|
Op deze pagina foto’s van de oefening “Windmill 1” in de Middellandse Zee in het jaar 1965, waaraan smaldeel 5 deelnam met Hr.Ms. Karel Doorman, Amsterdam, Zeeleeuw en Walrus, later volgde Hr.Ms. Drenthe. Verder nam aan deze oefening deel de Amerikaanse 6e vloot met o.a. het vlaggeschip, de USS “Saratoga” CV-60.
Op maandag 03-05-65 was de schade, opgelopen bij de aanvaring in Oslo, op de werf van Wilton Fijenoord hersteld en vertrok Hr.Ms. Karel Doorman uit Rotterdam voor een korte opwerkperiode naar zee.
Voor het vertrek was het victualien laden geblazen en het aan boord nemen van verschillende goederen en reserve onderdelen. Ook de bemanning kwam na het vrije weekend weer terug aan boord.
Alles werd gereed gemaakt voor het vertrek uit Rotterdam vanaf de Parkkade. Deel van de bemanning komt aan dek om de ‘afduwers’ bestaande uit familie en vrienden een laatste groet te brengen. De valreep wordt weggetakeld naar de wal door assistentie van mariniers, welke ook de trossen los gooien. De reis kan beginnen.
Hierna werd op maandag 10-05-65 vanuit Rotterdam opgestoomd naar het oefengebied voor de oefening “Windmill 1”, met Hr.Ms. Amsterdam, Walrus en Zeeleeuw, de Drenthe zou later volgen.
Met behulp van sleepboten wordt de Doorman van de kade getrokken en stoomt hierna op naar de Noordzee via de Nieuwe Waterweg. Ook een van de jagers is zichtbaar bij het vertrek uit Rotterdam, op de achtergrond is de het ventilatiegbouw van de Maastunnel zichtbaar. Mogelijk is de laatste opname van het aan boord nabrengen van ‘achterzeilers’.
Op maandag 10-05-1965 en eenmaal op open zee, embarkeerden aan boord van de Doorman de vliegtuigsquadrons 4 en 8, met respectievelijk de Grumman Trackers en de Sikorsky S-58 helikopters.
In dit reisverslag opgenomen de gegevens uit de logboeken van de vliegers De Moor en Toorenaar. De daarbij genoemde Grumman Tracker nummers waren dus tijdens deze reis met zekerheid aan boord en hebben tijdens deze reis vanaf de Doorman gevlogen.
Zijn er personen welke over meerdere logboeken beschikken mbt de Grumman Trackers en de Sikorsky S-58. Dit ter aanvulling van de reis gegevens. Gaarne een mail naar de webmaster, bij voorbaat dank voor uw medewerking.
|
|
Op dinsdag 11-05-65 verder opstomen naar het oefengebied. De vliegers konden zich weer kwalificeren voor dag- en nachtlandingen.
Tussen 10 en 13 mei 1965 werd vanaf de Doorman gevlogen met de Grumman Trackers 147, 148, 151, 160, 163 en 172 door de vliegers: De Moor, Toorenaar, De Vries, Gonggrijp, Muizer en Veenendaal.
|
|
(foto 6758) Zie ook Vliegoperaties 1965 (Vliegdienst-Grumman Tracker index).
Op vrijdag 14-05-65 de aankomst van het smaldeel in de haven Plymouth, ook wel Plymuiden genoemd door de vele bezoeken aan deze Engelse marinehaven.
De aankomst in Plymouith en de eerste verkeninngen aan de wal. Vele ‘jantjes’ maakten hierbij kennis met de ‘bewoners’ van Plymouth die in optocht voorbij trokken. Voor de sportievelingen was er een mooie klim in de rotsachtige natuur in de omgeving van Plymouth, vermoedelijk op een vrije zondag.
Op maandag 17-05-65 was het weer tijd voor het vertrek door het smaldeel vanuit Plymouth voor het afwerken van het verdere oefenprogramma.
Tussen 17 en 26 mei 1965 werd vanaf de Doorman gevlogen met de Grumman Trackers 148, 151, 155, 159, 160, 163 en 172 door de vliegers: De Moor, Toorenaar, De Vries, Muizer en Cruijff.
|
|
Op donderdag 27-05-65 aankomst van het smaldeel in de haven van Gibraltar. Hier vonden de besprekingen plaats voor de komende oefening "Windmill 1" in samenwerking met de Amerikaanse 6e vloot.
(foto 3289) De Amerikaanse 6e vloot in Middellandse Zee in maart 1965, voor anker in de Augusta baai van Sicilië. Links de kleinere USS Shangri-La CVA 38 en rechts de USS Saratoga CVA 60.
(foto 6957) De USS Saratoga CVA 60 met de ceremonieel aangetreden bemanning.
