BuiltWithNOF

 

 

Op vrijdag 3 februari 1950 is de prins weer aan boord van de Doorman. Het vliegkampschip verlaat Willemstad om de prins en zijn staf over te brengen naar Suriname voor een bezoek aldaar.

Op zaterdag 4 februari 1950 werd de prins afgezet voor zijn bezoek aan Suriname en vertrekt de Doorman richting Bonaire.

(foto 7372) Kaart van Bonaire met de plaats Kralendijk en daar onder het vliegveld.

Dit eiland was voor de vliegers van de Doorman inmiddels geen onbekend eiland meer.
In de week van maandag 6 februari 1950 tot en met vrijdag 10 februari 1950 was het, voor de bemanning van het schip en voor de vliegers en vliegdienst aan boord, vol aan de bak. Het oefenen van de starts en deklandingen door de vliegers van vliegtuigsquadron 2 en 4 met de Fireflies.
Na aankomst waren deze vliegtuigen afgevlogen naar het vliegveld Hato op Curaçao.
Tijdens de binnen liggende periodes van en bezoeken door de Doorman, maakten de vliegers van de vsq 2 en 4 gebruik van de kleine startbaan op het eiland Bonaire.

 

(foto 7357) De start- en landingsbaan van het vliegveld op Bonaire.

Dagelijks vloog men vanaf Hato naar Bonaire voor het “Eddelen', een Nederlandse verbastering van de Engelse afkorting 'addl's' (assisted dummy deck landings), ook wel droge deklandingen genoemd.
Na veel oefenen op Bonaire mochten de vliegers het nu gaan toepassen op het beweeglijke vliegdek van de Doorman. Deze oefeningen vonden ook plaats in de omgeving van en op de rede van Bonaire.
Dit was niet alleen om de geoefendheid van de eigen vliegers op een hoger pijl te brengen, maar er stond tevens een oefening met de US Navy op het programma en men wilde daar ook goed voor de dag komen.
Dat alle begin moeilijk is bleek wel na een ongeval op donderdag 9 februari 1950 door een ongeval met de Firefly 11-50 tijdens deze operaties vanaf de Doorman.
Er brak dus nu een werkzame maar ook leerzame periode aan voor het smaldeel.

Op donderdag 9 februari 1950 dus de aanvang van het oefenen starten en landen voor de rede van Bonaire. Er werd verder geoefend in smaldeel verband.

(foto 6782)

(foto 6806)

(foto 1309) Een Firefly in de landing aan boord van de Karel Doorman.
Foto ontvangen van Herman Repping.

(foto 5295) Een Firefly is geland op het vliegdek van de Karel Doorman. Nu oprijden naar het dekpark op het voorschip en de landingsbaan weer vrij maken.

 

Op vrijdag 2 maart 1950 arriveerde het smaldeel weer in Willemstad.

(foto 1981) Een beeld van de markt in Willemstad, bestaande uit Venezuelaanse kooplieden met hun bootjes.

(foto 1989) Op stap in kort wit op Curacao met op de achtergrond het Schottegat en de olie raffinaderij aldaar.

 
(foto 2127)  Beeld van Curacao in 1950.

 

Na de voorbereidende smaldeel oefeningen, verliet het smaldeel, aangevuld met het stationsschip Nederlandse Antillen, Hr.Ms. Van Speijk, de haven van Willemstad. Vanuit Willemstad werd koers gezet naar Guantanamo baai bij Cuba om aldaar op vrijdag 17 maart 1950 aan te vangen met oefeningen met de US Navy, waaraan onder andere deelnam het vliegkampschip USS Franklin D. Roosevelt. Op zaterdag 25 maart 1950 werd in de media aandacht besteed aan deze samenwerking met de US Navy.

(foto 0254) Hr.Ms. stationsschip Nederlandsentillen Van Speijk afgemeerd aan de Rima steiger in het Schottegat.

Op woensdag 15 maart 1950 liet het smaldeel het anker vallen in de Guantanamo baai bij het eiland Cuba.

(foto 7343)

(foto 7361) Kaart van het eiland Cuba.

