BuiltWithNOF

 

 

Op deze en volgende pagina’s gegevens uit het laatste scheepsjournaal van het vliegkampschip Hr. Ms. Karel Doorman.
In dit scheepsjournaal van vrijdag 26 januari 1968 tot en met dinsdag 8 oktober 1968 de laatste reis en de uit dienst stelling van het schip.
Het journaal start met de zeewacht op 26 januari 1968. De reis was echter aangevangen op dinsdag 23 januari 1968. De eerste dagen van deze reis zijn dus opgetekend in het vorige deel van het scheepsjournaal.

De laatste reis begon op dinsdag 30 januari 1968 vanuit Den Helder.
Tijdens deze reis was de smaldeelcommandant de sbn A.v.d. Moer en de commandant de ktz B.Veldkamp.

(foto 7557) De smaldeel commandant sbn Abraham van der Moer.

(foto 5274) De commandant van de Karel Doorman, de ktz Bert Veldkamp.

 

Het smaldeel bestond verder uit de kruiser Hr.Ms. De Zeven Provinciën (802, de onderzeebootjagers Hr.Ms. Noord-Brabant D810, Limburg D814, Zeeland D809, de onderzeeboten Hr.Ms. Dolfijn S808, Potvis S804 en het bevoorradingsschip Hr.Ms. Poolster A835.

De Karel Doorman deed tijdens deze reis de havens Las Palmas (Gran Canaria), Santa Cruz (Tenerife) en Gibraltar aan.

Na terugkomst van deze reis zien we duidelijk de voorbereidingen voor de volgende reis opgetekend in het scheepsjournaal, onder andere door het laden van brandstoffen en munitie.
Na de twee branden aan boord zien we juist dat er stookolie, benzine, kerosine, smeerolie, munitie en andere goederen van boord worden gehaald.

Om het geheel leesbaar te houden zijn de steeds weer terugkerende vaste dagelijkse gegevens op een gegeven moment achterwege gelaten.
Na het einde van deze reis laatste zijn alleen nog de dagen met bijzonderheden opgenomen.

Van de in het scheepsjournaal genoemde posities, zoals lichtschepen en vuurtorens zijn zoveel mogelijk afbeeldingen toegevoegd aan de betreffende tekstdelen. Verder ook foto’s van de aangedane havens.

Er kunnen woorden en/of afkortingen mogelijk niet correct zijn overgenomen, doordat delen niet of slecht leesbaar waren. Het scheepsjournaal werd met de hand ingevuld en niet elke officier van de wacht had een even duidelijk handschrift.

Er zijn ook meer gegevens opgenomen, uit documenten en afkomstig van opvarenden tijdens deze laatste reis van Hr.Ms. Karel Doorman onder Nederlandse vlag. Deze gegevens zijn cursief opgenomen in de kleur blauw.

 

 Scheepsjournaal Hr.Ms. Karel Doorman.

Van vrijdag 26 januari 1968 tot en met 8 oktober 1968.

 

Zeewacht van vrijdag 26 januari 1968 in de Noordzee.

VM 08.00 uur.Vervolgen koers en vaart. MK 4 ketels, 2 stuurmachines. NBCD gereedheidstoestand 3, algemeen 5. Houden gegist bestek bij verbeterd dmv Decca-waarnemingen.

08.00 tot 08.37 Hr.Ms. Zeeland langszij voor olieladen. Geven 1 kgt olie over. 08.34 doven navigatielichten en “Houd vrij van mij” lichten. Hijsen dagsein. 08.45 vliegoperaties cf vliegprogramma. 10.37 Aftrap BOZ rol. 10.41 ontsteken navigatielichten en “Houd vrij van mij” lichten ivm verminderd zicht. Oefeningen en lessen cf dagelijkse orders. Dagelijkse dienst cf orderboek commandant.

Officier van de wacht ltz 2 oc G.D. d’Ancona.

(foto 4929) Hr.Ms. Zeeland.

AM 12.00 uur.Vervolgen koers en vaart. MK 4 ketels en 2 stuurmachines. NBCD gereedheidstoestand 3, algemeen 5. Houden gegist bestek bij, verbeterd dmv Decca-waarnemingen. Oefeningen cf weekprogramma. 12.25 Aftrap helicopterrol. 13.15 NBCD gereedheidstoestand 4. 14.00 Krijgen zicht aan de wal Kijkduin, verbeteren gist dmv zicht peilingen. 14.15-15.45 Voeren 3x oefening “Man over boord” en 1x “Noodsturen” uit. Dagelijkse dienst cf orderboek commandant.

PV 16.00 uur.Vervolgen koers en vaart. MK 4 ketels en 2 stuurmachines. NBCD gereedheidstoestand 3, algemeen 5. Houden gegist bestek bij, verbeterd dmv Decca-waarnemingen. 16.02 Ankerrol op post binnen voorgeschreven maatregelen voor het bevaren van nauwe vaarwateren. Bepalen NBCD gereedheidstoestand 3. Voeren log in bij log stand 7528,9. Stomen met …..(onleesbaar)…. En varen het Schulpengat in. 16.45 Meerrol op post. 17.10 Op de haven. Ontsteken navigatie lichten. Stomen met vernieuwde koers en vaart de haven van Den Helder in. 17.18 Vier sleepboten maken vast. 17.22 Strijken schouw 2. 17.45 Eerst los naar de wal. Doven navigatie lichten en “Kan niet manoeuvreren” lichten. Ontsteken anker lichten en dekverlichting. 17.50 Meren af over stuurboord cf nevenstaande schets. 17.51 Bedanken voor en achter sleepboten. Bedanken MK en stuurhuis. Heffen voorgeschreven maatregelen voor varen in nauw vaarwater op. Aftrap meerrol. Bepalen reewacht. NBCD gereedheidstoestand 5. Dagelijkse dienst cf orderboek commandant. Ontsteken “Kan niet manoeuvreer” lichten cf  2. Halen vlag neer.

 

Reewacht van vrijdag 26 januari 1968 te Den Helder.

Dagelijkse dienst cf orderboek commandant. Geven gelegenheid tot permissiegang. Personeel van bak en halfdek gaat door met afmeren. Nemen stoomvoorzieningsboot langszij aan BB ter hoogte van schouw 2 dek. 19.30 Bij avondappel g.b.. 20.00 wacht opzetten. 21.00 Bij avondronde g.b.. 21.45 Bak en Halfdek gereed met afmeren. 22.00 lichten uit, stilte.

HW en DW van zaterdag 27 januari 1968.

Gedurende de nacht en bij rondes g.b. Dienst cf orderboek commandant. 07.00 ontslaan matr. 2  (naam mar.nr.) uit voorlopig arrest in de vorm van verzwaard arrest.

Officier van de wacht ltz 2 oc R.P. Perie.,

 

Reewacht van zaterdag 27 januari 1968 te Den Helder.

Liggen gemeerd a.v. (als voorheen). 09.00 Vlaggeparade, hijsen vlag op sein van seinpost CMMWD. 09.15 Wachtsvolk op. Zaterdagdienst cf orderboek commandant. 17.14 Bij zonsondergang halen vlag neer op sein van seinpost CMMWD. Ontsteken anker en obstructie verlichting. 19.30 Appel wachtsvolk op. 20.00 Wacht opzetten. 21.00 Bij avondronde g.b.. 22.00 Lichten uit, stilte.

HW en DW van zondag 28 januari 1968.

Gedurende de nacht en rondes g.b.. 07.00 overal. Zondagdienst cf orderboek commandant.

Officier van de wacht ltz 2 J.A. de Back.

 

Reewacht van zondag 28 januari 1968 te Den Helder.

Liggen gemeerd a.v. Sluittoestand X. Gereedheidstoestand 5. Zondagdienst cf orderboek commandant.  09.30 Vlaggeparade, hijsen vlag en geus op sein van seinpost CMMWD. 17.16 Bij  zonsondergang halen vlag en geus neer op sein van seinpost CMMWD. 19.30 Avondappel op. 20.00 Wacht opzetten. 21.00 Bij avondronde g.b.. 22.00 Lichten uit, stilte.

