Op donderdag 22 oktober 1964 ontmeerde de Karel Doorman in de haven van Den Helder en vertrok richting Rotterdam, waar het die zelfde donderdag arriveerde voor het laden van brandstof(fen).
Op maandag 26 oktober 1964, na het weekend in Rotterdam te hebben doorgebracht, voer de Doorman de Nieuwe Waterweg af richting open zee. De Doorman vertrok uit Rotterdam als vlaggeschip van smaldeel 5 voor een reis naar de Canarische eilanden. In die omgeving is er over het algemeen en zeker in deze tijd van het jaar, een aangenamer en zekerder vliegweer.
Het smaldeel 5 bestond deze reis uit de schepen Hr.Ms. Karel Doorman, Amsterdam, Rotterdam, Drenthe, Dolfijn en voor de eerste keer de nieuwe aanwinst van de Koninklijke marine, het bevoorradingschip Hr.Ms. Zuiderkruis. Deze zou echter maar een deel van de reis deel uitmaken van het smaldeel.
Eenmaal buitengaats embarkeerden de Grumman Trackers van vsq 4 en de Sikorsky’s S-58 van vsq 8. Tevens embarkeerde de vlagofficier Marine Luchtvaartdienst, de schout-bij-nacht J.L. den Hollander voor een werkbezoek. Deze zou de eerste twee dagen van de reis aan boord van de Doorman blijven, waarbij hij het nachtvliegen gade sloeg. De volgende morgen vertrok hij per helikopter naar het MVKV.
Al oefenend koerste het smaldeel in de richting van de Canarische eilanden.
Op vrijdag 30 oktober 1964 sloeg het eerste noodlot toe. Door een motorstoring was de helikopter 138 genoodzaakt om een noodlanding op zee uit te voeren. Deze 138 was reeds uitgerust met de zogenaamde ‘flotation gear’. Een systeem waarbij de helikopter automatisch drijfvermogen krijgt bij een landing in zee. Er worden dan twee enorme ballonnen aan de wielen opgeblazen die de heli dan het benodigde drijfvermogen geeft.
Het systeem deed zijn werk naar behoren en de helikopter kon naar de Doorman worden gesleept. Met de grote laadboom van de Doorman werd de heli 138 weer aan boord gehesen.
Zie -Vliegdienst index- -Sikorsky index- -Ditch Sikorsky 138- voor een fotoverslag van deze noodlanding.
Op zaterdag 31 oktober 1964 sloeg voor de MLD opnieuw het noodlot toe. Op het vliegveld Fontanarossa op Sicilië in Italië veroorzaakte een windhoos een enorme puinhoop en zakten enkele loodsen cq hangaars in elkaar. Hierin stonden op dat moment vier Grumman Trackers van vsq 4 geparkeerd, de 156, 157, 161 en 171.
(foto 6840) De Tracker 161 heeft er een extra last bij gekregen. Bij het volgende bezoek aan de Canarische eilanden in 1968 was deze 161 wel weer onderdeel van vsq 4 aan boord van de Doorman.
Op vrijdag 6 november 1964 liep het smaldeel de haven van Las Palmas op het eiland Gran Canaria binnen en werd afgemeerd aan de Generalissimo Franco pier.
(foto 0719) Optreden van Spaanse muzikanten op het vliegdek van de Doorman. Ook de Spaanse jeugd vergat nu even de speeltuin.
(foto 3331) De drie onderzeebootjagers Hr.Ms. Amsterdam, Rotterdam en Drenthe naast elkaar en over SB afgemeerd aan de pier in de haven van Las Palmas.
Op maandag 9 november 1964 was het weer ontmeren en koerste het smaldeel naar open zee en het oefengebied ten zuiden van Gran Canaria voor oefeningen tot 14 november 1964.
Op zaterdag 14 november 1964 kwam het smaldeel ten anker in de Estrecho de la Bocayna tussen de eilanden Lanzarote en Fuerteventura. Hier werd het weekend doorgebracht met sport en spel, waaronder het bekende deckhockey, badminton en zwemmen buiten boord.
Op maandag 16 november 1964 was het weer anker op om de oefeningen te vervolgen. Op deze dag was er een eerste kennismaking en ontmoeting met Hr.Ms. Poolster, die zich bij het smaldeel voegde. Op die dag werd om 10.00 uur in het scheepsjournaal van de Doorman vermeld: ‘Eerste kennismaking met Hr.Ms. Poolster’.
(foto 3337) Hr.Ms. Poolster gezien vanaf het halfdek van Hr.Ms. Karel Doorman.
