BuiltWithNOF
Scheepsbel

 

De Scheepsbel.

Een van de bijzondere onderdelen aan boord was de scheepsbel. Deze is na verkoop van Hr.Ms. Karel Doorman aan Argentinie eerst nog ondergebracht op het vliegveld Valkenburg en hierna naar het marinemuseum te Den Helder. De scheepsbel aan boord werd onder andere gebruikt voor het ‘glazen slaan’. Zie uitleg ‘glazen slaan’ hieronder:

“Oude scheepstijdaanduiding afgeleid van de tijd die het zand nodig heeft om bij een scheepszandloper - wacht- of (half)uurglas - van het ene in het andere glas te lopen. Die tijd was 1/48e dag (30 minuten). Het bijhouden daarvan ging vaak fout waarop besloten werd per draai van de zandloper een slag op de bel te geven. Bij elke nieuwe wacht begon men opnieuw te tellen. Een wacht bestond (en bestaat gwoonlijk nog) uit 4 uur, dus acht glazen. Tussen elke twee slagen wordt een rust gegeven met de lengte van een slag.

Wanneer het uurglas voor of achter was vanwege onregelmatig lopen van het zand bij ruw weer, of als een scheepsjongen het glas niet op tijd had gekeerd kon het op een zonnige dag gecorrigeerd worden. Daartoe zette men rond de middag een pen in het centrum van de kompasroos. Wanneer de schaduw van de pen precies op de noordelijke straak viel (12 uur), werd het glas opnieuw gekeerd. Als traditie wordt op de wachtschepen van de marine nog glazen geslagen.”

Uit: vaartips.nl

Aan boord blijkt dat we twee scheepbellen aan boord hadden. De bel van het halfdek is veilig gesteld en nu aanwezig in het Marinemuseum. De andere bel bevond zich op het vliegdek en tegen de voorzijde van het eiland. Hieronder een aantal foto’s van deze scheepsbellen.

(foto 4572) De scheepbel op het halfdek. Deze bel is nu ondergebracht in het Marinemuseum te den Helder.

(foto 6136) Opname van de scheepsbel aan boord van de Doorman voor de grote verbouwing in 1955. Gezien de kabelbaan is deze opname gemaakt op het halfdek.

(foto 2255) Opname van de scheepsbel in het Marinemuseum.

(foto 1064) Tekening van de voorzijde van het eiland. Hierop aangegeven de plaats waar de tweede bel zich bevond.

(foto 1456) We zien hier de bel met ‘allemans eindje’ naast het rode kruis aan de voorzijde van het eiland.

(foto 1456a) Detailopname uit vorige foto. Rechts op de foto in witte overall de katapultofficier Peutz die even een rustpauze heeft ingelast tijdens het olieladen.

(foto 2052) Opname tijdens overgeven lichte lasten, rechts van de rode pijl wederom de bel met het ‘allemans eindje’.

(foto 5275) De scheepsbel van Hr.Ms. Karel Doorman welke ook een tijd heeft gehangen op het Marine Vliegkamp Valkenburg.

 

 

Terug naar onderdelen schip

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Algemeen index] [Vliegkampschip index] [Dekken-indeling en index] [Scheepsfoto's 1a] [Indienststelling 1958 (1)] [Uitdienststelling 1968] [Smaldeelschepen index] [Scheepshandelingen index] [Onderdelen schip index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]