BuiltWithNOF

 

 

 

Op 30 april 1964 is er de viering van Koninginnedag. In Willemstad is er een Koninginnedag-parade op Pietermaai in het stadsdeel Punda.
Aan deze parade wordt ook deelgenomen door bemanningsleden van het smaldeel.

(foto 7527) Foto om een beeld te geven van deze parade. Voor alle duideklijkheid deze foto is van een ander jaar dan 1968. Mogelijk zijn er oud opvarenden welke over de foto cq foto’s beschikken van het jaar 1968 tijdens de 5e Westreis.

Ook op 4 mei 1964 wordt stilgestaan bij de nationale dodenherdenking voor de slachtoffers van de 2e Wereldoorlog.

De smaldeel commandant legt een krans bij het “Monument voor de Gevallenen”, ook wel het Waaigat monument genoemd, gelegen aan de Ruyterkade aan de oever van het Waaigat.

Het monument is een ontwerp van Federico Antonio Carasso (1899-1969) en is 11 meter hoog.
Op de plaquette staat de tekst:

 “TER HERDENKING VAN ONZE GEVALLENEN IN DE TWEEDE WERELDOORLOG 1940-1945”.

(foto 7525) Opname van het monument op de Ruyterkade langs het Waaigat.

Vanuit de Sint Annabaai en langs de drijvende markt komt men in het Waaigat  en verder bij Pietermaai.

(foto 7524) Kaart van het stadsdeel Punda. De Koningin Emmabrug (Pontjesbrug) ligt in het verlengde van de Breedestraat en de Pietermaaiweg, de route van de parade, zoals op bovenstaande foto op de brug. Langs het Waaigat De Ruyterkade.

(foto 7526) Zicht op het Waaigat in het stadsdeel Punda. Rechts onder op de foto het Waterfort.

(foto 1981) De drijvende markt gekegen tussen de Sint Annabaai en het Waaigat.

(foto 0976) Nogmaals de kade met de drijvende markt. Geheel links het bekende ijsco en/of poeroet wagentje, zoals ook op de Brion steiger was te zien.
Foto webmaster.

(foto 2612) Kleurenopname van de drijvende markt met groenten en fruit uit Venezuela.

(foto 5923) Buiten de bootjes uit Venezuela was er ook een vast deel van de markt op het Waaigatplein.

(foto 1420) Even lollig poseren in een zwembad, de ‘dame’ in kwestie is Eddy Maas en geheel rechts achter de webmaster. Op de achtergrond met zonnebril Sjaak Schutte.
Wie weet de andere namen ???

(foto 1421) Na het zwemmen even uitblazen op het terrasje. Op deze foto van links naar rechts Sjaak Schutte, Roel van Hoorn en Eddy Maas.

Op dinsdag 19 mei 1964 komt er een eind aan de onderhoud periode in Willemstad en verlaat het smaldeel de haven weer naar open zee. Ook het tweede bezoek aan Curacao is helaas alweer voorbij.

Eenmaal buitengaats embarkeren de Grumman Trackers weer vanaf het vliegveld Hato. Alle Trackers van vsq 4 zijn weer van de partij.

(foto 5624) Kort voor het afvliegen van het vliegveld Hato op Curacao, poseerde de vgmr Léon Tonnard voor de Tracker 148. De Grumman Trackers waren tijdelijk gestationeerd op het vliegveld Hato op Curacao. Zodra de Doorman weer buitengaats was embarkeerden deze Trackers weer aan boord van het vliegkampschip.
Foto ontvangen van Léon Tonnard.

(foto 5625) Foto vanuit de Tracker 148 met in beeld de Tracker 170 en de Doorman.
Foto ontvangen van Léon Tonnard.

Aanvulling door Léon Tonnard:
Ik had het geluk dat men mij en nog een maat hadden uitgekozen om de S2F’s voor vertrek af te handelen. Dat betekende dat je zelf bij de laatste kist aan boord moest springen. Tijdens de vlucht naar de Doorman een foto door het raampje van de Tracker 148 waarop men ook de 170 ziet vliegen, waarvan ik de paai was. De postzegel in het water is de Karel Doorman waarop we even later gaan landen, dit lukte nadat we eerst een ‘bolter’ hadden gemaakt (het missen van alle remkabels). Hierdoor werd het een spannende vlucht.


Hierna wordt weer aangevangen met oefeningen en opgestoomd in de richting van Colombia.De komende periode zal er geoefend worden met de Colombiaanse marine. Aan de oefening werd deelgenomen door de ARC 'Antioquia' en de ARC 'Almirante Brion'.

(foto 6719) De Colombiaanse ARC Antioquia.

(foto 7527) Detailopname van de ARC Antiquia bij de overdracht.

(foto 7520) De Colombiaanse ARC Almirante Brion.

Op zondag 24 mei 1964 komt de bootsman M.J.H. (Tim) Timmermans in medische problemen en wordt vanaf de Doorman overgebracht naar het ziekenhuis in Willemstad, waar hij op die dag helaas komt te overlijden.

Hij was duiker aan boord en vermoedelijk overleden aan de gevolgen die hij had overgehouden toen hij met gevaar voor eigen leven het stoffelijk overschot van een marinier probeerde op te duiken die indertijd bij Fak Fak op Nederlands Nieuw-Guinea was verongelukt.

(Noot webmaster: Zijn zoon John vroeg in 2010 of er collega's zijn die over foto's beschikken van zijn vader en wie hem heeft gekend en anekdotes weet. Indien u daarover beschikt gaarne een berichtje naar de webmaster van kareldoormanr81.nl)

Aan het einde van de oefeningen werd eind mei 1964 opgestoomd in de richting van het eiland Martinique voor een bezoek aan de havenstad Fort de France.

Op zaterdag 30 mei 1964 arriveerde het smaldeel bij Martinique, waar de Doorman op de rede van Fort de France voor anker ging. Het was nu dus weer een echte sloep naar de wal.

Ook hier weer de gelegenheid om het eiland en Fort de France te gaan verkennen.
Het was echter bepaald niet een van de schoonste bestemmingen tijdens deze reis.

(foto 5346) Vanaf de kade zicht op de voor anker liggende Doorman. Dit was ook ongeveer de plaats waar men werd afgezet door de schouw cq sloep.

(foto 0885) Vanuit een hoger gelegen deel van Fort de France met zicht op de stad en de Doorman.
Foto webmaster.

(foto 5993) De walpatrouille van de mariniers is er ook gereed voor.

(foto 4116) Fort de France op het eiland Martinique.
Foto webmaster.

(foto 0886) Straatbeeld in Fort de France met links een open afvoer kanaal.
Foto webmaster.

(foto 0888) Halte in de stad voor het openbaar vervoer met kleine busjes.
Foto webmaster.

(foto 0889) Tijdens de klim naar boven, dat is weer eens wat anders voor zeebenen. Ook hier weer de open afvoer geulen naast het wegdek en verder lopen de waterleidingen open en bloot langs de straat.
Foto webmaster.

(foto 4115) Aan het einde van de klim een mooi uitzicht op Fort de France en de Doorman.

 

 

Naar deel 5.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Wereldreis 1960 index] [Smaldeel reizen  index] [1950] [1952] [1954] [1954] [1955] [1959] [1961] [1962] [1963] [1964] [1965] [1967] [1968] [Havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]