BuiltWithNOF
Katapultstart 2

 

(foto 0770) De Grumman Tracker 164 heeft de BB motor gestart. We zien hier weer de paai en brandweerman. We zien ook de startkabel (rechts) liggen op het vliegdek en onder de SB motor een squadron medewerker en de aansluiting op het vliegtuig.
Foto ontvangen van Fred Storm.

(foto 1012) Ook de ‘plane-guard’ helikopter 135 wordt gereed gemaakt voor de start. Ook hier een ‘pre-flight-check’ door de bemanning, terwijl de brandweerman al paraat staat voor de start van de motor. De katapultploeg overlegt nog even en de lanceercabine is ook al bezet. Links de voorste Tracker in de ‘range’ waarvan de motoren ook nog gestart moeten worden.
Foto webmaster.

(foto 1009) De bemanningen hebben plaatsgenomen in de vliegtuigen en de 1e motor van het vliegtuig wordt gestart door middel van de startkasten onder in het schip. Vanuit de ‘catwalk’ is een kabel naar het vliegtuig gebracht. Bij elk vliegtuig dat zijn motor start staat een brandweerman paraat. We zien dat de 1e motor die wordt gestart zowel de linker als rechter kan zijn, let op het 1e en 2e vliegtuig in de ‘range’.
Foto webmaster.

(foto 1010) Op eigen energie wordt de 2e motor van de vliegtuigen gestart. Als de motoren zijn gestart lopen de brandweermannen weer terug naar het eiland. Voor het 2e vliegtuig wordt het sein gegeven tot het uitvouwen van de vleugels. De toestellen daarachter zijn reeds begonnen met het uitvouwen. De vliegtuigen staan nog steeds met kettingen en wielblokken vast. Ook de blokkenpaaien liggen nog niet onder hun ‘kist’.
Foto webmaster.

(foto 1011) De vleugels van de Trackers worden verder uitgevouwen. De voorste Tracker 162 is nog niet zo ver. Rechts zien we het staartstuk van de ‘plane-guard’ die nog gestart moet worden.
Foto webmaster.

(foto 1432) Overzicht van de ‘range’ met bemanningsleden van de dekparty, we zien het starten van de motoren, het uitvouwen van de vleugels, brandweerlieden, blokkenpaaien en vliegtuigmakers van het squadron.
Foto ontvangen van Roel van Hoorn.

(foto 1909) Een mooie opname van de Tracker 163 terwijl deze onder toezicht van de paai bezig is met het uitvouwen van de vleugels. De paai zal kontroleren of de vleugels goed geborgd worden na het uitvouwen. De blokkenpaaien hebben hier hun positie al ingenomen, op hun buik liggend naast het wielblok.
Foto ontvangen van Joep Fraats.

(foto 1015) Ook de ‘plane-guard’ helikopter 135 heeft de motor gestart en is ook bezig met een ‘warming-up’ voordat ze positie inneemt naast de Doorman. Een vaste check was het kontroleren van de ‘hoist’ of reddingslier voor men de positie van ‘plane-guard’ in nam.
Foto webmaster.

(foto 1016) Opname van een ‘plane-guard’ helikopter naast de Doorman, zodat onmiddellijk assistentie kan worden verleend indien nodig. Gedurende de starts en landingen was er altijd een ‘plane-guard’ naast het vliegkampschip.
Foto webmaster.

(foto 1013) De VDO (vliegdekofficier in geel jack) maakt een kontrole ronde langs de vliegtuigen die bezig zijn met een ‘warming-up’ voor de katapultstart.
Foto webmaster.

(foto 3486) Op deze foto enkele Trackers aan het begin van de ‘range’ terwijl de motoren warm draaien. Het vliegtuig staat nog geborgd aan het vliegdek en de blokkenpaaien hebben hun posities nog niet ingenomen.
foto webmaster.

(foto 1014) Een overzicht van de gehele ‘range’ met Trackers. Inmiddels hebben de blokkenpaaien hun posities ingenomen naast de wielblokken. Wanneer ze daartoe een sein krijgen van de ‘marchall’ trekken ze dit blok weg en kan het vliegtuig naar de katapult taxiën. De borgkettingen, waarmee de vliegtuigen vaststonden aan dek, zijn ook reeds weggenomen. Links onder de vliegbrug.
Foto webmaster.

 

Naar katapultstart 3.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [Untitled664] [S2A Tracker index] [Avenger] [Sea Otter] [Sea Hawk] [Firefly] [Seafury] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]