BuiltWithNOF

De laatste smaldeelreis van 1961 voer naar de Schotse wateren om deel te nemen aan de oefening “Sharp Squall 5”. Het smaldeel bestond deze reis slechts uit Hr.Ms. Karel Doorman en de onderzeebootjager Groningen.

Op woensdag 11 oktober 1961 vertrok de Doorman uit de haven van Rotterdam naar open zee. In de mast voerde de doorman de onderscheidingsvlag van de Minister van Defensie en de vlag van de Bevelhebber der Zeestrijdkrachten. Aan boord waren geembarkeerd de Minister van Defensie Ir. S.H.Visser en de BDZ vice-admiraal L.Brouwer. Buitengaats embarkeerden de vsq 4 en 8 met Grumman Trackers en de Sikorsky S-58 helikopters.

Hierna werd koers gezet naar Invergorden waar de deelnemende schepen aan de oefening “Sharp Squall 5” zich verzamelden voor de aanvang van deze oefening. Op weg daarheen had het smaleel een rendez-vous met de Britse kruiser HMS Bermuda.

Op vrijdag 13 oktober 1961 ging het Nederlandse smaldeel voor anker in de Cromarty Firth nabij Invergorden. Daar gingen onder andere ook voor anker de schepen HMS Bermuda, Blackwood, Trafalgar, Lynx en Murray.

(foto 5537) HMS Blackwood (F78).

(foto 5538) HMS Trafalgar (D77).

Op maandag 16 oktober 1961 vertrokken alle deelnemende schepen aan de oefening naar open zee waar men te doen kreeg met een harde wind van meer dan 40 knt. en een hoge zee. Buiten de Nederlandse marine werd deelgenomen door schepen van de Engelse en Franse marine.

(foto 5539) HMS Lynx (F27).

Op zaterdag 21 oktober 1961 was het einde oefening. Dit einde bestond uit een grote manoeuvreer oefening met 16 schepen. Hierna gingen de schepen voor anker in Scapa Flow.

(foto 5540) Kaart van Scapa Flow.

(foto 4863) Zicht op Scapa Flow.

Op maandag 23 oktober 1961 was het weer anker op en koerste men naar het oefengebied, dit maal met nog slechter weer en windkracht van 60 knt.

Op woensdag 25 oktober 1961 omstreeks 16.00 uur kwam de Sikorsky 139 in de problemen door een motorstoring en ditchte in zee. Drie van de bemanningsleden werden gered maar voor de adjudant-vlieger J.F. van Maas kwam hulp te laat. De schepen kwamen hierna in de avond in Spey Bay voor anker. De Britse marine zou proberen de verongelukte Sikorsky 139 te bergen.

(foto 5541) Kaart met Spey Bay in de omgeving van Lossiemouth.

Op donderdag 26 oktober 1961 anker op en terug naar zee. Op de hondewacht alle schepen in formatie nabij Kinnaird Head, waarna koers werd gezet naar de diverse thuishavens. De Doorman en Groningen zetten koers naar Rosyth’

Op maandag 30 oktober 1961 ging het smaldeel voor anker nabij Rosyth. Hier vond de nabespreking van de oefening plaats en werd het wrak van de Sikorsky 139 aan boord van de Doorman gebracht.

(foto 5542) Het wrak van de Sikorsky 139 is geborgen en aan boord van de Doorman gehesen.
Foto Arie Hoog (De Dikke Boot)

Op dinsdag 31 oktober 1961 vertrek uit Rosyth voor eigen vliegoefeningen.

Op donderdag 2 november 1961 debarkeren van de vsq 4 en 8 en afvliegen naar het MVKV. Hierna de aankomst van de Doorman en Groningen in Rotterdam waar de Doorman afmeerde op de haar vertrouwde boeien.

 

Terug naar index reizen & havens.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [R81 1958-1968 index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Wereldreis 1960] [1e Westreis in 1950 (1)] [Oefenreis Middellandse Zee 1954 (1)] [3e Westreis 1959 (1)] ["Fairwind VI" 1961] [Aruba krant 1] [4e Westreis 1962] [Vlootdagen R'dam] ['Pilot light' 1965] ["Perfect Play"] [HAVENS] [Curacao 1] [Curacao 7] [Hamburg] [Gibraltar 1] [Fort de France 1] [San Juan 1] [Brest] [Noorwegen] [Greenock 1] [Rosyth & Edinburgh 1] [Santa Cruz 1] [Istanbul 1] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]