|
Op deze vervolg pagina verschillende bladzijden uit het logboek voor vliegers, van de Grumman Tracker vliegers Jaap de Moor en Jan Toorenaar, in relatie tot verschillende reizen en gebeurtenissen mbt de Karel Doorman.
De navolgende bladzijden hebben betrekking op de reis van het smaldeel van 1 april 1964 tot en met 2 juli 1964. Blijkens dit logboek waren deze reis van VSQ 4 aan boord geëmbarkeerd de Grumman Trackers 146, 147, 148, 149, 163, 166, 169, 170 en 196 (ingevallen voor 170 na een crash).
Bezoek aan de buitenlandse havens: Willemstad (Curacao), Oranjestad (Aruba), Sint Maarten, Fort de France (Martinique), San Juan (Puerto Rico), Funchal (Madeira).
(docu 0302) De bladzijde 03-04-64 / 28-04-64 (links) in relatie tot Hr.Ms. Karel Doorman. Op 27 april 1964 zien we als bijzonderheid Crewex / 1 motor - Aruba en de volgende dag 28 april 1964 als bijzonderheid Aruba - Curacao. Doordat een motor van de Grumman Tracker 149 niet meer gebruikt kon worden, werd de landing op 1 motor uitgevoerd op het vliegveld van Aruba. Zie de foto-serie hieronder.
(foto 3219) De bemanning van een Grumman Tracker aan boord van Hr.ms. Karel Doorman, tijdens de reis naar de West in 1964. Op deze foto van links naar rechts Kraan, Rudolph en de vliegers Jaap de Moor en Jan van de Water. Foto ontvangen van Jaap de Moor.
(foto 3218) Hier dezelfde bemanning van de Grumman Tracker 149, nadat men een landing had gemaakt op het vliegveld van Aruba op één motor. De Tracker was ontworpen om met een motor te kunnen vliegen. Van een van de motoren was de olie weggelopen en moest worden afgezet. De landing is verder goed verlopen, na deze landing poseren van links naar rechts, de vliegers Jaap de Moor en Jan van de Water en de overige bemanningsleden Kraan en Rudolph. Foto ontvangen van Jaap de Moor.
(foto 3220) Na herstel van de Grumman Tracker 149 nog even een plaatje van de reparateurs en de vliegers op het vliegveld van Aruba. Op deze foto 1e van links de vlieger Jan van de Water, 4e van links de paai van de 149 Johan Dales, 5e van links de sgtmaj leider reparatieploeg Van Hasselt en uiterst rechts de vlieger Jaap de Moor.. Foto ontvangen van Jaap de Moor.
Aanvulling door Leon Tonnard: 2e van links is de vgmr Guus Luiken de paai van de 149, 4e van links de kpl. Van Dalen de hoofdpaai en 6e van links de vgmr Hogendoorn of Hogevorst, de paai van de 149 van de contra ploeg.
(foto 3221) Hier een overzicht van de hulpdiensten die waren uitgerukt om de Grumman Tracker 149 meteen te kunnen assisteren als het was mis gegaan. Foto ontvangen van Jaap de Moor.
(foto 6884) Uit logboek Jan Toorenaar van 03-04-1964 tot en met 29-04-1963
(docu 0304) De bladzijde 30-04-64 / 20-05-64 (links) in relatie tot Hr.Ms. Karel Doorman. Na het avontuur op Aruba werd door de vliegers Van de Water en De Moor, alweer met de Tracker 169 deel genomen aan de paradevlucht op Koninginnedag 1964 boven Curacao. De Karel Doorman was op 28 april 1964 de haven van Willemstad binnen gelopen en de vliegtuigen waren afgevlogen naar de Dr. Albert Plesman luchthaven aldaar, evenals de Tracker 149.
(foto 6885) Uit logboek Jan Toorenaar van 01-05-1963 tot en met 28-05-1963.
(docu 0305) De bladzijde 21-05-64 / 15-06-64 (links) in relatie tot Hr.Ms. Karel Doorman.
(foto 6886) Uit logboek Jan Toorenaar van 01-06-1963 tot en met 22-06-1963.
(docu 0306) De bladzijde 17-06-64 (links) in relatie tot Hr.Ms. Karel Doorman.
(foto 6887) Uit logboek Jan Toorenaar van 01-07-1963 tot en met 28-08-1963. We zien dat Toorenaar met de 146 is gedebarkeerd vanaf de Doorman naar het MVKV. De regel daar onder zien we dat genoemde vliegers vanaf het MVKV samen hebben gevlogen met de 147, maar niet tijdens de reis.
|