 1968 komt het smaldeel ten anker ten zuid-oosten van Mas Palomas om daar het weekend door te brengen.

Zeewacht van zaterdag 17 februari 1968 nabij Maspalomas (Gran Canaria).

HW 00.00 uur. Liggen ten anker a.v. 00.20 Hijsen rode snelle motorsloep.

DW 04.00 uur. Liggen ten anker a.v. Hijsen ankerbol. Beide schouwen te water aan BB bakspier. Beide SB valrepen gestreken. Zondagse dienst cf orderboek commandant.

VM 08.00 uur. Liggen ten anker a.v. MK 1 uur notice. Beide schouwen te water. Van 09.00 tot 10.00 bezoek van BDZ aan Hr.Ms. Dolfijn. 10.00 Commandanten van de smaldeelschepen en CJAGDIV. 3 (commandant jagerdivisie) aan boord ivm commandanten vergadering. 11.45 COZD (commandant onderzeedienst) aan boord. Zaterdagse dienst cf orderboek commandant.

(foto 2732) Opname van de BB bakspier, waaraan ligt afgemeerd een van de snelle sloepen.

(foto 2607) Tekening van de BB bakspier geborgd onder het bordes met een schouw. A: de bakspier, B: het draaipunt, C: ophang kabels voor de bakspier en D: bevestiging van de ophang kabels.

 

AM 12.00 uur. Liggen ten anker a.v. MK 1 uur notice. Beide schouwen te water. 14.00 commandanten smaldeelschepen, CJAGDIV. 3 en COZD van boord.

PV 16.00 uur. Liggen ten anker a.v. MK in 1 uur vaargereed. Beide schouwen te water. Verlichte zeewacht. 17.00-18.00 Lezing BDZ voor officieren smaldeel 5.

EW 20.00 uur. Liggen ten anker a.v. Machinekamer 1 uur notice. Beide schouwen te water. Verlichte zeewacht.

 

Zeewacht van zondag 18 februari 1968 ten anker ZW van Maspalomas.

HW 00.00 uur. g.b.

DW 04.00 uur. g.b.

VM 08.00 uur. Liggen ten anker a.v. MK 1 uur notice. Verlichte zeewacht voor dek. 09.30-10.30 Houden kerkdiensten in voor- en achterliftput. Zondagse dienst cf orderboek commandant. Strijken blauwe snelle motorsloep.

AM 12.00 uur. g.b.

PV 16.00 uur. Liggen ten anker a.v. MK in 1 uur vaargereed. Verlichte zeewacht voor dek. 19.30 Hijsen blauwe snelle motorsloep en schouw nr. 1. 18.00-19.00 Lezing door BDZ voor officieren smaldeel 5.

EW 20.00 uur. Liggen ten anker a.v. MK 1 uur notice. 20.00 Prijsuitreiking smaldeel sportdagen door de BDZ.

 

Naar deel 3.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Wereldreis 1960 index] [Smaldeel reizen  index] [1950] [1952] [1954] [1954] [1955] [1959] [1961] [1962] [1963] [1964] [1965] [1967] [1968] [Havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]