Onmiddellijk werd deze gelegenheid aangegrepen om te oefenen met deze bevoorrader. Door squadron 8 werd een helikopter afgestaan aan de Poolster om proefnemingen te gaan houden.
(foto 0305) Een Sikorsky S-58 van vsq 8 vanaf de Doorman aan boord van de Poolster.
Na weer een week oefenen liep op zaterdag 21 november 1964 het smaldeel de haven van Santa Cruz op het eiland Tenerife binnen, waar werd afgemeerd aan de Muelle Dique del Sur. Een soortgelijke lange pier als in Las Palmas, met aan een kant de haven en aan de andere kant de zee.
(foto 6836) De Doorman is al afgemeerd, terwijl de Poolster bezig is met afmeren met behulp van een sleepboot. Voor de Doorman liggen de onderzeebootjagers afgemeerd. De jager naast de Doorman ligt daar kennelijk nog te wachten tot de Poolster is afgemeerd om dan ook naast de andere jagers over BB af te meren.
(foto 4621) Een sloep naar de wal staat aangetreden voor inspectie. Rechts staan maten uit een eerdere sloep of vanaf andere schepen te wachten tot de aangetreden sloep mag gaan passagieren. De drie jagers liggen over BB naast elkaar afgemeerd en daar achter ligt de Poolster, evenals de Doorman over SB afgemeerd.
Hier werd voor de zoveelste keer weer eens de speeltuin van de Doorman op het vliegdek opgetuigd voor vermaak van de kinderen op Tenerife.
(foto 0605) De bekende Doorman speeltuin, inclusief elektrische draaimolen, wederom op het vliegdek geinstalleerd in de haven van Santa Cruz.
Op dinsdag 24 november 1964 maakten de smaldeelschepen zich weer los van de pier en voeren naar open zee. Verschillende schepen kregen hier de gelegenheid voor een laatste slok stookolie uit de Zuiderkruis. Na dit olieladen verliet de Zuiderkruis het verband om zelfstandig op te stomen naar tropische gebieden.
(foto 3778) Hr.Ms. Zuiderkruis in volle zee, voor korte tijd de ‘pomphouder’ van het smaldeel.
Op zaterdag 28 november 1964 liep het smaldeel de haven van Casablanca in het toenmalige Frans Marokko binnen. De Karel Doorman meerde daar af aan de Jetée Delure.
Dit weekend werd doorgebracht met sporten, bustochten naar Marrakech en Rabat. Op zondag 29 november 1964 bood de Nederlandse kolonie 300 opvarenden een lunch aan. Ook de aanwezigheid van Arabische buikdanseressen viel in de smaak bij de gasten.
(foto 1227) Een deel van de 300 gasten welke een plaatsje aan het front hadden bemachtigd.
(foto 5622) Ook de danseressen hadden kennelijk hun eigen voorkeur. Zie ook ‘bemanning’ foto’s voor namen van deze opvarenden van de Doorman.
Op dinsdag 1 december 1964 kwam ook aan dit bezoek een einde en zocht het smaldeel de open zee weer op om koers te zetten naar Nederland. Op de terugreis werd weer druk geoefend.
Op zaterdag 5 december 1964 werd het vliegkampschip vereerd met een bezoek van Sint Nicolaas. Deze arriveerde niet per zeepaard(je) maar gewoon met de schouw. We waren dan ook heel toevallig in de buurt van Spanje.
(foto 3330) De Sint en zijn knecht worden per schouw naar de Doorman gevaren. Door bemanningen van nabije vissersboten werd veelvuldig een kruis geslagen.
(foto 5805) Eenmaal aan boord wordt het verdere vervoer, via de voorlift naar de hangaar, uitgevoerd met de heftruck.
Zie voor meer foto’s van dit bezoek onder -bemanning- -ontspanning 1-
Op donderdag 10 december 1964 debarkeerden de vliegtuigsquadrons naar het MVKV, waarna de Doorman de haven van Den Helder binnen liep. Tijd voor het winterverlof en de Kerstdagen van 1964.
(foto 5609) Ondanks het ‘honde weer’ stond er de nodige familie en andere belangstellenden op de steiger te wachten tot de Doorman was afgemeerd.
(foto 5610) Door sleepboten wordt de Doorman voorzichtig naar de steiger getrokken, om over stuurboord af te meren. Nog even de kou en nattigheid trotseren en men kan de geliefden en vrienden weer verwelkomen.
(foto 5611) Nog een klein stukje en dan is het zover. Nu maar hopen dat ie geen wacht heeft en mee kan naar huis.
Schroom niet om de webmaster te mailen als u over meer foto materiaal en/of informatie van deze reis beschikt.
|