(foto 6959) De USS Shangri-La CVA 38 in volle zee tijdens het afschieten van een straaljager.
(foto 6959a) Detail uit vorige foto. Duidelijk zichtbaar dat de strop, waarmee het vliegtuig wordt afgeschoten, niet wordt opgevangen maar in zee valt.
Ten tijde van deze oefening zat de Doorman zonder “bridle-catcher” of stroppenvanger, daar deze eerder zwaar beschadigd was geraakt bij een zware storm in de omgeving van Brest.
Aanvullende info door Ton Ariens: Een voordeel tijdens de starts zonder stroppenvanger was dat de tijd tussen de lanceringen korter werd. De strop viel in zee en er ging nu geen tijd verloren door het bergen van de strop en het slaan van een markering in de tinnen bevestiging van de lus. Op deze wijze was controleerbaar hoe vaak een strop was gebruikt. Tijdens de oefening “Windmill I” voer Hr. Ms. Karel Doorman een keer gelijk op met de USS Saratoga, die over meerdere katapulten beschikte. Men maakte er toen toch een soort wedstrijdje van. Alle zes Grumman Trackers werden toen in ongeveer 8 minuten vanaf de Doorman gelanceerd.
Op maandag 31-05-65 vertrek van het smaldeel uit Gibraltar voor verder oefenen en opstomen in de richting van Cadiz.
Op donderdag 03-06-1965 werd door de Sikorsky 143 een noodlanding uitgevoerd aan dek. Doordat de BB Oleo Strut van de heli was afgebroken werd een stapel houten blokken met de juiste hoogte op het vliegdek aangebracht. Hierop werd een noodlanding gemaakt waarbij de stapel hout als ‘noodpoot’ dienst deed.
(foto 5752) Zie ook Noodlanding Sikorsky 143 (Vliegdienst-Sikorsky index).
Tussen 31 mei en 3 juni 1965 werd vanaf de Doorman gevlogen met de Grumman Trackers 147, 148, 155, 159, 160, en 172 door de vliegers: De Moor, Toorenaar, De Vries, Muizer, Bergsma en Verstraaten.
|
|
Tot vrijdag 4 juni 1965 werd nog geoefend ten westen van Gibraltar. Toen men de haven van Cadiz wilde binnenlopen, werd hier echter vanaf gezien vanwege de harde wind.
Daarom ging de Doorman op vrijdag 4 juni 1965 voor anker op de rede van Cadiz. Met behulp van enkele Spaanse grotere landingsboten was passagieren voor grotere groepen bemanningsleden toch nog mogelijk.
(foto 6749) Met assistentie van de Spaanse marine was het mogelijk om te gaan passagieren in Cadiz. Kwartiermeesters toen nog met muts en bemanningsleden in tenue met de bekende borstlap. Foto ontvangen van Wim Lichtenauer.
(foto 3177) Carnaval in Cadiz in 1965, mazzeltje voor de passagierende bemanningsleden.
Op dinsdag 08-06-65 vertrek van het smaldeel vanaf de rede van Cadiz. Opstomen naar het oefengebied voor de oefening “Windmill 1” ten zuiden van de Balearen en dat zich verder uitstrekte tot aan Sardinie. Aan de oefening werd deelgenomen door onder andere het vliegkampschip USS Saratoga en USS Shangri-La, Hr.Ms. Karel Doorman, verder 6 jagers, 6 onderzeeboten, 1 tanker en 1 bevoorradingschip. Vier dagen en nachten duurde deze oefening “Windmill”.
Tussen 8 en 12 juni 1965 werd vanaf de Doorman gevlogen met de Grumman Trackers 147, 155, 159 en 160 door de vliegers: De Moor, Toorenaar, De Vries, en Muizer.
|
|
(foot 6748) Een BOZ (bevoorrading op zee) operatie tussen de Doorman en de onderzeebootjager Amsterdam tijdens deze reis. Men maakt alles gereed voor het overgeven van lichte lasten, dit kunnen goederen zijn maar ook personen. Foto ontvangen van Wim Lichtenauer.
(foto 6747) Voor de tekst zie ook de foto hierboven
(foto 2599) Het vliegkampschip USS Saratoga met daarachter Hr.Ms. Karel Doorman in de Middellandse Zee tijdens de oefening Windmill 1. Foto ontvangen van Ferry Gonggrijp en Jan Nusteleijn.
(foto 3308) De Grumman Tracker vlieger Jaap de Moor op het vliegdek van de Doorman met op de achtergrond de USS Saratoga. Foto ontvangen van Jaap de Moor.
(foto 6774) Het achterschip van het USS Saratoga. Foto ontvangen van Wim Lichtenauer en in zwart/wit ook van Remmo Tolsma (6432).
(foto 4037) Opname van het USS Damato, DD871, tijdens het olieladen op zee.
of
|