|
De bakspier.
Bakspieren waren rondhouten, die aan weerzijden van het schip in dwarsscheepse richting werden uitgezwaaid om lijzeilen bij te zetten, of als het schip voor anker lag, daarop sloepen te bezorgen. De spier draaide met een lummel in een lummelpot, die aan de scheepshuid was bevestigd. Het uiteinde werd verticaal ondersteund door een toppenend (takel), gewoonlijk de hondefok, die aan de opbouw zijn steunpunt vond. Het horizontaal uitvieren en binnenhalen geschiedde bij de lijzeilen met een waterschoot en bij het bezorgen van sloepen met een voor- en achtergei (talie). Het handboek voor zeemanschap (marine) schreef: “Het getuigt van een goede scheepsdicipline, wanneer men de bakspieren gelijktijdig uitvoert, de staatsietrappen neerlaat en de benodigde sloepen strijkt op het moment dat het anker valt”. Uit: vaartips.nl
|
(foto 2607) Een tekening waarop duidelijk de borgplaats van de bakspier onder het BB achter bordes. A: de bakspier; B: het draaipunt of ‘lummel’; C: de lijn van de lier voor de verticale lift; D: het steunpunt voor de lier.
(foto 2226) Een foto van het bakboord achter bordes met de lege davids van de BB achter schouw. A. is het draai- en bevestigingspunt van de bakspier; B. de bakspier geborgd onder het bordes; C. het bevestigingspunt voor de verticale ondersteuning.
(foto 2797) Hier een SB bordes met een snelle sloep in de davids. Onder het bordes is duidelijk zichtbaar de ingedraaide en geborgde SB bakspier. Foto ontvangen van Wim van der Meer.
(foto 1405) De bakspier van Hr.Ms. Karel Doorman voor 1955 uitgezwaaid. We zien de touwladders voor de sloepbemanningen om van en aan boord te komen.
(foto 2224) Hr.Ms. Karel Doorman voor anker tijdens de wereldreis. Aan zowel SB als BB is de bakspier uitgezwaaid.
(foto 2732) Hier zicht op de BB bakspier waaraan een snelle sloep ligt afgemeerd. Foto Gijs van Dijk.
(foto 1887) Een schouw ligt afgemeerd aan de bakspier, we zien ook de touwladders waarlangs de bemanningen naar hun schouw of sloep kunnen afdalen.
(foto 1124) De BB bakspier van het model van de Karel Doorman in de Traditiekamer MLD op het vliegveld De Kooy in Den Helder.
|