DEEL 4
Donderdag 30 mei 1946. 08.55 stoomklaar, ankerrol op post, draaien anker in. 09.20 manoeuvreren de baai uit. 16.09 uur komen ten anker op positie 52.50.2N en 04.20W. 16.15 uur strijken motorboot en 16.20 uur vertrek naar HMS Glendower een opleidingskamp aan de wal. 18.20 uur motorboot terug en hijsen deze op. 18.35 strijken motorkotter. 21.55 uur stoomklaar. 22.45 uur hijsen motorkotter. 22.50 uur draaien anker in en 22.55 gelicht anker. Stomen North Cardigan Bay (boven St.Davids) uit.
Vrijdag 31 mei 1946. 01.55 uur krijgen zicht van Strumble Head. 03.30 uur krijgen zicht van South Bishops light (St. Davids Head) Stomen de baai van Milford Haven binnen. 08.09 uur ankerrol op post. 08.44 uur komen ten anker voor BB anker in peiling Castle Head en Thorn Island. 09.00 gaan over op reewacht.
(foto 4861) South Bishops.
(foto 4872) Great Castle Head.
Zondag 2 juni 1946. 10.30 uur stoomklaar ivm opstekende wind. 12-05-18.00 uur zoeken diverse keren een betere ankerplaats, soms met assistentie van een sleepboot. 18.00 uur lichten anker ivm krabben van het anker en manoeuvreren de baai uit, gaan over op zeewacht. 24.00 uur Bull Point in peiling 114.
Maandag 3 juni 1946. 06.25 uur stomen de baai van Milford Haven weer binnen, ankerrol op post. 07.10 uur komen ten anker voor BB anker. 10.00 uur waterboot langszij en 13.30 uur 160 ton water geladen. 15.00 uur beschadigde Firefly van vliegdek naar hangar. 18.20 uur motorkotter met ltz Ferwerda naar Dale Point. 19.00 uur motorkotter met de facteur naar Milford Haven en is om 20.00 uur terug. 21.00 zeewacht en ankerrol op post, stoomklaar. 21.10 draaien anker in. 21.32 stomen de baai van Milford Haven uit.
Dinsdag 4 juni 1946. 08.00 uur maken SB lij en stoppen beide machines ivm schilderen SB zijde. MK op 5 minuten klaar voor manoeuvreren. Schietoefening geweer voor landingsdetachement. 11.20 uur vastwerken buitenboord schilderen ivm toenemende wind uit zee. 12.00 uur krijgen zicht van St. Govans lightvessel.
Woensdag 5 juni 1946. 15.00 varen South Barnstaple Bay binnen. 15.52 uur komen ten anker, gaan over op verlichte zeewacht.
Donderdag 6 juni 1946. 13.15 uur ankerrol op post, begonnen met indraaien. 13.40 uur gelicht anker. 14.35 uur oefenen pistoolschieten voor officieren. 17.45 uur zicht van Towan Head. 21.42 uur zicht van Wolf Rock i.p. 187. 23.55 schietoefeningen met behulp van zoeklichten.
(foto 4865) Towan Head.
Vrijdag 7 juni 1946. Voeren door Western Channel. 07.25 uur komen ten anker. 08.45 strijken motorkotter en motorboot, officieren van piket van HMS Houston brengen bezoek aan de commandant. 10.15 uur commandant brengt officieel bezoek aan HMS Houston.. 11.30 uur meerrol, loods aan boord. Gaan anker op. Stomen de haven van Plymouth binnen met behulp van sleepboot. Meren af met SB en BB ketting op boei nr. 9. 14.30 uur commandant brengt officieel bezoek aan C. in C. Plymouth.
Zaterdag 8 juni 1946 te Plymouth. Hijsen vlag, geus, top en pavoiseer vlaggen ivm Victory Day.
Maandag 10 juni 1946 te Plymouth. Bezoek commandant HMS Implacable.
(foto 4870) HMS Implacable voor anker.
Dinsdag 11 juni 1946 te Plymouth. 08.00 uur schilderen buiten boord. Laden 210 ton water en laden stores. 13.15 uur vangen aan met los nemen kettingen. 15.00 uur MK stoomklaar, liggen met 1 tros op de boei. 15.30 alle hens op het vliegdek, toespraak commandant. 15.45 uur loods aan boord, maken voor vast aan sleepboot. 15.55 uur slippen van de boei en varen met assistentie van loods de haven van Plymouth uit. 16.45 uur sleepboot los, loods van boord, gaan over op zeewacht.
