BuiltWithNOF

 

 

Juli en augustus 1959

 

(foto 3558) Aankomst van de Doorman op werf van Wilton-Fijenoord. Dit is de Doorman na de grote verbouwing maar nog zonder de TACAN antenne boven in de mast. Verder het pennatnummer R81 op de boeg.
Foto ontvangen van Rinus Nonnekes.

(foto 3559) Met assistentie van enkele sleepboten gaat de Doorman naar het dok van de werf van Wilton-Feijenoord.
Foto ontvangen van Rinus Nonnekes.

(foto 4525) De Doorman in dok met BB schroef op de voorgrond. Als datum staat bij deze foto aangegeven 29-07-1959.
Foto van Hoppener via Jaap de Moor.

(foto 4525a) Detail uit vorige foto van de het BB driebladig schroefblad. Bij zeer stormachtig weer kwam een deel van het schroefblad regelmatig boven water. Dit was duidelijjk waar te nemen vanaf het halfdek.

 

Op woensdag 26 augustus 1959 vertrok Hr.Ms. Karel doorman uit de haven van Den Helder voor een korte reis tbv het opwerken van de bemanning en de vliegers. Op dezelfde dag embarkeerden de vsq 2 en 8 aan boord voor de “deck landing practices”. Alles verliep vlotjes tot in de ochtend van zaterdag 29 augustus 1959 de ltz vlieger G.P. Goudberg een zogenaamde “Wave Off” kreeg, een teken dat hij niet mocht landen en moest doorstarten. Daar ging het mis en het eiland kwam razendsnel op hem af. Hij kon het eiland nog ontwijken maar raakte met SB vleugel een radarantenne en kwam met een klap ruggelings op het vliegdek terecht. Juist op de plaats waar even daarvoor enkele bemanningsleden van de dekploeg stonden te praten. Bij de crash liep de vlieger slechts een snee in het voorhoofd en werd een bemanningslid van de dekploeg licht gewond. De vlieger Goudberg kreeg hierna de naam “Goudfazant”. Tot zover een kort relaas van de feiten mbt die crash van de Avenger A-12. Het wrak van de Avenger werd, nadat alle bruikbare onderdelen waren gedemonteerd, over boord gezet. Door de schade was de Doorman genoodzaakt terug te keren naar de werf van Wilton-Fijenoord te Schiedam voor  reparatie van de beschadigde radarantenne. Op vrijdag 4 september 1959 vertrok de Doorman weer naar zee.

Hieronder volgt een ingezonden stukje door het ex-bemanningslid Willem Veldhuizen.

Het was zaterdag 29 augustus 1959. Tijdens het oplanden van de vliegtuigen werd over de omroep gepraaid “Crash aan dek, crash aan dek.”. Een Avenger met de vlieger ltz Goudberg was gecrasht. Ik was in hangaar A toen hij op de brancard via de bommenlift naar beneden werd gebracht. Later bleek dat hij er gelukkig goed vanaf gekomen was. Hijhad alleen een klein sneetje boven zijn oog, zodat dit met een pleister af gedaan kon worden. Maar de schade was groot, de vliegbrug had schade, de radar was beschadigd. Het vliegtuig werd buiten boord gesmeten, wat in de kranten de kop opleverde van: “De schroothoop op de Karel Doorman in zee gesmeten”.
Wij moesten wat ramen vervangen, dat ter plaatse gedaan kon worden, maar de rest was te zwaar en te groot. We moesten daarvoor terug naar de werf van Wilton Fijenoord.
Ik had de wacht op zondagmorgen. Daar had ik op de kade een bijzondere ontmoeting. Er stond een wat oudere vrouw op de werf naar de schade van ons schip te kijken.
Zij sprak mij aan en vroeg of er gewonden waren gevallen. Ik vertelde haar dat de vlieger alleen een pleister boven zijn oog had. Daarna hebben we wat over het schip staan praten.
Toen ze weg was kwam er een ‘werviaan’ (iemand die op de werf werkte) naar mij toe en vroeg aan mij: “Weet jij wie die vrouw is”. Ik zei hoe kan ik dat weten, het is niet de koningin want die ken ik wel. Hij zei: “Dit is de vrouw van Bart Wilton, zij was de vrouw van Karel Doorman die in de slag in de Java Zee met de Ruyter is omgekomen. Let maar op als jullie uitvaren en terugkomen, staat ze altijd op de punt bij haar huis naar jullie te zwaaien”.
En inderdaad als wij uit Rotterdam vertrokken of aandeden, werden wij altijd door haar op die manier verwelkomt of uitgezwaaid. Wij zwaaiden dan altijd terug. Mijn gedachte was, toen wij in 1960 met het schip naar Nieuw-Guinea vertrokken, wat zij hierover zou denken.
Of die vrouw werkelijk de vrouw van Karel Doorman was heb ik nooit met zekerheid geweten. De enige bevestiging die ik kreeg was toen het ter sprake kwam met mijn chef sgtmajoor Buis, die mij ook vertelde dat het klopte. Hier ben ik altijd benieuw naar geweest.
Nu na ruim 50 jaar na dato kreeg ik antwoordt op mijn vraag door de zoon van Karel Doorman

