BuiltWithNOF
Foto's Actie en spanning

Op deze pagina een vervolg uit de foto-serie van het weekblad “Katholieke Illustratie”, nummer 3 van 15 januari 1955, onder de titel:

Actie en spanning.

Hoewel er een lange deining staat en een sterke wind over de Atlantische Oceaan jaagt, zal een aantal Seafuries en Avengers starten en landen op het kleine dek van Hr.Ms. Karel Doorman. Er vaart een siddering door het schip, als het de snelheid verhoogt, vliegtuigmotoren beginnen met oorverdovend lawaai te draaien en een sterke luchtstroom rukt aan alles, wat weerstand biedt. Als stenen uit een slinger worden de vliegtuigen weggeschoten uit de catapult. Tientallen toeschouwers op het eiland houden de adem in, als de eerste Seafury, de snelste schroefjager van onze marine, op het deinende platform toestormt. De batsman zwaait als een bezetene met zijn bats, het vliegtuig verliest snel hoogte en schijnt toe te springen op het smalle vliegdek. Zal de dekhaak houvast vinden aan een vangkabel of is er een “crash”op komst? Het is deze vraag, die het schouwspel van een deklanding altijd weer een maximum aan spanning geeft.....

(foto 1760) Vliegdekofficier luitenant ter zee der 2e klasse H. Moekardanoe in actie.Door de armbewegingen duidt hij de vlieger, waar zijn toestel geparkeerd moet worden.

(foto 1761) Het hoofd van de vliegdienst, kapitein-luitenant ter zee vlieger P. van Waart (midden), volgt met belangstelling de verrichtingen van zijn vliegers. Links zijn rechterhand, luitenant ter zee vlieger der 1e klasse A. Bruinsma, en rechts de smaldeelarts-chirurg dr. C.M.N. Kuiters.

(foto 1762) De zogenaamde briefing. Voordat de vliegers starten, krijgen zij hun instructies.

(foto 1763) Het signaal “Vliegeralarm”schettert door de luidsprekers en snel begeven vliegers en waarnemers zich naar hun toestellen.

(foto’s 1764, 1765, 1766 en 1767) Carriervliegers mogen geen mensen zijn met zwakke zenuwen, want actie en spanning zijn hun voortdurende metgezellen.
(Wie herkent deze vliegers of herkent u uzelf, laat het de webmaster weten per mail.)

(foto 1768) Het vliegbedrijf in actie. De Doorman draait in de wind en de Avenger, die laag overkomt, zal spoedig kunnen landen.

(foto 1769) Links: In afwachting van het volgende “detail”(het starten en landen van een groep vliegtuigen) zoeken zij, die aan dek een taak hebben, de luwte van het ëiland”. Rechts: De haastige beweging van de mensen , die de vingers in de oren stoppen voor het oorverdovende lawaai.

(foto 1770) “Blokken weg”, beduidt dit sein, dat een vliegdekofficier aan de blokkenpaai geeft.

(foto 1771) Een catapultstart. Links de catapultofficier, gereed om te “duiken”, als het vliegtuig vooruitstormt.

(foto 1772) Vanuit de vliegtuigcentrale geeft de coordinatieofficier, luitenant ter zee der 2e klasse J.M. Versteegh, zijn bevelen.

(foto 1773) Met grote spanning zien toeschouwers op het eiland een kist landen. Zal het lukken of moet de batsman op het laatste nippertje “afzwaaien”?

(foto 1774) Een geslaagde landing. Het toestel hangt in de kabel en wordt afgeremd. Tussen de wielen door ziet men de haakpaai naderbijsnellen om de haak los te maken.

(foto 1775) Als de omstandigheden het noodzakelijk maken, wordt in de hangar ook ‘s nachts aan onderhoud en revisie van de toestellen gewerkt.

(foto 1776) In de zwaluwnesten aan weerszijden van het dek volgen de paaien met grote spanning het verloop van de landing. De brillen beschermen hun ogen tegen de sterke windkracht en opdwarrelend stof.

 

Terug tekst Actie en spanning.

SBD voorkomt SOS

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1  '46-'48 index] [R81 1948-1955 index] [Bezoek HM en ZKH 1954] [Scheepsfoto's 1] [Varen en vliegen] [Foto's Varen en vliegen] [1948-1955 (1)] [R81 1958-1968 index] [Bemanning index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek]