|
(foto 3216) Aankomst Doorman in de haven van Santa Cruz op Tenerife op 21-11-1964.
(foto 6833) De Doorman gaat afmeren in de haven van Santa Cruz op het eiland Tenerife op 21-11-1964.
(foto 6933) Nogmaals een opname van het afmeren. Een dunne kabel loopt vanaf de bak naar de kade om de meertros naar de wal te trekken.
We gaan verder met de reis naar het Noorden met bezoeken aan onder andere Rosyth, Bergen en Oslo van 1-2-1965 t/m 25-3-1965.
(foto 3150) De Doorman voor anker en tevens afgemeerd in de haven van Bergen in Noorwegen op 10-03-1965. Foto ontvangen van Gijs van Dijk.
(foto 1353) We zien hier de verschillende trossen naar de wal lopen, terwijl het schip ook voor anker ligt. Als kenmerken zien we hier geen pennant R81 op de spiegel, een groene (donkere) ramp, olieslang goot aan BB achter en de Tacan antenne.
(foto 3260) Nogmaals een opname in kleur van de Doorman in de haven van Bergen. Nu ook zichtbaar het kenmerk de gele driehoeken ‘fuik’ aan het begin van de landingsbaan. Foto ontvangen van Jaap de Moor.
(foto 4617) De reis naar Noorwegen verliep niet helemaal naar wens. Bij het aandoen van de haven van Oslo werd een rots onder water geraakt door een uitwijkende Doorman. Hierbij werd de boeg zwaar beschadigd maar kon de Doorman op eigen kracht terug naar Rotterdam voor een ‘nieuwe neus’. Op deze opname ontbreekt de bridle catcher.
Foto internet.
(foto 4618) Detail uit vorige foto van de beschadige boeg. Onder water bleek het echter een behoorlijke scheur en zware schade. De Doorman op weg naar ‘plastisch chirurg’ op de werf van Wilton Fijenoord.
(foto 5095) Het laatste stuk naar Wilton Fijenoord schieten enkele slepers te hulp. Foto GVN Peter van Zoest.
(foto 6749) De Doorman voor anker op de rede van Cadiz. De Spaanse marine zorgde voor een extra ruime ‘watertaxi’ zodat grotere groepen naar de wal gebracht konden worden. Foto ontvangen van Wim Lichtenauer.
(foto 2700) De Doorman tijdens de oefening “Windmill” in de Middellandse zee, waaraan ook door de US Nacvy werd deelgenomen. Tijdens deze oefening moest de Doorman het weer zonder bridle catcher doen. Op het vliegdek staat een deel van de bemanning aangetreden in de vorm van, heel toevallig, een molen. Foto ontvangen van Jan Nusteleijn en Ferry Gonggrijp.
(foto 2702) Nogmaals een opname van de Doorman met molen, vier Grumman Trackers en een aantal bemanningsleden op het achterdek. Zeer duidelijk zichtbaar het kenmerk van een witte band op de ramp. Foto ontvangen van Jan Nusteleijn.
(foto 5049) Fraaie opname van de Doorman met de aangetreden molen op het voordek. Gelukkig voor de deelnemede bemanningsleden mochten de wieken stil blijven staan. Foto ontvangen van Jaap de Moor.
(foto 6860) Hieronder nog enkele opnamen van deze opstelling.
(foto 6508) Zie onderschriften bij bovenstaande foto’s. Foto internet.
(foto 5044) Dit is een bijzondere opname van vorenstaande opstelling op 10-6-1965. Op het voorschip bij de molen is een schaduw zichtbaar. Dit is de schaduw van een overvliegende US Vigilante straaljager tijdens een ‘fly past’ door de US Navy met vliegtuigen van de carrier USS Saratoga. De MLD Grumman Trackers deden dit bescheiden boven de Saratoga. Foto ontvangen van Jaap de Moor.
|