|
(foto 5778) Het vertrek van de Doorman uit de haven van Den Helder voor het deelnemen aan de oefening “Totem Pole”. Dit vertrek was gepland op 6-9-1965, maar werd uitgesteld tot 11-9-1965. Foto ontvangen van Jaap de Moor.
Op 3-9-1965 was er eerst nog een varende ouderdag georganiseerd, waarbij de Doorman beschikte over een ‘bemanning’ van ongeveer 2800 personen.
(foto 0378) De Doorman en twee onderzeebootjagers afgemeerd in de haven van Hamburg, aankomst op 16-9-1965. Foto ontvangen van Herman te Boekhorst.
(foto 3555) Nogmaals de Doorman afgemeerd in de haven van Hamburg. Als kenmerken zichtbaar de Tacan antenne, de UHF antenne schuin, geen R81 op de boeg en de bridle catcher aanwezig en hydraulisch opklapbaar. Foto ontvangen van Rinus Nonnekes.
Hierna nog een bezoek aan Plymouth. Hiervan zijn echter geen foto’s beschikbaar. Dit was de laatste reis in 1965 en op 11-11-1965 arriveerde het vliegkampschip voor groot onderhoud op de werf van Wilton Fijenoord en aansluitend ging de Doorman hierna op 10-3-1966, voor reparatie/vervanging van de ketels, naar de werf van Verolme. Het vliegkampschip kwam pas weer op 17-4-1967 ter beschikking van het smaldeel 5.
(foto 3158) De Doorman afgemeerd aan de kade op de werf van Verolme. Onder op de foto zichtbaar de afgemeerde kruiser Hr.Ms. De Zeven Provincien met er naast afgemeerd het logementschip Hr.Ms.Tromp. Foto ontvangen van Cees Stuursma via Dutchfleet.net.
(foto 4344) De boeg van de Doorman zonder R81 op werf van Verolme. De bridle catcher is hier opklapbaar uitgevoerd.
(foto 5134) Kleurenopname van de Doorman op de werf van Verolme. Zichtbaar de volgende kenmerken: UHF antenne schuin, Tacan antenne, geen R81 op de spiegel en de ramp is voorzien van een brede witte band, die doorloopt over de olieslang goot BB achter. Foto David Meare via Dutchfleet.net.
(foto 5117) De Doorman hier duidelijk onder stoom en kennelijk gaat de reis verder op eigen kracht. De navolgende kenmerken zijn hier zichtbaar, UHF antenne schuin, Tacan antenne, gele centerline aan het einde onderbroken, geen ‘fuik’ aanwezig en de ramp voorzien van de brede witte rand en witte olieslang geleide goot. Foto GVN Dick Coersen.
(foto 6940) Nog een stukje en de Doorman is weer in haar element de Noordzee en kan tijdens de proefvaart op weg naar Den Helder. Foto internet.
(foto 5118) De Doorman op weg naar zee voor een proefvaart naar Den Helder. Met assistentie van een drietal slepers ter hoogte van de Berghaven in Hoek van Holland. Foto GVN Dick Coersen.
(foto 6904) Opname van de hedendaagse Berghaven in Hoek van Holland. Foto via Google.
(foto 7027) Overzicht van de Nieuwe Waterweg bij Hoek van Holland. Jaren het begin (en het einde) van een reis van Hr.Ms. Karel Doorman. Rechts bij het rode kruisje de Berghaven. Foto ontvangen van Jaap de Moor.
(foto 1372) Aankomst Karel Doorman in Den Helder met assistentie van twee marine slepers. Zichtbaar is dat de bridle catcher nu een scharnierende uitvoering is. Foto ontvangen van Joop Heus.
(foto 2146) De Doorman afgemeerd aan steiger 20 in de marinehaven van Den Helder. Duidelijk zichtbaar de witte ramp en het ontbreken van R81 op de spiegel. Aan de andere kant van de steiger ligt afgemeerd de kruiser De Zeven Provincien na de verbouwing tot raketkruiser. Foto ontvangen van Fred Storm.
(foto 2147) Nogmaals een opname van beide voornoemde schepen aan steiger 20 in Den Helder. Hier is de witte ramp nog beter zichtbaar. Foto ontvangen van Fred Storm.
(foto 2148) Detailopname van de nu scharnierende bridle catcher. Bij slecht weer kan dan nu terug gedraaid worden tot op het vliegdek. Foto ontvangen van Fred Storm.
(foto 1189) De Doorman tijdens het testen van de katapult in de haven van Portsmouth tussen 18-5-1967 en 25-5-1967. Zeer duidelijk zichtbaar de onderbroken centerline van de landingsbaan. Een zogenaamde ‘deadload’ wordt door de katapult de haven ingeschoten. Foto webmaster.
(foto 1192) De afgeschoten ‘deadload’ komt met een grote plons in het water van de haven terecht. Rechts de schuine UHF antenne. Foto webmaster.
|