BuiltWithNOF

 

 

Vanaf dinsdag 8 juni 1965 werd de oefening “Windmill” gestart, die ten zuiden van de Balearen tot aan Sardinie werd gehouden. Vier dagen en nachten werd de strijd aangebonden met de onderzeeboten. De Amerikaanse attack aircraft carrier USS Sarataoga, met vier jagers en Hr.Ms. Karel Doorman, met vier jagers fungeerden respectievelijk als strike-group en als anti-submarine warfare carrier support group.

Tijdens de oefeningen vliegrol aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman. Zowel de Grumman Trackers als de Sikorsky S-58 helikopters worden opgevoerd naar het vloiegdek voor de opsporing van onderzeeboten en de heli’s tevens als ‘plane-guard’ tijdens de starts van de Trackers. Na opstelling in de range in startvolgorde, worden de afzonderlijke motoren van de Trackers gestart. Hierbij aanwezig zowel de paal van de kist als een brandweerman.

Hierna rijden de Trackers op aanwijzing van de dekcrew op naar de katapult. op de foto’s de Trackers 148 en 151 met bemanningen.

Op de katapult opstelplaats wordt de Grumman Tracker verbonden met de ‘holdback’ en met de strop aan de shuttle of ‘slof’, die weer verbonden is aan de zuigers van de katapult.

(foto 1017) De Grumman Tracker 153 staat gereed om gekatapulteerd te gaan worden. De 153 is uitgerust met de ‘delmar’ installatie. In de lucht zal deze uitgedraaid worden zodat deze op afstand achter het vlieguit hangt en er op geschoten kan worden door de Bofors 40 mm mitrailleurs.

(foto 2364) Hier een opname van de ‘delmar’ installatie in het voormalige Nederlands Luchtvaar Museum

Hierna is het dus de richtoefeningen en het vuren op het doel achter het vliegtuig. De bemanning van de Tracker vurig hopend dat men goed richt. Zo te zien op de rechter foto is dat inderdaad het geval geweest, daar mer het doel volledig van de installatie heeft afgeschoten.

(foto 5752) De kanonniers van de Doorman in volle aktie.

Na de oefening komen de vliegtuigen en de helikopters weer oplanden.

 

Op zaterdag 12 juni 1965, na aftrap oefening “Windmill 1” ging het gehele verband in de Golfo di Palmas voor anker als afsluiting van de oefening.
Hieronder enkele opnamen van het vliegdek feestje, een ‘Fancyfair’, in een zonnige Golfo di Palmas.
In de dagen hierna werden door het smaldeel nog enkele oefeningen afgewerkt.

(foto 5623) Bij een feest hoort muziek. Achter het eiland was een plaats vrij gemaakt voor de band. In het midden met gitaar Leon Tonnard. Wie kent de overige leden van de band.
Foto ontvangen Leon Tonnard.

(foto 6434) Nogmaals de band op het vliegdek.
Foto ontvangen van Remmo Tolsma.

(foto 6433) Overzicht van het vliegdek met diverse kraampjes. Naast het eiland kennelijk de mogelijkheid om te ‘kamperen’.
Foto ontvangen van Remmo Tolsma.

(foto 4620) Overzicht van het vliegdek in kleur en nu gezien vanaf het voorschip.

(foto 6410) Hier een opgestelde attractie, ringsteken op de fiets ipv met een paard. Als men de ring te pakken kreeg bleef men droog, miste men de ring dan volgde een verkoelende douche. Gezien de kleding en het weer werd mogelijk de ring doelbewust gemist.
Foto ontvangen van Remmo Tolsma.

(foto 6411) Nogmaals een opname van het ringsteken per fiets op het vliegdek.
Foto ontvangen van Remmo Tolsma.

(foto 6412) Een van de kraampjes, in dit geval met hapjes, op het bordje in het midden staat geschreven “Vreetschuur”, een van de benamingen voor het cafetaria.
Foto ontvangen van Remmo Tolsma.

Er was nu ook weer even tijd voor sport en rustig ontspannen en wat keuvelen in de zon.

(foto 0451) Tekening van het achterdek van het vliegdek. Daar zat bij A een bevestiging voor het kleiduiven schieten afvuurapparaat.

(foto 6770) In het midden onder staat het apparaat voor het wegschieten van de kleiduiven. Bij de vlaggenmast poogt een opvarende de kleiduiven uit de lucht te schieten.
Foto ontvangen van Wim Lichtenauer.