Woensdag 12 juni 1946. 00.50 uur zicht op Wolf Rock light i.p. 276. 06.25 uur wisselen optische seinen met HMS Roebuck. 08.49 stomen Mount Bay bij Penzance binnen. 09.35 vlieggrol. 10.12 landen van Firefly. 11.02 uur vliegen Firefly af. 11.04 landen van Firefly. 11.06 vliegen Firefly af. 11.08 landen van Firefly. 10.10 uur aftrap vliegrol. 14.00 uur aanvang deklandingen, doen 9 deklandingen en 11 starts. Vervolgen oefening deklanden. Landen 2 vliegtuigen, start 1 vliegtuig. Bij laatste landing vliegtuig licht beschadigt. 17.35 uur komen ten anker voor BB anker.
Donderdag 13-6-46. 07.30 uur ankerrol op post, beginnen met anker indraaien. 07.45 uur gelicht anker. Varen Mounts Bay uit. 09.30 stoppen werken buiten boord. 10.55 beproeven SB pom-pom achteruit. 11.25 vliegrol. 11.47 uur vliegen 1 Firefly af. 11.49 aftrap vliegrol. 14.00 uur aanvang werkzaamheden. 14.25 uur oplanden van een Firefly, beschadigd bij de landing. 15.00 uur opruimen beschadigd vliegtuig op het vliegdek. 19.40 uur komen ten anker voor SB anker. Pavoiseer ivm verjaardag van ZM King George VI van Engeland. Bepalen verlichte zeewacht.
(foto 5544) Op de achterkant staat geschreven: een prachtige landing. Foto uit fotoalbum Jetze de Jong, ontvangen van Harry Schalekamp.
Maandag 17 juni 1946. Op VM laden van stores. Geven beschadigde vliegtuigen af. Laden 120 ton water. Op AM gaan voort met afgeven vliegtuigen.
Woensdag 19 juni 1946. 10.40 uur strijken beide whaleboten. 10.55 uur laden stores en victualiën. 12.30 brengen 6 schildwachten naar de wal voor schildwacht bij de beschadigde Fireflies op de wal. Vrijdag 21 juni 1946. 08.00 uur nemen een ketting los. 09.00 uur meerrol, stoomklaar. 09.02 zijn los van de boei, manoeuvreren naar buiten. 09.06 SB hoofdmotor defect. Stoppen beide machines. 09.10 maken vooruit vast aan sleepboot, worden naar buiten gesleept. 10.17 komen ten anker. Repareren SB hoofdmotor. Drie matrozen niet terug aan boord na passagieren, zijn achterzeilers. 11.00 uur SB hoofdmotor is weer gebruiksklaar. 11.20 gaan anker op. Manoeuvreren Plymouth Sound uit. 11.30 uur bedanken ankerrol.
Zaterdag 22 juni 1946. 07.20 uur wisselen R/T en optische seinen met HMS Burghead Bay. 08.15 uur HMS Burghead Bay neemt zijn positie in achteruit. Houden oefening man-over-boord, werpen SB reddingsboei te water, strijken SB whaleboot. 09.45 whaleboot te water. 09.46 uur whaleboot steekt af. Stoppen. 09.55 pikken boei op. 10.04 hijsen whaleboot op. 10.45 uur vliegrol. 10.58 uur oplanden van een Firefly. 14.45 uur afvliegen van een Firefly. 15.00 uur stomen Penzance Bay binnen. 15.30 uur ankerrol op post. 15.53 uur komen ten anker voor SB anker. 16.00 uur ankerrol bedankt, gaan over op reewacht. 17.05 Cdt HMS Burghead Bay brengt officieel bezoek aan boord.
(foto 4868) HMS Burghead voor anker.
Zondag 23 juni 1946. 11.25 uur commandant van boord voor bezoek aan HMS Burghead Bay. 13.00 uur commandant terug aan boord.
Maandag 23 juni 1946. 10.50 uur stoomklaar, draaien anker in. 11.05 gaan anker op, manoeuvreren Mounts Bay uit. 11.24 uur zeewacht. 14.40 uur oplanden en afvliegen van 2 vliegtuigen, 6 landingen volbracht. Bij laatste landing vliegtuig beschadigd. In peiling Lizard Head en Manacle Rocks. 19.53 komen ten anker voor SB anker, positie 5.30.5W en 50.6.2W i.p. Penzance light en St. Michaels Mount. Gaan over op verlichte zeewacht. MK op 1 uur notice.
(foto 4876) Lizard Point met uitzicht over Mount’s Bay.
