BuiltWithNOF

 

 

Op deze pagina ondergebracht de ontvangen foto’s met betrekking tot de landing en een doorstart van de Sea Hawks aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman.

(foto 1893) De aller eerste landing met een MLD Sea Hawk, aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman, is uitgevoerd door de KLTZV P. van Waart op 11 oktober 1958. Na de landing wordt de vlieger afgehaald door de VDO. De paai van de 50 klimt in ‘zijn’ Sea Hawk.
Foto ontvangen van Paul van Geldere, paai van de 50.

(foto 3416) Sea Hawk in de landing gezien vanuit de ‘plane-guard’ heli.
Foto ontvangen van Jaap de Moor.

(foto 0810) De Sea Hawk 6-67 (127) in de landing aan boord van Hr.Ms. Karel Doorman. De deklandingshaak hangt reeds boven de remkabels, die omhoog gehouden worden door de kabellichters.
Foto ontvangen van Henk v.d. Haar, Fred van Tuijl en Stichting Neptune Association, Prudent Staal.

(foto 3129) We zien de dekhaak bijna een remkabel grijpen. Bovenaan de lampen van de deklandingspiegel aan SB.

(foto 0811) Hier is de Sea Hawk 116 (6-56) juist geland en wordt afgeremd door de nog strak gespannen remkabel. De 116 voert onder de stuurboord vleugel een ‘sidewinder’ raket mee.
Foto Stichting Neptune Association, Prudent Staal.

(foto 0812) De Sea Hawk 114 (6-54) is geland en staat kennelijk bijna stil omdat iemand van de dekcrew al richting vliegtuig rent om de remkabel van de dekhaak los te maken.
Foto Stichting Neptune Association, Prudent Staal.

(foto 0813) De Sea Hawk 119 (6-59) is na de landing tot stilstand gekomen op het vliegdek. De remkabel is al slap komen te hangen en iemand van de dekcrew helpt de kabel van de deklandingshaak te halen. De piloot krijgt aanwijzingen van de ‘marshall’. Hierna kan de remkabel weer worden ingetrokken voor de volgende landing.
Foto Stichting Neptune Association, Prudent Staal.

(foto 0814) Zodra het vliegtuig los is van de remkabel kan het naar voren taxien, onderwijl de vleugels vouwen. Op de achtergrond onder de vleugel is de “plane-guard” , een Sikorsky S-55, zichtbaar. De piloot krijgt aanwijzingen van de ‘marshall’ om naar voren te taxien.
Foto Stichting Neptune Association, Prudent Staal.

(foto 0816) Niet alle landingen verliepen vlekkeloos. Dit is een ongelukkige landing van de Sea Hawk 111, ex 6-50, de eerste Sea Hawk welke de MLD ontving. Dit ongeval gebeurde tijdens de wereldreis in 1960. (zie ook ingezonden stuk op de pagina “Artikelen Doorman II”.
Foto Stichting Neptune Association, Prudent Staal.

(foto 2420) De crashploeg in actie bij de onfortuinlijke landing van de Sea Hawk 111 (6-50), de piloot wordt geassisteerd bij het verlaten van het toestel en de brandweerploeg staat gereed met de schuimblusser. De 111 zit nog vast aan de remkabel.
Foto overgenomen uit de “Full stop” (30 maart 2007) van de Aviation Group Leeuwaren, waarin een interessant artikel over de Hawker Sea Hawk bij de MLD.

(foto 0438) Hier zien we de doorstart of “bolter” van een Sea Hawk. We zien geen deklandingshaak naar beneden hangen en de remkabels liggen plat op het vliegdek. De vier (oranje) lichten van de deklandingsspiegel aan stuurboord branden zoals bij alle landingen.
Foto ontvangen van W.D. Baas.

 

Terug naar index Sea Hawk.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [S2A Tracker index] [Avenger] [Sea Otter] [Sea Hawk] [Firefly] [Seafury] [Sikorsky] [Wereldreis 1960 index] [Smaldeel reizen  index] [Havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]