BuiltWithNOF
Anker ophalen

Er was niet altijd een plaats geschikt of voorhanden aan een kade in de haven. Vaak moest het vliegkampschip Hr.Ms. Karel Doorman afmeren aan een of meer verankerde boeien in een haven, zoals in Rotterdam op de “Boompjes”, of op de rede voor anker gaan. De Doorman liet dan het 8 ton wegende anker vallen. Om dit anker later weer op te hijsen waren op de bak twee enorme ankerlieren aanwezig. Door middel van elektromotoren aangedreven lieren en spillen werden ankerketting of trossen aan boord getrokken. De ankerlier trok de ketting en daaraan het anker omhoog. Tijdens het omhoog halen stond er een uitkijk op een speciaal bordes aan de kant waar het anker omhoog kwam. Tevens werd de ankerketting met behulp van een brandslang en bezems schoon gemaakt, dit om te voorkomen dat er veel troep tussen de ankerlier kwam of in de kettingbak. Meteen na de lier verdween de ankerketting in een enkele dekken lager gelegen kettingbak. Het laatste stuk van de ankerketting was wit geschilderd. Men kon dus ook op de bak bij de ankerlier zien dat het anker bijna opgehaald was. Nadat het anker geheel was opgehaald werd de ankerketting geborgd, zodat het anker niet meer kon vallen tijdens de vaart. Op de bak lagen ook de kettingen waarmee op de boei(en) werd afgemeerd. Ook bij het afmeren aan de kade was meerrol present op de bak om de trossen aan te brengen door middel van het spil. Er bevonden zich op de bak zowel horizontale als verticale spillen.

Hieronder enkele opnames op de bak tijdens ankerrol.

(foto 0832) De enorme ankerlieren op de bak, links de horizontale- en verticale spil aan stuurboord. We zien vooraan de zwarte stuurboord ankerketting, die nog ingehaald moet worden. Het bakboord anker is niet gebruikt en we zien dan ook dat die wit is. Het witte deel vooraan is de borgketting voor de stuurboord ankerketting. Het verlaagde deel rechts is de ruimte waar de stoomcilinders met zuigers van de katapult lopen. Achter het schakelbord twee elektromonteurs om op aanwijzing van de schipper de lieren te bedienen.(zie ook de tekening nummer 1) Op de foto boven de houtopslag voor de timmermanswerkplaats.
Foto webmaster.

(foto 1881) Het witte deel van de ankerkettingen op de bak. Beide ankers zijn hier dus opgehaald en beide kettingen in de kettingbak. Links zien we de opslag van een voorraad hout voor de timmermanswerkplaats, die meteen achter de bak aan SB was gelegen.
Foto ontvangen van Joep Fraats.

(foto 0833) Meteen bij het ophalen van het anker werd de ankerketting schoon gemaakt met behulp van bezems en een brandslang. Achter tegen een bergruimte/kabelgat zien we de ‘deksels’ waarmee de ankerkluizen konden worden afgedekt. We zien rechts boven ook verschillende telefoons voor de verbindingen. De schipper heeft de leiding.(zie ook op de tekening nummer 2).
Foto webmaster.

(foto 0834) Men is nog steeds bezig met het schoonmaken van de ankerketting aan stuurboord. Rechts zien we nu duidelijk het witte deel van de bakboord ketting met daarnaast de borgketting. ( zie ook op de tekening nummer 3).
Foto webmaster.

(foto 0835) Op deze tekening van de bak op het F-dek zien we de posities van de lieren en spillen. Er is ook aangegeven hoe de trossen lopen bij afmeren. Nummer 4 is de plaats van de ketting(en) die gebruikt werden bij afmeren op de boei(en). We zien ook de positie van de uitkijk-bordessen aan stuur- en bakboord. Zie volgende foto.

(foto 0836) De uitkijk-post aan stuurboord is bezet. We zien dat het anker juist boven water is getrokken. We zien ook dat het schip reeds vaart maakt. Zodra het schip van zijn anker was maakte het vaart zodat het ook weer bestuurbaar was.
Foto webmaster.

(foto 0837) Hier zien we Hr.Ms. Karel Doorman afgemeerd liggen op de boei in de haven van Gotenborg. We zien de ketting van de bak naar de boei lopen. We zien tevens dat ook het SB anker is neergelaten, terwijl het BB anker gewoon op zijn plaats hangt.
Foto fotodienst Karel Doorman.

(foto 0838) Hr.Ms. Karel Doorman voor anker op de rede van Fort de France op het eiland Martinique. Een groep stappende elektromonteurs kijken uit over de stad. Het mannetje met de camera op de buik (gehuurd van een bekende brouwer) is uw webmaster in vroeger tijden.

 

Terug naar index scheepshandelingen.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Algemeen index] [Vliegkampschip index] [Dekken-indeling en index] [Scheepsfoto's 1a] [Smaldeelschepen index] [Indienststelling 1958 (1)] [De laatste reis 1968 (1)] [Scheepshandelingen index] [Onderdelen schip index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]