HW en DW van maandag 29 januari 1968.

Gedurende de nacht en rondes g.b.. 08.00 Overal. Maandagdienst cf orderboek commandant.

08.30 Bij zonsopkomst doven ankerlichten en dekverlichting. 09.00 Vlaggeparade, hijsen vlag op sein van seinpost CMMWD.

Officier van de wacht ltz 2 G.J.C.D van der Graaf.

 

Reewacht maandag 29 januari 1968 te Den Helder.

Nagenoeg als voorgaande diensten.

HW en DW van dinsdag 30 januari 1968.

Gedurende de nacht en rondes g.b.. 07.00 Overal. 08.00 Baksgewijs. 08.15 Nemen kettingen en dubbele trossen weg. Dagelijkse dienst cf orderboek commandant.

Officier van de wachte ltz 2 oc J. Roosendaal.

 

Reewacht van dinsdag 30 januari 1968 te Den Helder.

Liggen gemeerd a.v. Sluittoestand X. Gereedheidstoestand 5. 07.00 Bepalen zeewacht. 09.00 Vlaggeparade hijsen vlag op sein van seinpost CMMWD. 09.05 Meerrol op post. Bepalen sluittoestand Y. NBCD gereedheidstoestand 3. 09.10 Embarkeren CZMNED. 09.15 Vangen aan met ontboeien. MK stoomklaar, 4 ketels en 2 stuurmachines. 09.23 Maken vier sleepboten vast. 09.33 Los van de steiger, vertrek naar zee, machinist 2 (naam en mar.nr.) mankerend. 09.42 Sleepboten los. Stomen met variërende koersen en vaarten door het Schulpengat naar open zee. Houden bestek bij dmv peilingen op de wal. 09.50 Aftrap meerrol. 10.00 Vliegrol op post. 10.30 Aftrap ankerrol. 10.45 Voeren log uit bij stand 7529,4. Vliegoperaties cf vliegprogramma. 11.15 Gaan over op gegist bestek, verbeterd met Decca-waarnemingen. Lessen en oefeningen cf dagelijkse orders. Dagelijkse dienst cf orderboek commandant.
Officier van de wacht ltz 2 G.J.C.D van der Graaf.

(foto 7556) Luchtopname Google met o.a. de Nieuwe haven en het Schulpengat.

 

AM 12.00 uur. Vervolgen koers en vaart etc, etc, etc. 13.00 Ontsteken navigatieverlichting ivm slecht zicht. 14.13 doven navigatieverlichting. 15.30 ontsteken navigatieverlichting en “Houdt vrij van mij” ivm slecht zicht. Vliegoperaties cf vliegprogramma. Lessen en oefeningen cf dagelijkse orders. Dagelijkse dienst cf orderboek commandant. Ontvangen bericht dat machinist 2 (zie boven) zich ten 10.30 gemeld heeft aan boord van het wachtschip Willemsoord.
Officier van de wacht ltz 2 J. Roosendaal.

PV 16.00 uur, koers 252, aant.omw. sb/bb 68/68, 8 mijl/uur, log 7558,5, wind ssw/5

Vervolgen koers en vaart a.v. (als voren). MK 4 ketels. NBCD gereedheidstoestand 3, algemeen 5. Houden gegist bestek bij, verbeterd dmv Decca-waarnemingen. Vliegoperaties cf vliegprogramma. 16.00 Gestraften parade. 16.20 Ronde over tuig g.b.. 17.00 Ronde over batterij g.b.. 17.24 Bij zonsondergang houden navigatie verlichting helder brandend. Dagelijkse dienst cf orderboek commandant.

EW 20.00 uur, koers 246, aant.omw. sb/bb 92/92, 11 mijl/uur, log 7587,1

Vervolgen koers en vaart a.v., MK 4 ketels, 2 stuurmachines, NBCD gereedheidstoestand 3, algemeen 5. Houden gegist bestek bij, verbeterd dmv Decca-waarnemingen. Stomen in WSW-richting in zeegebied nabij de Bruine Bank. 22.25 Doven rood-wit-rood vliegoperatie lichten, ontsteken toplichten. 22.45 Aftrap vliegrol. Stomen met Hr.Ms. Noord-Brabant op naar het Nauw van Calais.
Officier van de wacht ltz 2 oc R.P. Perie.

