BuiltWithNOF

 

 

(foto 3241) Een crew voor vetrek in 1963. Het is koud en een watertemperatuur beneden 14,5 graad, dompelpak vereist. Gevieren pakken we nog de laatste zonnenstralen, als op commando lijkt het, kan bijna van niemand anders komen achter de camera dan van de Ltzv1 De Kluizenaar, de eerste officier van het squadron. Carpentier Alting zou anders nooit deze frivole pose hebben aangenomen. Links op de foto zit een blokkenpaai in de karakteristieke voorbereidende houding. De bemanning van links naar rechts: Sgt Mol de MAD-operator, Ltzv3 Jaap de Moor de co-pilot, Ltzv1 Carpentier Alting de commandant vsq 4, Ltzv3 Don Verbeek de waarnemer. Zie ook detailfoto hieronder.

(foto 3241a) Wat verbindt ons? Onder-officier, jonge officieren, commandant, beroeps, reservist, het maakte niet uit. Samen wordt een crew gevormd die langere tijd met elkaar vliegt en oefent om de vijand te verschalken. Desondanks is er toch nog iets dat ons scheidt. Pas na 46 jaar, na uitvergroting van de kleine zwart/wit foto, werd me ook duidelijk dat er nog iets was wat ons onderscheidde van elkaar.

De beroepsmannen (B) hebben veters in hun rubberen waterdichte namaak schoenen zitten. Keurig militair! De reservisten (A) hebben daar met hun restant burgerschap gezamenlijk van af gezien!
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 3243) Zondagsinspectie door de smaldeelcommandant tijdens de reis naar de Nederlandse Antillen in 1964.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 3244) Hier zien we de smaldeelcommandant de manschappen inspecteren, die op zondag midden op de Oceaan staan opgesteld in kort wit op het vliegdek. Je weet maar nooit door wie je daar gezien kan worden.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 3254) Hier de vliegers Jaap de Moor en Bram Kruis op het vliegdek.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 3441) Op deze foto de ‘blokkenpaaien’ bijeen op het vliegdek.
Foto ontvangen van Jilles Gracia.

(foto 3442) Op deze foto de ‘brandweerploeg, al dan niet in brandwerende kleding.
Foto ontvangen van Jilles Gracia.

(foto 3443) Op deze foto de ‘chauffeurs’.
Foto ontvangen van Jilles Gracia.

(foto 3444) Even lekker dollen tijdens de terugreis naar Nederland. Links naast het vraagteken Jilles Gracia.
Foto ontvangen van Jilles Gracia.

(foto 3445) Op deze foto: staand 1e van links de bootsman Dirk Borsboom, 2e van links de vliegdekofficier ltz1 Jan Kernkamp met zijn ‘Marshallers’, de kwartiermeesters van de vliegdekploeg.
Foto ontvangen van Jilles Gracia.

(foto 3446) Op deze foto de ‘liftpaaien’ bijeen. Geheel links de inzender van de foto’s Jilles Gracia.

(foto 3447) Ook tijdens het binnen liggen in een haven, in dit geval de haven van Toulon, gingen de werkzaamheden gewoon door. Hier het tjetten van het vliegdek en ook de ronding aan de achterzijde werd meegenomen.

 

Naar deel 6.

Terug naar bemanning index.

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Algemeen na 1958 (1)] [Het cafetaria 2H20] [In verblijven (1)] [In verblijven (6)] [Op vliegdek (1)] [Op vliegdek (6)] [Passagieren] [Slaapverblijven] [Dekhockey] [Zonnen vliegdek] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]