Dinsdag 25 juni 1946. 08.00 uur alarm oefening 4” en voor pom-poms. 08.10 uur stoomklaar, ankerrol op post. 08.15 uur draaien anker in. 08.30 uur gaan anker op. 09.00 uur houden oefening vliegtuig over boord met HMS Burghead Bay. 09.02 uur kist over boord aan SB, draaien SB af, stoppen machines. 09.15 uur kist opgepikt door whaleboot van HMS Burghead Bay. Vervolgen koers. 09.30 uur kist over boord aan BB, draaien BB af, stoppen machines. 09.35 uur kist opgepikt. 09.37 uur vervolgen koers. 09.43 uur vliegrol. 09.55 uur vliegtuig opgeland. 09.58 uur vliegtuig afgevlogen. 10.00 uur vliegtuig opgeland. 10.02 uur vliegtuig afgevlogen. 10.04 uur vliegtuig opgeland. 10.05 uur aftrap vliegrol. 11.00 uur vliegrol, draaien in de wind. 11.12 uur vliegtuig opgeland. 11.13 uur aftrap vliegrol. 12.30 uur afvliegen 2 Fireflies. 14.00 uur stoppen beide machines ivm oefening ‘op sleeptouw nemen’ met HMS Burghead Bay. 15.15 uur HMS Burghead neemt ons op sleeptouw. 15.30 uur sleeptros gebroken. Stomen Penzance Bay binnen. 16.20 uur komen ten anker. MK op 1 uur notice, gaan over op verlichte zeewacht.
|
(foto 3369) Opname van de 40 mm Bofors mitrailleurs, vanwege hun geluid bij het schieten ook wel “Pom-Poms” genoemd. Foto ontvangen van Rinus Verschuren.
(foto 3370) Opname van het dubbele 4” kanon op de spiegel van het schip. Enkele bemanningsleden genieten, zittend op een bankje, van de zon. Foto ontvangen van Rinus Verschuren.
Woensdag 26 juni 1946. 08.00 uur zeewacht. 08.10 uur stoomklaar, ankerrol op post. 08.15 uur draaien anker in. 08.35 uur gaan anker op, manoeuvreren Mounts Bay uit. 09.00 uur volle kracht proef voor MK, zetten aan tot 15,5’. 09.42 uur minderen vaart tot 12’. 09.46 keren terug naar Penzance. 10.48 uur ankerrol op post. 10.51 minderen vaart manoeuvreren naar anker positie. 11.09 komen ten anker, gaan over op verlichte zeewacht. MK op 1 uur notice. 14.00 uur alarm bemanning achter pom-poms en Oerlikons BB.
(foto 3368) Hier een opname van de 20 mm Oerlikon mitrailleurs. Foto ontvangen van Rinus Verschuren.
Donderdag 27 juni 1946. 14.30 uur MK met beide hoofdmotoren op een kwartier notice ivm toenemende windkracht. 20.50 uur ankerrol op post. MK stoomklaar maken. 22.45 uur draaien anker in. 23.07 uur gaan anker op.
Vrijdag 28 juni 1946. 07.24 uur stomen Plymouth binnen. 07.30 uur meerrol. (meerden af op de boei haven Plymouth).
Zaterdag 29 juni 1946. 08.00 uur hijsen vlag en geus, vlaggen van top ter ere van de verjaardag ZKH Prins Bernhard. Op VM laden 150 ton water. Geven beschadigd vliegtuig af, laden stores. 10.30 uur commandant van boord voor bezoek aan C. in C. Plymouth.
Maandag 1 juli 1946. Op de AM laden 120 ton water. 16.25 uur alle hens, mededeling door de eerste officier.
Dinsdag 2 juli 1946. 10.30 uur laden victualiën. 12.05 uur benzine lichter aan SB langszij. Op AM geven 25 ton benzine af. 13.00 uur verlof ploeg Engeland van boord.
Woensdag 3 juli 1946. 08.00 uur nemen een ketting los van de boei. 10.00 uur geven beschadigd vliegtuig af. 11.30 uur 80 ton drinkwater geladen. 12.15 uur los nemen 2e ketting. 12.35 uur meerrol. 12.30 uur los van de boei, manoeuvreren de haven van Plymouth uit. 15.40 uur zetten radar type 293 bij ivm opkomende mistbank. 17.05 vaart 6’ en 8’ bij zicht minder dan 1 mijl. 23.35 zicht van St. Catherina Point. Stomen op naar Rotterdam.
(foto 4794) St. Catherina lighthouse.
(foto 4923) De radarantenne van het radar type 293 welke regelmatig werd bijgezet bij slecht zicht. Zie ook de eerdere foto’s van de mast met antennes.
(foto 4924) De radarapparatuur van het type 293 met bedieningspaneel en beeldscherm.