(foto 7559) Opname met de positie van het oefengebied bij de ‘Bruine bank’ voor de Nederlandse kust.

De Bruine Bank (Engels: Brown Ridge) is een zandbank gelegen op de bodem van de zuidelijke Noordzee. De zandbank ligt vrijwel geheel op het Nederlandse deel van de Noordzee en ligt ruwweg halverwege de Nederlandse en Engelse kust. De zandbank en het gebied daaromheen vormen een belangrijk natuurgebied. Door de vissers van Goeree wordt hier regelmatig gevist en staat bij hen bekend onder de naam 'de Rik' (de rug in Nederlands)

 

(foto 4926) Hr.Ms. Noord Brabant.

 

In de avond van dinsdag 30 januari stoomde het smaldeel op naar het oefengebied nabij Portland. De Karel Doorman en de Noord-Brabant bleven achter op de Noordzee voor eofeningen. De volgende dag op woensdag 31 januari 1968 stoomden ook de Doorman en Noord-Brabant op naar het oefengebied.

 

Zeewacht van woensdag 31 januari 1968 in de Noordzee.

HW 00.00 uur, koers 155, aant.omw. sb/bb 124/124, 15 mijl/uur, log 7629,0

Vervolgen koers en vaart a.v., MK 4 ketels, 2 stuurmachines, NBCD gereedheidstoestand 4, algemeen 5. Houden gegist bestek bij, verbeterd dmv Decca-waarnemingen. 00.37 Bepalen koers 222 ZW. 01.45 Krijgen zicht van LS (lichtschip) Noord Hinder in peiling 199 ZW. 03.10 Verliezen zicht van LS Noord Hinder in peiling 070 ZW. Hr.Ms. Noord-Brabant geforteerd in kiellinie.

(foto 4790) Het lichtschip Noord Hinder, nu afgemeerd aan de wal.

DW 04.00 uur, koers 222, aant.omw. sb/bb 124/124, 15 mijl/uur, log 7682,7, wind sw/6

Vervolgen koers en vaart a.v., MK 4 ketels, 2 stuurmachines, NBCD gereedheidstoestand 4, algemeen 5. Houden gegist bestek bij, verbeterd dmv Decca-waarnemingen en lichtpelingen van de wal. 04.15 Krijgen LS Sandettie in zicht i.p. (in peiling) 192 ZW, b.a.l. 7686,2. 06.00A Gaan over op 05.00B. 06.30B Ronde over tuig g.b.. 07.10 Verliezen Dungeness uit zicht i.p. 325 ZW, b.a.l. 7743,0. 07.30 Ronde over batterij g.b.. Aanvang oefeningen cf weekprogramma. 07.34 Bij 0 zonsopkomst doven van navigatie en dekverlichting. Dagelijkse dienst cf orderboek commandant.
Officier van de wacht ltz 2 oc T.R. Deelder.

(foto 4791) Het lichtschip Sandettie.

(foto 4804) Vuurtoren Dungeness.

VM 08.00 uur, koers 221, aant.omw. sb/bb 142/142, 17 mijl/uur, log 7756,0

Vervolgen koers en vaart a.v., MK 4 ketels, 2 stuurmachines, NBCD gereedheidstoestand 4, algemeen 5. Houden gegist bestek bij, verbeterd dmv Decca-waarnemingen. 08.30 B.O.Z. rol en helicopterrol op post. NBCD gereedheidstoestand 5. 08.48 Eerste lijn over naar Hr.Ms. Noord-Brabant voor overgeven lichte lasten en olie. 09.10 debarkeren CZMNED naar Hr.Ms. Noord-Brabant. 09.30 Machinist 2 (naam en mar.nr.) terug aan boord. 09.35 Lichte lasten tuig binnen. 10.00 Vliegrol op post. Nemen olielaadtuig terug. Geven 42 kg/ton olie over. 11.50 Oefening “Man over boord”. Vliegoperaties cf vliegprogramma. Lessen en oefeningen cf dagelijkse orders. Dagelijkse dienst cf orderboek commandant.
Officier van de wacht ltz 2 G.J.C.D. van der Graaf.

