BuiltWithNOF

 

 

De laatste reis van Hr.Ms. Karel Doorman in 1965 was de najaarsreis met daarin opgenomen de oefening “Totem Pole” waaraan ook deelnam het Canadese vliegkampschip HMCS Bonaventure.

Op maandag 30 augustus 1965 vertrok Hr.Ms. Karel Doorman als vlaggeschip van smaldeel 5 uit de haven van Den Helder. De Doorman had vanaf 1 juli 1965 afgemeerd gelegen in de haven van Den Helder.

(foto 5778) Hr.Ms. Karel Doorman vertrekt uit de haven van Den Helder.

(foto 5779)

(foto 5782) Het uitzwaaien door familie bij het vertrek van de Doorman uit Den Helder. In dit geval het uitzwaaien door echtgenote en dochter, maar tevens door moeder en zuster. Aan boord van de Doorman bevonden zich tijdens deze reis als bemanning, de hangaar officier Kees de Moor en zijn zoon, de vlieger Jaap de Moor.

(foto 5780) Deze foto werd later tijdens deze reis gemaakt op het vliegdek van de Doorman. Links op de foto de hangaar officier Kees de Moor en rechts op de foto zijn zoon de Grumman Tracker vlieger Jaap de Moor.

Op dinsdag 31 augustus 1965 tot en met woensdag 1 september 1965 verbleef de Doorman op de Noordzee. Op donderdag 2 september 1965 met genodigden eveneens op de Noordzee. Waarna werd afgemeerd aan de Parkkade te Rotterdam.

Op woensdag 3 september 1965 vertrok de Doorman vanaf de Parkkade naar zee voor een varende ouderdag. Buiten de vaste bemanning van de Doorman waren er ongeveer 2800 familieleden ingescheept. Na afloop van deze ouderdag werd weer afgemeerd aan de Parkkade te Rotterdam, waar het weekend van zaterdag en zondag 4 en 5 september 1965 werd doorgebracht.

(foto 3524) Of deze foto is genomen tijdens genoemde varende ouderdag is de webmaster niet bekent. Het geeft echter een indruk van de drukte aan boord, in dit geval waarschijnlijk een demonstratie op het vliegdek.

Na het weekend zou de Doorman op maandag 6 september 1965 vanuit Rotterdam vertrekken voor een acht weekse reis met daarin opgenomen de oefening “Totem Pole”. Door  technische problemen werd deze reis echter uitgesteld.

Op donderdag 9 september 1965 ging de Doorman naar de werf van Wilton Fijenoord vanwege de reparaties in de machinekamer van de Doorman. Hierdoor konden opvarenden van de Doorman, welke in of nabij Rotterdam woonden, naar huis en daar de voetbalwedstrijd Feyenoord-Real Madrid volgen, welke door Feyenoord met 2-1 werd gewonnen.

Op vrijdag 10 september 1965 kon de Doorman de werf van Wilton Fijenoord bedrijfsklaar weer verlaten.

Op zaterdag 11 september 1965 zou de Doorman op VM weer naar zee vertrekken. Dit werd echter weer uitgesteld tot op de AM, waarna de Doorman opstoomde naar de Noordzee.

Op zondag 12 september 1965 was er op zee de inspectie van de bemanning door de commandant.

Op maandag 13 september 1965 aanvang oefeningen op de Noordzee met de overige smaldeelschepen: de kruiser Hr.Ms. De Ruyter, het bevoorradingschip Poolster, de onderzeebootjagers Drenthe en Amsterdam en de onderzeeboten Zeeleeuw en Walrus.

 

In dit reisverslag opgenomen de gegevens uit de logboeken van de vliegers De Moor en Toorenaar. De daarbij genoemde Tracker nummers waren dus tijdens deze reis met zekerheid aan boord en hebben vanaf de Doorman gevlogen.