Donderdag 4 juli 1946. 01.05 uur verliezen zicht van St. Catharina Point. 01.15 uur dwars van boei E.A.5. 02.40 uur krijgen zicht van boei E.2a. 02.55 uur krijgen zicht van Beachy Head light. 03.42 uur krijgen zicht van boei C2. 03.35 uur wisselen naamsein met walfort bij Beachy Head. 06.50 uur krijgen zicht van Dungeness. 06.40 uur verliezen zicht van Dungeness. 07.45 uur wisselen naamsein van Dover Signal station. 09.00 uur passeren boei E.Goodwin nr. 2. 10.00 uur passeren S. Falls boei. 10.38 passeren boei 53D. 11.20 uur passeren boei 53C. Varen op zicht van boeien. Type radar 293 op 10 minuten notice. 14.00 uur varen op zicht van boeien door geveegd kanaal. 16.12 dwars van boei G.H.5. 16.20 laten asdic dome zakken. 16.41 dwars van boei G.H.6. 17.30 uur komen ten anker voor SB anker, gaan over op verlichte zeewacht.
(foto 4889) Opname van Beachy Head.
Voor de eerste keer naar Nederland.
Op vrijdag 5 juli 1946 arriveerde de QH1 bij Hoek van Holland om de Nieuwe Waterweg op te stomen. Inmiddels was in het toenmalige Ned.-Indië een dringende behoefte aan vliegtuigen ontstaan, die niet alleen steun aan grondtroepen zouden kunnen geven, doch ook verkenningen konden verrichten. Ons squadron Fireflies zou dus goed te pas komen, mits de nodige reservedelen met munitie tegelijk met de vliegtuigen aldaar zouden arriveren. Luchtmacht is minder mobiel dan gemeenlijk wordt verondersteld en in hoge mate afhankelijk van zeetransport. Geen wonder dat wij opdracht ontvingen 15 Fireflies, volledig uitgerust en bewapend, met circa 1000 ton reservedelen en 1000 ton munitie naar Java te vervoeren. Allereerst was een jaarlijks onderhoud bij de Werf- en Dok Maatschappij "Wilton Fijenoord" onvermijdelijk.
Vrijdag 5 juli 1946. 02.00 uur gaan anker op. 02.25 uur gelicht anker. 03.25 dwars van boei G.H.8. 04.00 uur dwars van boei G.H.9. 06.30 uur nemen loods aan boord. 06.40 uur gaan ten anker ter hoogte van de Nieuwe Waterweg. 08.00 stoomklaar, draaien anker in. 08.15 uur gaan anker op. Stomen op aanwijzingen loods de Nieuwe waterweg binnen. Passeren de hoofden. 09.50 uur meerrol. Manoeuvreren met behulp van 5 sleepboten het bassin van Wilton-Fijenoord binnen. 11.00 uur meren over BB af langszij de kade van het bouwdok. 11.30 uur MK op 24 uur notice. Aftrap meerrol, reewacht. Stellen het schip open voor bezichtiging door familieleden en kennissen van opvarenden. 16.00-19.00 uur krijgen bezoek van SBN Gauw, CZN (CZMNED). 1e verlof partij van boord.
|
(foto 4384) Aankomst van Hr.Ms. Karel Doorman, QH1, bij Hoek van Holland, op weg naar de haven van Rotterdam of rechtstreeks naar de werf van Wilton Fijenoord te Schiedam. De Nederlandse driekleur is zichtbaar achter de mast. Foto Cees Stuursma (via Dutchfleet)
(foto 4385) Na aankomst in Hoek van Holland koerst de Karel Doorman richting Nieuwe Waterweg. De eerste camouflage tekening in Nederlandse dienst, loopt niet geheel schuin door naar de waterlijn en ook het pennant QH1 in zwart is nog niet aangebracht. Foto NIMH (via Dutchfleet)
Bij het opvaren van de Waterweg zagen wij twee wrakken, waartussen het schip juist kon doorglijden. Een uitvarend koopvaardijschip kwam ons tegemoet en scheen op hetzelfde moment van de nauwe doorvaart gebruik te willen maken. Onze zeeloods stelde ons gerust: wij hadden het tij mede en de tegenligger zou op ons moeten wachten. Geen sprake van, het voer rustig verder. De jeugdige loods van laatstgenoemd schip was blijkbaar een andere mening toegedaan. Wij gleden zo dicht langs elkaar dat hadden wij wat langere armen gehad, wij elkander de hand hadden kunnen drukken. Onze loods barstte van verontwaardiging, voornamelijk omdat zijn jeugdige collega vrolijk met zijn pet naar ons wuifde.
|