(foto 7558) CZMNED de vadm Willem de Jonge van Ellemeet.

AM 12.00 uur, koers 120, aant.omw. sb/bb 84/84, 10 mijl/uur, log 7796,4, wind sw/4

Vervolgen koers en vaart a.v., MK 4 ketels, 2 stuurmachines, NBCD gereedheidstoestand 3, algemeen 5. Houden gegist bestek bij, verbeterd dmv Decca-waarnemingen. 14.30-15.15 Voeren oefening “Man over boord” en oefening “Noodsturen” uit. Vliegoperaties cf vliegprogramma. Lessen en oefeningen cf dagelijkse orders. 15.00 Parade commandant. 15.55 Ronde over batterij g.b.. Dagelijkse dienst cf orderboek commandant.
Officier van de wacht ltz 2 oc J.Roosendaal.

PV 16.00 uur, koers 250, aant.omw. sb/bb 84/84, 10 mijl/uur, log 7834,8, wind sw/3

Vervolgen koers en vaart a.v., MK 4 ketels, 2 stuurmachines, NBCD gereedheidstoestand 3, algemeen 5. Houden gegist bestek bij, verbeterd dmv Decca-waarnemingen. 16.51 Bij zonsopkomst ontsteken navigatie verlichting. 17.12-17.16 Beoefenen noodsturen vanuit stuurkamer. 17.30 LS Cap d’ Antibes i.z. i.p. 156 zw. 14.30 LS Cap d’ Antibes u.z. i.p. 174 zw. 16.30 Ronde over tuig g.b.. Vliegoperaties cf vliegprogramma. Dagelijkse dienst cf orderboek commandant.

(foto 7567) Schiereiland van Cap d’ Antibes.

(foto 7568) De vuurtoren van Cap d’ Antibes

EW 20.00 uur, koers 250, aant.omw. sb/bb 142/142, 17 mijl/uur, log 7875,2, wind wsw/4.

Vervolgen koers en vaart a.v., MK 4 ketels, 2 stuurmachines, NBCD gereedheidstoestand 3, algemeen 5. Stomen in zeegebied 20 mijl NW Fecamp (in het Kanaal even boven Le Havre) . Houden gegist bestek bij, verbeterd dmv Decca-waarnemingen. Vliegoperaties cf vliegprogramma en weekprogramma. 20.30 Doven rood-wit-rood vliegoperatie licht en obstructie lichten, ontsteken toplichten. 22.45 Doven toplichten en ontsteken rood-wit-rood vliegoperatie licht en obstructie lichten. 23.05 Doven rood-wit-rood vliegoperatie licht en obstructie lichten, ontsteken toplichten. Stomen op naar zeegebied nabij Portland Bill (Dorset UK). 23.50 Aftrap vliegrol. NBCD gereedheidstoestand 4. Dagelijkse dienst cf orderboek commandant.
Officier van de wacht ltz 2 oc R.P.Perie.

(foto 4792) Vuurtoren Fecamp.

(foto 4793) Vuurtoren Portland Bill.

 

Op donderdag 1 februari 1968 komen de Doorman en Noord-Brabant ook aan in het oefengebied. Aan boord van de Doorman de Britse Admiraal Sir John Bush voor een werkbezoek. Om 16.30 uur gaat deze Admiraal terug naar de wal.
Daarna rendez-vous van het smaldeel en werd koers gezet naar de Canarische eilanden.

Zeewacht van donderdag 1 februari 1968 in het Kanaal.

HW 00.00 uur, koers 290, aant.omw. sb/bb 124/124, 15 mijl/uur, log 7914,9, wind ssw/6

Vervolgen koers en vaart a.v., MK 4 ketels, 2 stuurmachines, NBCD gereedheidstoestand 4, algemeen 5. Houden gegist bestek bij, verbeterd dmv Decca-waarnemingen. 00.20 Bepalen koers 280 zw. 02.50 Krijgen zicht op LH (Lighthouse) St. Catharines in peiling 310 zw.

