BuiltWithNOF
Doorstart Tracker 1

Een doorstart wordt alleen een ‘Bolter’ genoemd als het de bedoeling was te landen, met haak ‘neer’, maar de kabels worden gemist.
Als je een doorstart maakt, met de haak ‘op’, opzettelijk dus, dan is het een Touch and Go. Maak je er meer, dan ben je aan het DLP’en, Deck Landing Practice.
Een doorstart die gemaakt wordt voordat er geland is heet een Wave Off, dit in opdracht van de LSO middels de rode lampen op de spiegel of zijn ‘bats’.
Doorstart in het Nederlands dekt niet helemaal de lading.

Samenvatting:
Een doorstart vóór de landing is een: ‘Wave Off’, (zie afzonderlijke pagina);
Een doorstart na de landing met haak neer is een: ‘Bolter’;
Een doorstart na de landing met haak op is een: ‘Touch and Go’;
Meerdere doorstarts met haak op zijn: DLP of ‘Deck Landing Practice’.

Er is dus een duidelijk verschil tussen bewust doorstarten of een doorstart na een mislukte landing waarbij alle kabels worden gemist. De oefening doorstarten is er mede op gericht om bij het missen van alle kabels een doorstart te kunnen maken via het hoekdek. Om in geval van nood deze procedure goed onder de vliegersknie te hebben. Van een echte ‘bolter’ zijn geen of heel weinig foto’s voor handen.

Wie is in het bezit van een echte ‘bolter’ foto, dus met remkabels omhoog.

Hieronder enkele opnames van het oefenen van een doorstart met haak op en de remkabels plat op het dek.

(foto 0665) Het lijkt erop alsof deze Tracker een normale landing gaat uitvoeren. We zien echter dat deze Tracker geen deklandingshaak naar beneden heeft hangen en dat de remkabels plat op dek liggen. Dit wordt dus geen landing maar een doorstart.
Foto webmaster.

(foto 3248) We naderen met een Grumman Tracker de landingsbaan aan boord van de Doorman. We zien echter dat de remkabels plat op het vliegdek liggen en het wordt dus een doorstart.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 0666) Hier zit de Tracker 162 al boven de remkabels terwijl hij met de landing bezig is. We zien echter dat de remkabels plat op het vliegdek liggen en de kabellichters die normaal de remkabels boven het dek houden ook geheel naar beneden zijn en ook de landingshaak is niet naar beneden.
Foto webmaster.

(foto 0181) Hier zien we de doorstart vanaf het “batsman-bordes” aan de achterzijde van het vliegdek. We zien de “batsman” met zowel zijn bats als de radioverbindingkabel zodat hij rechtstreeks kontakt heeft met de vlieger(s). Op de achtergrond de deklandingsspiegel en het eiland. Bijzonder is dat hier de SB spiegel wordt gebruikt, normaliter werd deze niet gebruikt en ook wel aangeduid als reservespiegel. Foto NIMH en overgenomen vanaf de cover van het boekje “Onze Koninklijke Marine 4, Marine Luchtvaar Dienst” van W.C. Lemaire.

(foto 0767) De doorstartende Tracker raakt bijna het vliegdek. In het eiland is veel belangstelling voor deze oefening.
Foto ontvangen van Fred Storm.

(foto 0667) Een fraaie kleuropname van de Tracker 173 in de landing boven de remkabels en zonder haak naar beneden. Op het ‘batsman-bordes’ staat de LSO en een of meer assistenten. De LSO stond er – uit veiligheid overwegingen - nooit alleen. Vaak een 2e LSO maar tenminste een paai.

(foto 2829) Elk moment zal nu de Tracker op het vliegdek neerkomen om daarna met vol vermogen weer verder te vliegen, een landing wordt omgezet in een vrije start.
Foto ontvangen van Wim van der Meer.

(foto 0668) Hier komt de Tracker 162 neer op het vliegdek van het vliegkampschip. Normaal zou tijdens de landing nu de dekhaak een remkabel grijpen. Tijdens een doorstart rolt het vliegtuig echter verder over het vliegdek.
Foto webmaster.

(foto 0768) De Tracker is op het vliegdek geland en nu gaat de landing over in een vrije start.
Foto ontvangen van Fred Storm.

 

Naar doorstart Tracker 2.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [Untitled664] [S2A Tracker index] [Avenger] [Sea Otter] [Sea Hawk] [Firefly] [Seafury] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]