Tussen 11 en 15 september 1965 werd vanaf de Doorman gevlogen met de navolgende Grumman Trackers 158, 159, 160, 163, 169 en 170 door de vliegers: De Moor, Toorenaar, Van der Schraaf, Gonggrijp, Van Bemmelen, Bergsma, Doorman en Verstraaten.

Op donderdag 16 september 1965 arriveerde het smaldeel in de haven van Hamburg waar werd afgemeerd aan de Ueberseebrucke bij de Niederhafen.

(foto 0378) De Doorman en twee onderzeebootjagers afgemeerd in de haven van Hamburg in 1965.
Foto ontvangen van Herman te Boekhorst.

(foto 7127) De jagers naast elkaar afgemeerd in de haven van Hamburg.
Foto ontvangen van Jan Nusteleijn.

(foto 7128) Opname van een brug in de haven van Hamburg, links nog juist zichtbaar een van de afgemeerde jagers.
Foto ontvangen van Jan Nusteleijn.

(foto 7129) Opname van het ‘open house’ in de haven van Hamburg.
Foto ontvangen van Jan Nusteleijn.

Voor de bemanning van het smaldeel was er de mogelijkheid voor een excursie naar de zogenaamde zonegrens, waar ze kennis konden nemen van de mijnenstrook tussen beide Duitslanden.

    (foto 7130) Vergezicht op het grensgebied.
    Foto ontvangen van Jan Nusteleijn.

(foto 7131) Belangstellenden voor deze excursie bij de grens.
Foto ontvangen van Jan Nusteleijn.

(foto 7132) Een Westduitse grenswacht zogenaamd zoekend naar Vopo's (deed hij voor ons, dan konden wij ons bezoek toch van een spectaculair randje voorzien).
Foto en tekst ontvangen van Jan Nusteleijn.

(foto 7133) Dat ''oog in oog met de vijand'' maakte op ons ''superjonge baroes'' grote indruk, al was er in werkelijkheid geen vijand te bekennen....het was heel mysterieus...alléén dat DDR-bord, en in de verte prikkeldraadbanen door het landschap.
Foto en tekst ontvangen van Jan Nusteleijn.

 

Op maandag 20 september 1965 vertrek uit Hamburg en opstomen in de richting van de Moray Firth in Schotland.

Tussen 21 en 28 september 1965 werd vanaf de Doorman gevlogen met de navolgende Grumman Trackers 155, 158, 159, 160, 169, 170 en 172 door de vliegers: De Moor, Toorenaar, Van der Schraaf en Gonggrijp.

Op woensdag 22 september 1965 kwam de Sikorsky 141 in de problemen door een motorstoring en maakte een ditch in zee. De bemanning kon worden gered uit zee door een andere helicopter. Bij een poging de heli 141 te bergen ging deze alsnog verloren.

(foto 3827) Opname van de Sikorsky 141 aan boord van de Doorman in 1962.

 

In het weekend op zee werden op zaterdag 25 en zondag 26 september 1965 de films ‘Bridge on the River Kwai’ en ‘OSS 117’ vertoond.

Op maandag 27 september 1965 aankomst in de haven van Plymouth ivm de voorbespreking van de oefening “Totem Pole”. De Doorman meerde af in Devenport Dockyard, evenals het Canadese vliegkampschip HMCS Bonaventure.

(foto 2301) Opname van HMCS Bonaventure voor anker.

 

Op dinsdag 28 september 1965 vond er een uitwisseling plaats tussen officieren van de Doorman en Bonaventure om tijdens de oefening elkaars werkwijze te ervaren.

 

(foto 2392) Opname van HMCS Bonaventure, genomen vanaf Hr.Ms. Karel Doorman.

 

Op woensdag 29 september 1965 verlieten de schepen de haven van Plymouth voor de oefening “Totem Pole”. De aanvang van de oefening ondervond echter wel last van de mist.