(foto 4794) Vuurtoren St. Catharines.

 

DW 04.00, koers 280, aant.omw. sb/bb 132/132, 16 mijl/uur, log 7970,1, wind nw/5

Vervolgen koers en vaart a.v., MK 4 ketels, 2 stuurmachines, NBCD gereedheidstoestand 4, algemeen 5. Houden gegist bestek bij, verbeterd dmv Decca-waarnemingen en radarafstandenn en lichtpeilingen van de wal. 07.00 Helicopterrol. Aanvang oefeningen cf weekprogramma. Ronde over batterij en tuig g.b. 07.30 B.O.Z. rol op post. NBCD gereedheidstoestand wordt 3. Formeren op met Hr.Ms. Poolster …….(onleesbaar)…..koers 231, speed 12 (nummervlag 1 en 2) 07.45 doven 0 de navigatie verlichting en dekverlichting. 07.55 Eerste lijn over naar Hr.Ms. Poolster. Dagelijkse dienst cf orderboek commandant.

(foto 4927) Hr.Ms. Poolster.

 VM 08.00 uur, koers 231 (varierend), omw. Varierend, 12 mijl/uur, log 8023,0, wind wsw/3

Vervolgen koers en vaart a.v., MK 4 ketels, 2 stuurmachines, NBCD gereedheidstoestand 3, algemeen 5. B.O.Z. rol op post. Houden gegist bestek bij, verbeterd dmv Decca-waarnemingen. 09.25 Embarkeren Admiraal Sir John Bush, CINCEASTLANT (The Commander-in-Chief Eastern Atlantic) 10.25 Einde olieladen, 653 kg/ton stookolie overgenomen van Hr.Ms. Poolster. 10.30 Aftrap B.o.Z. rol 11.00 Vliegrol op post. Lessen en oefeningen cf dagelijkse orders. Vliegoperaties cf vliegprogramma. Dagelijkse dienst cf orderboek commandant.
Officier van de wacht ltz 2 oc Z.A. de Back.

(foto 7560) Admiraal Sir John Bush.

Deel van artikelen in de krant van 13-12-1967 mbt NAVO-oefeningen.
Zie ook onder 1967 krantenarikel van 13-12-1967.

 

AM 12.00 uur, koers 285, aant.omw. sb/bb 100/100, 12 mijl/uur, log 8062,6, wind w/5

Vervolgen koers en vaart a.v., MK 4 ketels, 2 stuurmachines, NBCD gereedheidstoestand 3, algemeen 5. Houden gegist bestek bij, verbeterd dmv Decca-waarnemingen. 14.00 Drie divisie oorlogswacht, divisie A op post. 14.43 Alarm uit divisie A. 15.25 Aftrap alarm. 15.40 Aftrap oorlogswacht. 14.15 Parade commandant. 15.50 Vertrek Admiraal Sir John Bush per S2A. 15.58 Ronde over batterij g.b. . Lessen en oefeningen cf dagelijkse orders. Vliegoperaties cf vliegprogramma. Dagelijkse dienst cf orderboek commandant.
Officier van de wacht ltz 2 oc J. Roosendaal.

PV 16.00 uur, koers varierend, omw. varierend  en snelheid varierend, log 8090,0, wind w/6

Vervolgen met variabele koersen en vaarten. Houden gegist bestek bij, verbeterd dmv Decca-waarnemingen. MK 4 ketels. NBCD gereedheidstoestand 3, algemeen 5. 17.15 Bij 0 ontsteken navigatie verlichting. 18.00 Komen in formatie met overige bovenwaterschepen van SML 5. 19.00 Aftrap vliegrol. Vliegoperaties cf vliegprogramma. Dagelijkse dienst cf orderboek commandant.

Vanaf hier worden alleen de bijzonderheden overgenomen uit het scheepsjournaal.

EW 20.00 uur. Stomen op naar Ile d’Ouessant (Bretagne nabij Brest) ivm formatie met alle bovenwaterschepen van smaldeel V.