(foto 7362)

Daar ook aanwezig het Amerikaanse vliegkampschip USS Franklin D. Roosevelt (CVA-42) met acht torpedobootjagers. Een carrier van de Midway klasse. Als eerste carrier met een nuclaire bewapening aan boord. Ook waren op dit schip reeds straalvliegtuigen aanwezig.

(docu 0379)

Aan boord van het Amerikaanse vliegkamp vond de voorbespreking van de komende oefening plaats. Ook konden verschillende opvarenden van het smaldeel een bezoek brengen aan het Amerikaanse vliegkampschip.

Op vrijdag 17 maart 1950 werd aangevangen met deze oefening.

Hr.Ms. Jacob van Heemskerck kwam in de ochtend van 21 maart 1950 aan in Havana, zo meldde "de bijzondere correspondentie van het ANP" aan diverse dagbladen. Het haven bezoek zou een stuk normaler verlopen dan dat van de Sumatra 24 jaar eerder. Dit keer was er wel gelegenheid om de diplomatieke en militaire banden aan te halen. Commandant van de Heemskerck kapitein ter zee C.W. van Waning bracht een bezoek aan diverse Cubaanse autoriteiten en kreeg samen met zijn officieren een lunch aangeboden door de vertegenwoordiger van de KLM te Havana. Verschillende tegenbezoeken werden gedaan en Van Waning legde een krans bij het monument van de Cubaanse bevrijder Marti. Nadat de Nederlandse en Cubaanse volksliederen waren gespeeld, volgde een parade voor Van Waning en hoge Cubaanse autoriteiten. De Cubaanse chef van de Marinestaf nodigde de commandant en officieren uit voor een lunch.

Aan ontspanning mogelijkheden geen gebrek voor de bemanning: gratis toegang tot 4 bioscopen, een lunch aangeboden door de Cubaanse marine, bezoek aan een tropische tuin, voetbalwedstrijd tegen lokale studenten, bijwonen van een wedstrijd 'jai-alai' (een Spaans balspel), bezoek aan paardenrennen en een dagje strand.

Op 23 maart 1950 verliet de Heemskerck Havana weer.

Juist in dit jaar 2016 en dus 66 jaar later is er het bezoek van Zr.Ms. Friesland aan Havana op Cuba.

(foto 7360) Het havenbezoek aan Havana door de kruiser Hr.Ms. Jacob van Heemskerck.

(foto 7341)

(foto 7352)

(docu 0380)

Na deze oefeningen keerde het smaldeel weer terug in de haven van Willemstad op Curaçao.

Het weekend van vrijdag 24 maart 1950 tot en met maandag 27 maart 1950 lag het smaldeel weer afgemeerd in Willemstad op Curaçao. Na dit weekend zou het smaldeel definitief afscheid nemen van dit Benedenwindse eiland.

Op zondag 26 maart 1950 werd een barbecue picknick aangeboden, aan de bemanning van het smaldeel op plantage Groot Sint Joris, door de directie van CPIM en CSM (Curaçaosche Petroleum Industrie Maatschappij en de Curaçaosche Scheepvaart Maatschappij).

Dit evenement bleef lang achter in het geheugen van de daarbij aanwezige opvarenden.

Buiten een enorme voorraad rauw vlees, waren er ook zeer welvoorziene buffetten aanwezig. Ook het smeren van de kelen tijdens het werken bij de houtskool vuren, niet echt een karwie voor in de tropen, was uitermate goed verzorgd.

In de scheepskrant van Hr.Ms. Jacob van Heemskerck werd geschreven dat menigeen na afloop moest worden “weggepiekeld”.

(foto 7318)

(foto 7325) Opname van de gevelsteen van het landhuis Groot Sint Joris op Curacao.

Na dit weekend nam het smaldeel afscheid van Curacao en haar bewoners.

(docu 0378) Wat de media daar over publiceerde.

 

Naar deel 5

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Wereldreis 1960 index] [Smaldeel reizen  index] [1950] [1952] [1954] [1954] [1955] [1959] [1959] [1961] [1962] [1962] [1963] [1964] [1965] [1967] [1968] [Havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]