BuiltWithNOF
Vlag en geus

 

De nationaliteitsvlag.

De nationaliteitsvlag werd aan boord op twee verschillende plaatsen gevoerd. De standaard plaats was, zoals op de meeste schepen, aan de vlaggenmast op het achterdek. Dit was een verticale vlaggenmast met twee steunpunten achter op het vliegdek. Hier kon uiteraard niet de vlag gevoerd worden tijdens vliegrol. De tweede plaats waar de vlag gevoerd kon worden was aan een schuine vlaggenmast aan de achterzijde van het eiland.

(foto 2608) Onze nationaliteitsvlag aan de vlaggenmast op het achterdek. De vlaggenmast is hier een geheel met de mast voor het heklicht. Foto genomen bij het vertrek uit San Juan op Puerto Rico.
Foto webmaster.

(foto 2609) Hier zien we de nationaliteitsvlag aan de schuine vlaggenmast achter op het eiland. Tevens zijn hier zichtbaar achtereenvolgens naar boven: de seinvlag voor vliegrol en de commandovlag aan de speciale vlaggenmast daarvoor.

(foto 2610) Hier zien we verschillende vlaggen gevoerd in de haven van Willemstad op Curacao. Op het achterdek van de Doorman de nationaliteitsvlag en in de mast vervolgens een tweede nationalietsvlag en de commandovlag. Op de onderzeebootjager de geus aan de geusstok op het voordek.

(foto 2611) Hier zien we dat onderzeebootjagers, ook in de haven van Willemstad op Curacao, zowel de nationaleitsvlag op het achterdek voeren als in de mast.
Foto webmaster.

(2163) Het strijken van de nationaliteitsvlag aan boord van de Doorman bij de uitdienststelling in 1968.

 

De Geus.

Een ander bijzonder onderdeel was de Geus (vlag). De vlag die tijdens de Tachtigjarige Oorlog aan de boegspriet van de Nederlandse oorlogsschepen hing werd de geus (ook wel prinsengeus) genoemd. De Prinsengeus zou voor het eerst gezien zijn bij de inname van Den Briel in 1572. Rond 1590 bestond de geus uit de horizontale driekleur in de kleurcombinatie oranje-wit-blauw, die later de nationale vlag van Nederland zou gaan worden. In de loop der jaren werd het oranje-wit-blauw vervangen door het huidige rood-wit-blauw.

De geus van een marineschip van de Koninklijke Marine wordt gevoerd:
1. als het schip op zon- en feestdagen voor anker of aan de kade ligt
2. als er een buitenlands marineschip in de haven ligt
3. als een Nederlands marineschip in een buitenlandse haven ligt.
Uit: Wikipedia

In Nederland voert de Koninklijke Marine krachtens een Koninklijk Besluit van 20 april 1931 een zogeheten Dubbele- of Prinsengeus met twaalf segmenten in de kleuren van de nationale vlag. Zoals hier onder afgebeeld.

(foto 1106) De “Dubbele Geus” van de Koninklijke Marine.

(foto 1159) De geus aan de voorste vlaggenmast in de haven van Santa Cruz op Tenerife.
Foto webmaster.

(foto 3496) Opname van de orginele geus van Hr.Ms. Karel Doorman in de Traditiekamer MLD te Den Helder.
Foto webmaster.

(foto 3978) De geus gevoerd in een buitenlandse haven.

(foto 5385) Het hijsen van de geus in en buitenlandse haven. Rechts een geparkeerde Avenger op het voordek van de Doorman.

 

Terug naar onderdelen schip

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Algemeen index] [Vliegkampschip index] [Dekken-indeling en index] [Scheepsfoto's 1a] [Smaldeelschepen index] [Indienststelling 1958 (1)] [De laatste reis 1968 (1)] [Scheepshandelingen index] [Onderdelen schip index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]