Op zaterdag 2 oktober 1965 lag het smaldeel weer in Plymouth en werd door de elektromonteurs een voetbalwedstrijd gespeeld tegen de navigatie-informatiedienst, welke met 3-7 werd verloren door de elektromonteurs. Kennelijk was de spanning cq energie bij de elmnt’s te laag.

Op maandag 4 oktober 1965 vertrek vanuit Plymouth naar zee.

Tussen 4 en 8 oktober 1965 werd vanaf de Doorman gevlogen met de navolgende Grumman Trackers 158, 159, 160 en 163 door de vliegers: De Moor, Toorenaar, Van der Schraaf en Gonggrijp.

Hierbij werden door de 159 en 160 vluchten gemaakt naar de vliegvelden St. Mawgen en Lee On Solent in de omgeving van Plymouth en Portsmouth.

Op vrijdag 8 oktober 1965 wederom aankomst in Plymouth voor de nabespreking van het eerste deel van de oefening.

Op zaterdag 9 oktober 1965 werd er een voetbalwedstrijd gespeeld tussen de teams van de elektromonteurs en de katapult machinekamer. Ook nu werd met 3-4 door de elektromonteurs verloren en bleek de katapult machinekamer beter op schot.

Op dinsdag 12 oktober 1965 werd weer het ruime sop gekozen voor het tweede deel van de oefening “Totem Pole”. Dit deel van de oefening vond plaats zonder helicopters van de Doorman. Door de ditch van heli 141 was er een vliegverbod voor de Sikorsky’s van kracht ivm onderzoek naar de oorzaak van dit ongeval.

Tussen 12 en 20 oktober 1965 werd vanaf de Doorman gevlogen met de navolgende Grumman Trackers 155, 159, 160, 163, 169, 170 en 172 door de vliegers: De Moor, Toorenaar, Van der Schraaf, Gonggrijp, Van de Vegte, Muizer, Van Heerwijk en Vet.

 

(foto 5784) HMCS Bonaventure in volle zee met op het voordek Grumman Trackers geparkeerd.

(foto 2999) Het oplanden aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman door een Sikorsky S-55 van de HMCS Bonaventure. Of dit verband hield met het vliegverbod van de eigen Sikorsky’s is onbekend.

Op woensdag 20 oktober 1965 werd wederom de haven van Plymouth binnen gelopen

Op zaterdag 23 oktober 1965 werd de voetbalcompetitie voortgezet en speelden de elektromonteurs tegen de hofmeesters. Deze keer werd de strijd in het voordeel van de monteurs beslecht en werd gewonnen met 5-0.

Op maandag 25 oktober 1965 werd na een 3e bezoek aan Plymouth deze havenstad verlaten en werd koers gezet in de richting van Den Helder.

Op dinsdag 26 oktober 1965 debarkeerde het vsq 4 en 8 met de Sikorsky’s helicopters naar het MVKV.
Hiertoe was een tijdelijke ontheffing van het vliegverbod ingesteld.
Dit om te voorkomen dat na het afmeren in Den Helder de helicopters aan boord moesten blijven.

Hierna liep ook de Doorman de haven van Den Helder binnen en meerde af aan de steiger.

 

Meer gegevens, bijzonderheden, foto’s en logboek gegevens van vsq 4 en 8 zijn nog steeds welkom. Dit om de diverse reisverslagen te aan te vullen.

 

Terug naar index reizen & havens.

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Wereldreis 1960] [1950] [1952] [1954] [1954] [1955] [1959] [1959] [1961] [1962] [1962] [1963] [1964] [1965] [1967] [1968] [HAVENS] [Aberdeen] [Aruba 1] [Casablanca 1] [Curacao 5] [Gibraltar 1] [Gotenburg] [Hamburg] [Kopenhagen 1.] [Las Palmas 1] [Lissabon 1] [Montreal - Canada] [San Juan 1] [St. Maarten en Saba] [Toulon & St. Tropez (1)] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]