BuiltWithNOF

 

 

1. De admiraals- en navigatiebrug.

Admiraalsbrug

Navigatiebrug

 

(foto 5176) Hier de SBN Van Karnebeek op de admiraalsbrug. Rechts de toegang tot de brug. Op de admiraalsbrug is de standaard scheepsklok zichtbaar.

(foto 5153) Dit is vermoedelijk een radarscherm. Deze apparatuur staat op de admiraalsbrug omdat we de typische ingang over stuurboord hier zien. Alleen de admiraals- en navigatiebrug zijn voorzien van de afgebeelde ruiten. Op de navigatiebrug is toegang tot de brug in het midden.

(foto 5169) Hier afgebeeld op de navigatiebrug de commandant ktz Van Oostrom Soede. Hier zien we duidelijk de min of meer vierkante ruiten. Links op de foto de deur naar de buiten passage voor de BB brugvleugel en doorloop naar de vliegbrug.

(foto 4544) De kompassen op de brug. Links in het midden het magnetisch kompas, de spreekbuis naar de stuurhut en links daarvan de spreekbuis naar de admiraalsbrug. Rechts het gyrokompas.

(foto 4543) Enkele officieren tijdens de wacht op de navigatiebrug. Op de voorgrond in het midden de ltzv Jan Toorenaar.

(foto 4645) Een officier van de wacht op de navigatiebrug turend door een verrekijker. Ook hier zien we rechts boven wederom de bekende scheepsklok.

(foto 4731) Een afbeelding van de klok van het merk Smiths Empire, blijkens opgave van de inzender afkomstig van de Doorman. Deze is echter niet identiek aan de klok op admiraals- en navigatiebrug. Zie foto hieronder mbt type op de brug en stuurhut.

Foto van ander model klok aan boord.

 

(foto 5088) De navigatiebrug in kleur, links de commandant ktz Baron van Lynden.

(foto 5975) Schilderij van de bezetting op de brug met beide kompassen en de spreekbuis naar de stuurhut.

(foto 6550) Aflossing officier van de wacht op de brug van de Doorman. Opvallend dat de officier rechts ltzv Toorenaar, die de wacht gaat overnemen, is gekleed in Europees tenue, terwijl de af te lossen officier ltz Van Strien is gekleed in het tropen tenue. Vermoedelijk op het moment, omstreeks 23.40 uur in de avond/nacht, dat werd overgegaan van tropen op Europees tenue.

(foto 6551) Hier is kennelijk de wacht overgenomen, de verrekijker is overgenomen door de nieuwe officier van de wacht en de klok op de brug staat iets later. De twee foto’s zijn kennelijk zeer kort achter elkaar genomen.

 

 

 2. Stuurhut.

Op de brug werd wel de keors bepaald maar er was geen stuurwiel aanwezig. Dit werd bediend door de roerganger enkele dekken lager gelegen.

(foto 4548) Het stuurwiel in de stuurhut welke een hydraulisch systeem aandrijft wat de opgegeven koersverandering doorgeeft aan de stuurinrichting diep in het schip bij het roer.

(foto 3067) Opname van het stuurwielsysteem in de orginele koper/messing uitvoering. We zien boven links en rood aangegeven de uitslag naar BB en rechts in groen de uitslag naar SB. Verder de meters van het hydraulische systeem.

(foto 0310) Roerganger achter het stuurwiel.
Wie heeft hier nog meer foto’s van, misschien een oud roerganger????

(foto 5353) De roerganger in de stuurhut. Hij moest afgaan op de opdrachten van de brug en zijn instumenten. Hij had zelf geen zicht op de zee.
Foto Arie Hoog.

(foto 6590) Opname in de stuurhut van de Doorman.
Foto ontvangen van Arie Boeve.

(foto 7072) Opname van de roerganger Arie Krijgsman in de stuurhut.
Foto van Arie Krijgsman.

 

 

 3. Kombuis en bakkerij.

Hier boven de plattegrond van de kombuis met de groentenschoonmaak en uitgiftebalie. Onder op deze tekening de wassrerij. Hieronder enkele afbeeldingen van de kombuisruimte en een foto van de wasserij.

 

(foto 5146) Op tekening foto A. De groentenschoonmaak ruimte achter de kombuis. Op de achtergrond de trap naar het G-dek waar zich een opslagruimte bevond, o.a. voor aardappelen. Rechts de BB scheepswand met patrijspoort.

(foto 5147) Op tekening foto B. Opname van de uitgiftekamet met links de balie grenzend aan het kombuis en rechts de uitgiftebalie. Aan de andere kant daarvan de gang waar men in de rij stond en waar het eten op de plate werd gedeponeerd. Zie ook de plattegrond.

(foto 4879) Aan boord deden best veel koks dienst. Hier een groot aantal koks en/of bakkers in de groentenschoonmaak ruimte. Op de achtergrond wederom de trap naar het G-dek. Zie ook de foto’s onder de rubriek ‘bemanning’.

(foto 5150) Opname van de kombuis met de diverse kookketels en geheel rechts een bakplaat. op de achtergrond volgens mij de ketels voor het koken van de aardappelen.
Welke ex-Doorman kok kan hierover meer vertellen?????

(foto 4881) Deze opname is vermoedelijk gemaakt in de bakkerij tegenover de kombuis. Zie ook de foto’s onder de rubriek ‘bemanning’.

(foto 5351) Een bakker met een bakblik verse broodjes.
Foto Arie Hoog.

 

4. Wasserij.

(foto 5149) Een opname van de wasserij aan boord van de Doorman. Op de achtergrond de droger en de strijkinstallaties.

 

Naar deel 16.

 

Terug naar Scheepsfoto's index

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Algemeen index] [Vliegkampschip index] [Dekken-indeling en index] [Scheepsfoto's index] [Indienststelling 1958 (1)] [Uitdienststelling 1968] [Smaldeelschepen index] [Scheepshandelingen index] [Onderdelen schip index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Gebeurtenissen] [Gastenboek index] [Contact] [Links] [Untitled729]