BuiltWithNOF

 

 

Op deze pagina foto’s van het reserve peloton Landings Detachement aan boord van de Karel Doorman. Dit landingsdetachement bestond niet uit mariniers maar uit, daarvoor speciaal opgeleidde, schepelingen aan boord. Een peloton van ongeveer 40 man scheepsvolk. Foto’s ontvangen van Martin Clement, destijds als sgtmaj vliegtuigmaker-elektromonteur, de (scheeps) opvolgend pelotons-commandant. De aanvullende opleiding van ongeveer een maand werd gevolgd in de marinierskazerne te Doorn.
Zie ook de pagina mariniersdetachement aan boord.

Wie maakte deel uit van dit detachement en/of herkent personen op de foto’s, laat dit even weten per mail aan de webmaster.

(foto 4341) Terwijl de Doorman ligt afgemeerd op de werf van Verolme, staat het landingsdetachement aangetreden op de kade voor een inspectie door de commandant van de Doorman, de ktz E.H. van Rees.

(foto 4342) De commandant E.H. van Rees tijdens de inspectie van het landingsdetachement. Achter de commandant loopt de opvolgend pelotonscommant de sgtmaj vgmr-elmnt Martin Clement. Een dergelijk dienstvak voor die functie kon natuurlijk alleen voor komen op een vliegkampschip.

(foto 4343) Het landingsdetachement ‘op de plaats rust’. Op de achtergrond de Doorman en een hijskraan van de werf.

(foto 4355) Opname tijdens de opleiding in Doorn. Het doel en aanpak van de oefening wordt uit de doeken gedaan. Nog even en de ‘oorlog’ kan beginnen.

(foto 4356) Aandachtig wordt de instructie tot zich genomen door het landingsdetachement. Door het ‘privecy-masker’ is herkenning wat moeilijker geworden of was het omstreeks 5 december.

(foto 4357) Op oefening begin 1966. Dit is wel heel wat anders dan stappen in de warme omgeving van de Middenlandse Zee.

(foto 4358) Nadat enkele strategische  posities zijn ingenomen is het nu de beurt aan de aanvallende partij en mag de ‘vijand’ komen opdagen.

 

Ingezonden stukje:

Ik kan je mede delen dat ik één van de "gelukkigen" was die hierbij ingedeeld werd. Andere namen weet ik echt niet meer. Wel weet ik nog een leuk verhaal:

Wij gingen onder leiding van een grootmajoor van de mariniers een week op oefening naar Doorn.
Op een gegeven moment moesten we in de looppas door een bospad met bepakking en uiteraard het geweer, en onze grootmajoor in achterwaartse looppas met een bigsmile voorop, overigens onze "maat" had alleen een pistool aan z'n heup hangen. Op het moment dat hij zich al lopende omdraaide ging ie plat. Je kunt je de hilariteit wel voorstellen, maar daar kregen we spijt van, onze straf was een rondje kazerne in de looppas.
Voor ons jonge gasten was dat nou niet zo'n probleem, al voelde je de zware shag wel goed zitten. Bij aankomst in de kazerne was er een achterblijver, een korporaal bottelier (niet meer een van de jongste), we mochten in de houding op hem wachten.
Nu komt het mooiste van het verhaal, meneer komt op zijn gemakje de poort binnen met een shagje tussen zijn lippen. Toen was de boot helemaal aan kun je wel begrijpen.
Overigens die zelfde grootmajoor wou ook met ons de vierdaagse mee gaan lopen, toen dat bekend werd wilde niemand meer meedoen. Dus dat feest ging niet door, later is de luitenant machinist ingestapt als onze marsleider.

Ad Becúde

 

Terug naar bemanning index.

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Algemeen na 1958 (1)] [Het cafetaria 2H20] [In verblijven (1)] [In verblijven (6)] [Op vliegdek (1)] [Op vliegdek (6)] [Passagieren] [Slaapverblijven] [Dekhockey] [Zonnen vliegdek] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]