BuiltWithNOF
Dekken-indeling en index

 

Index dekken onder aan deze pagina.

Op deze pagina een overzicht van de indeling van het vliegkampschip. In het deel “Mijn herinneringen” heb ik mijn eerste herinneringen van het schip opgeschreven. Inmiddels is er veel meer kennis van de indeling van het vliegkamschip Hr.Ms. Karel Doorman beschikbaar gekomen onder meer door orginele tekeningen van het schip en de vele ontvangen foto’s en gegevens.

Hieronder een tabel met de moot- en dekkenindeling. Via de links in deze tabel kan men doorklikken naar de plattegrond van dat deel van het schip dat overeen komt met de cijfer-letter combinatie. De plattegronden lopen van hoofdspant tot hoofdspant van een gehele moot en dat per dekletter.

In het eiland zijn geen moot verdelingen van toepassing en staat de letter voor het gehele dekoppervlak in het eiland. Op de plattegronden staan weer diverse herkenningsmerken voor de waterdichte compartimenten. Lees ook het deel “Indeling dekken” en eventueel de “ABCD-beveiliging”.

Als men het herkenningsmerk nog weet van slaapverblijf of werkplek, bijvoorbeeld 3J22 dan vraagt men het plattegronddeel J-dek moot 3 op. Hierop is dan snel zichtbaar waar het slaapverblijf 3J22 was gelegen. Hierop is ook de toegang tot dit verblijf zichtbaar en via het spantnummer kan men op de plattegrond van H-dek moot 3 zien waar je uitkwam op een dek hoger. Op deze wijze kan men een rondgang door het schip maken.

Voor diverse plekken zijn één of meerdere foto’s beschikbaar om herkenningsplekken te visualiseren.

Men kan dus een willekeurig codenummer uit de tabel nemen om bij de bewuste plattegrond te komen. Men kan echter ook starten op het A-dek of welk willekeurig dekdeel dan ook en vervolgens via de links (route-planner) onder de plattegrond naar de volgende plattegrond gaan. Vanaf een plattegrond kan men alleen, indien aanwezig, naar een naastgelegen moot gaan, of een dek hoger of lager. Men volgt dan de normale route zoals men zich door het schip verplaatste.  

Bij een avond-inspectieronde door het schip werd de inspecterende officier vooraf gegaan door een bemanningslid met een lamp die de inspecties luidkeels aankondigde door het roepen van “rond”. Deze “rond” kunt u nu ook gaan maken door van plattegrond naar plattegrond te gaan. Tijdens de “rond” werden volgens mij vooral de dekken met slaapverblijven geïnspecteerd en moest men in de houding gaan staan.

U kunt nu zelf een “rond” gaan maken door het vlaggeschip en herinneringen ophalen van uw slaapverblijf, werkplek en andere u bekende plekken in het schip. U kunt alsnog plaatsen in het schip bezoeken waar u aan boord nooit bent geweest.

Veel plezier en pas op voor uw hoofd en scheenbenen,
(bukken en voeten optillen, weet u nog.)

Index van de dekken.

A-dek

B-dek

C-dek

D-dek

E-dek

vliegdek

F-dek moot 1

F-dek moot 2

F-dek moot 3

F-dek moot 4

F-dek moot 5

F-dek moot 6

G-dek moot 1

G-dek moot 2

G-dek moot 3

G-dek moot 4

G-dek moot 5

G-dek moot 6

H-dek moot 1

H-dek moot 2

H-dek moot 3

H-dek moot 4

H-dek moot 5

H-dek moot 6

J-dek moot 1

J-dek moot 2

J-dek moot 3

J-dek moot 4

J-dek moot 5

J-dek moot 6

K-dek moot 1

K-dek moot 2

K-dek moot 3

K-dek moot 4

K-dek moot 5

K-dek moot 6

L-dek moot 1

L-dek moot 2

 

 

 

 

M-dek moot 1

M-dek moot 2

M-dek moot 3

M-dek moot 4

M-dek moot 5

M-dek moot 6

N-dek moot 1

N-dek moot 2

N-dek moot 3

N-dek moot 4

N-dek moot 5

N-dek moot 6

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Algemeen index] [Vliegkampschip index] [Dekken-indeling en index] [Scheepsfoto's 1a] [Indienststelling 1958 (1)] [Uitdienststelling 1968] [Smaldeelschepen index] [Scheepshandelingen index] [Onderdelen schip index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]