BuiltWithNOF
Testen katapult 1

Na elk groot onderhoud aan de stoomkatapult van Hr.Ms. Karel Doorman was het noodzakelijk om deze eerst weer te testen op veiligheid. Er moest een bepaald aantal proefschoten worden gedaan, zonder storingen, voordat deze weer veilig en gebruiksklaar werd verklaard. In de marine haven Portsmouth waren er faciliteiten om deze tests uit te voeren. Deze bestonden uit geheel onbelaste schoten en door middel van zogenaamde “light shots”, met een dummy van 6 ton en “dead loads” met een dummy van 17,5 ton. Deze dummy’s ware een soort grote koektrommels op wielen en waren genaamd “Jill” en “Edna”.

Hieronder een serie opnames van deze test in de haven van Portsmouth.

(foto 1180) Hr.Ms. Karel Doorman nadert de haven van Portsmouth.
Foto webmaster.

(foto 1181) Hr.Ms. Karel Doorman op weg naar Portsmouth.
Foto webmaster.

(1182) In de marine-haven van Portsmouth lag een zusterschip van de Doorman uit Colossus-klasse.
Foto webmaster.

(foto 1183) Een sleepboot sleept een ‘dummy’ naar de grote drijvende kraan om aan boord van de Doorman te worden gehesen.
Foto webmaster.

(foto 1184) Aan stuurboord van de Doorman lag een grote drijvende kraan, die de gekatapulteerde ‘dummy’ weer aan boord hees. De Doorman was alleen naar Portsmouth gevaren, dus zonder smaldeel en ook zonder smaldeelcommandant dus ook geen commandovlag.
Foto webmaster.

(foto 1185) De dummy “Jill” is naar de kraan gesleept en de kraan hijst deze weer omhoog naar het vliegdek van de Doorman voor een volgende lancering.
Foto webmaster.

(foto 1186) Op het vliegdek is men in afwachting van de komst van de dummy “Jill” voor een volgend proefschot.
Foto webmaster.

(foto 1187) Daar hangt de dummy “Jill” in de kraan boven de katapult van de Doorman. Onder de dummy is de strop zichtbaar en hieraan wordt de dummy boven de katapult geleid.
Foto webmaster.

(foto 2546) Het laatste stukje even duwen en “Jill” staat in de juiste positie op de katapult.
Foto ontvangen van van Nico Schaafstra.

(foto 1188) Nadat met mankracht dummy “Jill” op zijn plaats is gebracht, wordt hij vastgemaakt aan de shuttle. Op de voorgrond zien we de kabel om vast gemaakt te worden aan de breekring-installatie (hold back).
Foto webmaster.

(foto 3600) Hier zien we dat ‘Jill’ wordt gelanceerd.

(foto 1189) Nadat alles gereed was voor de start, wordt de dummy afgeschoten zoals normaal de Trackers. Hier schiet de dummy “Jill” met hoge snelheid af op het zilte nat van de haven.
Foto webmaster.

(foto 5238) Hier zien we dat de dummy los komt van het vliegdek.

(foto 1190) Opname vanaf de bak en we zien dummy “Jill” zwevend op weg naar de botsing met het water.
Foto webmaster.

(foto 5237) De dummy zwevend op weg naar het water.

(foto 5239) Hier heeft de dummy bijna het wateroppervlak bereikt. Op de achtergrond verschillende Engelse oorlogsbodems afgemeerd in de haven van Portsmouth.

(foto 3601) Ook dit proefschot is weer gelukt, ‘Jill’ komt met een klap in het water.

(foto 1191) Meestal kwam de dummy met een geweldige plons in het water en een zuil van water opspattend. Deze keer ging de dummy stuiterend over het water, zoals men een platte steen over het water liet springen.
Foto webmaster.

(foto 1192) Hier weer een normale plons van de dummy “Jill” zoals dat bijna na elke lancering het geval was.
Foto webmaster.

Voor de proefschoten met de zwaardere dummy “Edna”, zie deel 2 van de katapult-test te Portsmouth.

 

Naar test katapult 2.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Algemeen index] [Vliegrol aan boord] [Sea Otter] [Firefly] [Seafury] [Avenger] [Sea Hawk] [S2A  Tracker] [Sikorsky] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]