(foto 6771) Nogmaals een opname van de ‘schutter’ , maar een kleiduif kan ik niet waarnemen, mogelijk moest hij nog vertrekken.
Foto ontvangen van Wim Lichtenauer.

Na dit weekend was het werr anker op en stonden er nog enkele oefeingen voor het smaldeel op het programma.

Tussen 15 en 17 juni 1965 werd vanaf de Doorman gevlogen met de Grumman Trackers 147 en 159 door de vliegers:
De Moor, Toorenaar, De Vries, Muizer en Van Staveren.

 

Na deze smaldeeloefeingen liep het smaldeel op vrijdag 18 juni 1965 voor de 2e keer de haven van Gibraltar binnen voor het laden van olie.

(foto 6772) Deel van het smaldeel afgemeerd in de haven van Gibraltar.
Foto ontvangen van Wim Lichtenauer.

De bekende straatfotograaf van Gibraltar en verder de kennismaking met een ‘bewonner’ van de tjot van Gibraltar.

 

Op maandag 21 juni 1965 verliet het smaldeel weer de haven van Gibraltar en stoomde op naar open zee voor het afwerken van nog enkele oefeningen. Hierna stoomde men op richting Nederland.

De Doorman voorziet de onderzeebootjager Drenthe van stookolie op zee tijdens een BOZ (bevoorrading op zee) operatie.

Het overgeven van lichte lasten, ook vallende onder een BOZ operatie en soms gelijktijdig met olie overgeven. Deze lichte lasten kunnen bestaan uit personen en/of goederen. De jager krijgt in ieder geval weer enkele nieuwe films voor het laatste stuk op zee.

 

Tussen 21 en 28 juni 1965 werd vanaf de Doorman gevlogen met de Grumman Trackers 147, 151, 159 en 163 door de vliegers:
De Moor, Toorenaar, De Vries, Muizer en Van Crugten.

Ook aan de laatste smaldeel oefening kwam een einde toen vanuit Nederland bericht kwam, dat alle schepen op 28 juni 1965 binnen moesten zijn vanwege de feesten rond de verloving van de kroonprinses.

Op 28 juni 1965 werd door de Doorman nog medewerking verleend aan filmopnamen voor het 300-jarig bestaan van het Korps Mariniers. Hieraan werd ook medewerking verleend door een Agusta Bell helikopter vanaf het marine vliegveld Valkenburg.

Men maakte meteen gebruik van de gelegenhied om een test uit voeren met betrekking tot het landen van Agusta Bell helikopters op het vliegdek van de Doorman. Dit bleek, vanwege het ijzeren onderstel van de heli en het stalen vliegdek van de Doorman, geen succes.

De proeflandingen van de drie Agusta Bell helikopters 221, 222 en 226 op 28 juni 1965.

 

Op maandag 28 juni 1965 debarkeerden de vsq 4 en 8 en vlogen terug naar Valkenburg. Hierna liep de Doorman op tijd de haven van Den Helder binnen.

De ingekaderde zwart/wit opnamen ontvangen van Wim Lichtenauer.

Wie o wie heeft meer foto’s en/of bijzonderheden over deze reis. Gelieve dan kontakt op te nemen met de webmaster

 

 

The last farewell Saratoga

Op 8 augustus 2014 werd de al eerder uit dienst gestelde USS Saratoga “Sara” vanuit de Newport Navel Base, Rhode Island,  naar de Esco Marine International Shipbreaking te Brownsville, aan de Golf van Mexico, versleept om aldaar te worden gesloopt. Op het eerste beeld ligt de Saratoga afgemeerd achter de Forrestal, die ook gesloopt gaat worden. Op het tweede en derde beeld een laatste groet aan de Saratoga, onder meer door oud opvarenden. Op het vierde, vijfde en zesde beeld de laatste zeereis van “Sara”.

 

Terug naar index reizen & havens.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Wereldreis 1960] [1950] [1952] [1954] [1954] [1955] [1959] [1959] [1961] [1962] [1962] [1963] [1964] [1965] [1967] [1968] [HAVENS] [Aberdeen] [Aruba 1] [Casablanca 1] [Curacao 5] [Gibraltar 1] [Gotenburg] [Hamburg] [Kopenhagen 1.] [Las Palmas 1] [Lissabon 1] [Montreal - Canada] [San Juan 1] [St. Maarten en Saba] [Toulon & St. Tropez (1)] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]