(foto 4795) Vuurtoren Ile d’ Ouessant.

 

Omstreeks 19.45 uur op vrijdag 2 februari 1968 een splitsing van het smaldeel in twee groepen.
Groep 1, de Funchal groep, bestaande uit de schepen De Zeven Provinciëen, Limburg, Zeeland en Potvis.
Groep 2, de Las Palmas groep, bestaande uit de schepen Karel Doorman, Poolster, Noord-Brabant en Dolfijn.

Zeewacht van vrijdag 2 februari 1968 in het Kanaal.

HW 00.00 uur g.b.

DW 04.00 uur. 07.10 Verbreken de formatie. 07.45 uur smaldeel cdt per helicopter naar Hr.Ms. Poolster.

(foto 0305) Een Sikorsky helikopter vanaf de Doorman geland aan boord van de Poolster.

VM 08.00 uur in Golf van Biscaje. 10.10-10.25 Schieten batterij.

AM 12.00 uur. 12.55-13.52 Onderzoeken mogelijk onderzeeboot contact.

PV 16.00 uur. 18.00 stomen met Hr.Ms. Noord-Brabant in formatie 1, double standaard distance.

EW 20.00 uur. g.b.

 

Zeewacht van zaterdag 3 februari 1968 in de Golf van Biscaje.

HW 00.00 uur. Met Hr.Ms. Noord-Brabant in formatie 1.

DW 04.00 uur. g.b..

VM 08.00 uur. 10.45 Inspectie commandant. 11.30 Wisselen naamsein met Portugees fregat NRP Diogo Gomes F331.

(foto 7561) Het Portugese fregat NRP Diogo Gomes F331 in volle zee.

(foto 7562) Het Portugese fregat.

AM 12.00 uur. 12.12 halen lege vaartspatschijf in ivm einde schietoefening. 12.55 Vliegen 1 S2A af naar Lissabon.

PV 16.00 uur. 19.40 Wisselen naamsein met HMS Keppel.

EW 20.00 uur. In de Atlantische Oceaan.

(foto 4796) HMS Keppel.

 

Zeewacht van zondag 4 februari 1968 in de Atlantische Oceaan.

HW 00.00 uur. g.b..

DW 04.00 uur. g.b..

VM 08.00 uur. Zondagse dienst.

AM 12.00 uur. g.b..

PV 16.00 uur. Stomen op met Hr.Ms. Noord-Brabant in patrol scherm.

EW 20.00 uur. Met Hr.Ms. Noord-Brabant in patrol scherm 4KZLY6. 22.50 stellen in voorlopig arrest in de vorm van verzwaard arrest HVGMR 3 z/m (naam en mar.nr.) . Zondagse dienst.
 

Op maandag 5 februari 1968 voegt de Poolster zich bij de Las Palmas groep, evenals de twee onderzeeboten.


Zeewacht van maandag 5 februari 1968 in de Atlantische Oceaan.

HW 00.00 uur. g.b.

DW 04.00 uur. Stomen op met Hr.Ms. Noord-Brabant naar oefengebied 300’ NO van Madeira.

VM 08.00 uur. Maken rendez-vous met Hr.Ms. Dolfijn. 08.30-08.55 voeren oefening Casex A2 uit.

AM 12.00 uur. g.b.

PV 16.00 uur. Ontslaan HVGMR 3 z/m (naam en mar.nr.) uit voorlopig arrest. 18.24 Verduisteren schip ivm oefening Casex A16 met Hr.Ms. Noord-Brabant en Hr.Ms. Dolfijn. 19.37 Einde oefening Casex A16, ontsteken navigatie verlichting.

EW 20.00 uur. 20.07 Heffen verduistering schip op. Stomen op met Hr.Ms. Noord-Brabant in sector scherm 4JK6.

(foto 4928) Hr.Ms. Dolfijn.

 

Naar deel 2.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Wereldreis 1960 index] [Smaldeel reizen  index] [1950] [1952] [1954] [1954] [1955] [1959] [1961] [1962] [1963] [1964] [1965] [1967] [1968] [Havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]