Geachte heer Veldhuizen,

Van de VARA ontving ik Uw reactie op de uitzending van P&W van 15 februari jl., waarvoor mijn dank. Mijn moeder, inderdaad de weduwe van SBN Karel Doorman is destijds hertrouwd met ir. J.E. Woltjer, lid van de Hoofddirectie van Wilton-Fyenoord, die was belast met de Nieuwbouw en ondermeer met de grote verbouwing van Hr.Ms. Karel Doorman. Wij woonden op de bovenste twee verdiepingen van de “Villa” aan de Nieuwe Waterweg op de kop van de Wiltonhaven, dus het is zeer waarschijnlijk dat mijn moeder de dame in kwestie is en niet de echtgenote van Bert Wilton, eveneens lid van de Hoofddirectie.

Met vriendelijke groet, Theo Doorman.

Onder anekdotes is dit verhaal ook te lezen.

 

(foto 5186) De “Wilton-Fijenoord villa” op de kop van de werf langs de Nieuwe Waterweg. Naar nu blijkt een bijzonder punt bij passage van de Doorman.

(foto 5322) Nogmaals de Doorman op de werf met op de achtergrond de villa.

 

 

20 december 1960 tot 10 april 1961.

Van 20 december 1960 tot en met 10 april 1961 verbleef de Doorman wederom op de werf van Wilton-Fijenoord voor een kort onderhoud. In deze periode werd ook de TACAN antenne op de mast geplaatst. Met de komst van de Grumman Tracker werd dit een baken waarmee de vliegers de Doorman op open zee terug konden vinden. In deze periode voerde de Doorman op de boeg het pennantnummer R81.

(foto 0115) We zien nieuwe of verwijderde schroefbladen de de Doorman op de kade liggen. Moeilijk vast te stellen wanneer en waar.
Foto ontvangen van G.W. van Driesten.

(foto 0116 en 0117) We zien op deze foto’s dat de Doorman reeds is voorzien van de TACAN antenne en dus na 1960. We zien ook dat er behoorlijk geklust werd op het vliegdek en eiland. We hebben echter geen kijk op enig pennantnummer.
Foto’s ontvangen van G.W. van Driesten.

(foto 4334) De Doorman op de werf van Wilton-Fijenoord.

 

Naar Wilton-Fijenoord werf 4.

 

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Algemeen index] [Vliegkampschip index] [Dekken-indeling en index] [Scheepsfoto's index] [Indienststelling 1958 (1)] [Uitdienststelling 1968] [Smaldeelschepen index] [Scheepshandelingen index] [Onderdelen schip index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]