BuiltWithNOF
Olieladen 4

Op deze pagina foto’s van het olie afgeven vanaf het vliegdek van Hr.Ms. Karel Doorman. Vanaf de aansluiting in het vliegdek liep de olieslang in een boog over het vliegdek en via een soort glijbaan vanaf het dek naar zee.

(foto 4551) De onderzeebootjager Hr.Ms. Utrecht nadert Hr.Ms. Karel Doorman. Op het vliegdek staat een konstabel gereed om met het lijngeweer een schietlijn over te schieten naar de Utrecht. Via deze lijn kan de doorhaallijn worden overgetrokken en de benodigde andere lijnen. Een afstandlijn is nu niet nodig. (foto 0729 W.D.Baas)

(foto 4529) Langzaam komt de onderzeebootjager naderbij.

(foto 0451) Een tekening van het vliegdek achter. A. is de glijbaan voor de olieslang; B. is de geleiderol(len) voor de olieslang; C. is de lus voor de olieslang zoals deze op het vliegdek lag; D. is de aansluiting op de olieleiding(en) in het schip.

(foto 2147) Op deze foto zien we achterzijde (de ronding) van het vliegdek met links de glijbaan, om de olieslang over de rand van het vliegdek en het netwerk te geleiden.
Foto ontvangen van Fred Storm.

(foto 0452) Hier zien we de geleiderollen voor de olieslang. We zien dat er naast de slang ook een staalkabel loopt, kennelijk  ter versteviging omdat er door de weerstand in het water anders behoorlijk aan de slang werd getrokken.
Foto via Dutchfleet.net

(foto 5226) Met man en macht wordt de zware olieslang vanaf het vliegdek uitgezet en vastgemaakt.

(foto 0745) Hier zien we de olieslang vanaf het vliegdek naar beneden in zee lopen. De slang moet nog aan boord van Hr.Ms. Utrecht worden getrokken. We zien in het water dat de slang al is afgebogen naar de jager.
Foto ontvangen van W.D. Baas.

(foto 0453) Hier zien we de verankering van de olieslang aan het vliegdek. Op de achtergrond de ontvangende jager. Zie voor het nummer 1 de tekening hieronder.
Foto via Dutchfleet.net

(foto 1554) Tekening van het vliegdek achter. 1 en 2 zijn de verankeringen voor de olieslang; 3. de borging voor de geleiderol; 4. de lichten in het vliegdek; 5. de reling rond het vliegdek.

(foto 1831) Dezelfde situatie en nummering als bovenstaande tekening, Op deze foto ontbreekt de ‘glijbaan’.

(foto 2552) Hier zien we ook duidelijk de olieslang en geleidekabel door zee lopen naar de onderzeebootjager Hr.Ms. Amsterdam. In de bocht van de slang spat het water omhoog.
Foto ontvangen van Peter de Haan.

 

Naar olieladen 5.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Algemeen index] [Vliegkampschip index] [Dekken-indeling en index] [Scheepsfoto's 1a] [Smaldeelschepen index] [Indienststelling 1958 (1)] [De laatste reis 1968 (1)] [Scheepshandelingen index] [Onderdelen schip index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]