BuiltWithNOF

Tijdens tweede reis in 1963 werd door het smaldeel deelgenomen aan een bilaterale oefening genaamd “Midsummernightsdream”. Verder met de Engelse marine aan de oefening “Oceanex”.

Op maandag 29 april 1963 vertrekt Hr.Ms. Karel Doorman als vlaggeschip van smaldeel 5 uit de haven van Den Helder. Verder maken deel uit van het smaldeel de onderzeebootjagers Hr.Ms. Holland (D808), Overijssel (D815) en Amsterdam (D819) en de onderzeeboten Hr.Ms. Walrus (S802) en Zeehond (S809). Een reis van twee maanden. Aan boord waren verder 235 man mobilisabel personeel opgeroepen om gedurende 1 maand deel te nemen aan deze oefenreis. De Doorman ging in verband met dichte mist op de rede van Den Helder voor anker. Op deze dag vertrokken ook de Overijssel en de Walrus uit Den Helder.

Op woensdag 1 mei 1963 arriveerde de Doorman in Rotterdam voor het laden van benzine en olie

Op donderdag 2 mei 1963 koos de Doorman zee voor een vaardag met aan boord ongeveer 90 leden van de Nederlandse vereniging adoptieschepen. Eenmaal buitengaats embarkeerden de vliegtuigsquadrons 4 en 8 aan boord van de Doorman. Op deze donderdag werd verder een proef genomen voor de gebruiksmogelijkheden van de nieuwe MLD helicopters Agusta Bell. Na deze proef en vaardag terug naar Rotterdam voor de ontscheping van de gasten. Hierna wederom vertrek uit Rotterdam.

Blijkens een vliegerslogboek embarkeren vanaf het MVKV naar de Karel Doorman in ieder geval de Grumman Trackers 147, 153, 154, 155, 156, 160, 161,162, 163 en 170. Dat waren dus tien Grumman Trackers aan boord.

Op vrijdag 3 mei 1963 vertrekt de Amsterdam uit Den Helder.

Tot zaterdag 4 mei 1963 blijft de Doorman in de omgeving van Nederland voor het opwerken van en deklandingsoefening voor de vliegers van de Grumman Trackers.

Op zondag 5 mei 1963 wordt opgestoomd naar het oefengebied in de Moray Firth.

Op maandag 6 mei 1963 rendez-vous met de Amstertdam, Overijssel en Walrus.

Op vrijdag 10 mei 1963 aankomst van het smaldeel in Invergorden. De Doorman en Walrus meren af op de boeien in de Cromarty Firth, terwijl de jagers afmeren aan de Admiralty pier van Invergorden.

(foto 1078) De Doorman afgemeerd op boeien in de Cromarty Firth ter hoogte van Invergorden.
Foto webmaster.

(foto 3025) Overzicht van de ligging van Invergorden aan de Cromarty Firth met onder in het midden op de foto de Admiralty pier.

Op maandag 13 mei 1963 vertrekt het smaldeel uit de Cromarty Firth naar open zee om verder te oefenen in de Moray Firth, na deze oefeningen op koers naar Gotenburg.

Op vrijdag 17 mei 1963 komt het smaldeel aan in de haven van Gotenburg waar de Doorman afmeerde op de boeien.

(foto 1210) De Doorman afgemeerd op boeien in de haven van Gotenburg in 1963.
Foto fotodienst Karel Doorman.

(foto 5012) Passagieren in Goteburg-Liseberg, bij de kontrole van sloep naar de wal is kennelijk niet goed opgelet.
Foto ontvangen van Ben Hollander.

Op zaterdag 18 mei 1963 bezoek aan boord van 150 minder bedeelde Zweedse kinderen en wat doet de bemanning van de Doorman dan, dan wordt de speciale speeltuin aan boord weer voor de dag gehaald en op het vliegdek geinstalleerd.

Op maandag 20 mei 1963 komt aan dit bezoek aan Gotenburg weer een eind en vertrekt het smaldeel naar zee.

Op vrijdag 24 mei 1963 embarkeren van Commandant Zeemacht Nederland per helicopter voor een kort bezoek aan boord. Op deze dag loopt het smaldeel de haven van Rotterdam binnen voor het ontschepen van het mobilisabele personeel en voor het laden van brandstof.

(foto 1598) Een foto van Hr.Ms. Karel Doorman met de handtekening van de commandant ktz. Maas, welke het mobilisabele personeel ontving na de herhalings oefening van een maand aan boord van de Doorman.
Foto ontvangen van Alex Bruinooge.

Op maandag 27 mei 1963 vertrekt het smaldeel weer uit Rotterdam. Op deze dag vertrekt de onderzeeboot Zeehond uit Den Helder. Het smaldeel koerst door Het Kanaal naar het zeegebied ten zuiden van Ierland.

Op woensdag 29 mei 1963 rendez-vouw van de Zeehond met het smaldeel.

Op donderdag 30 mei 1963 komt de Doorman eerst ten anker in de Firth of Clyde ter hoogte van Greenock voor het laden van olie om later af te meren aan de Princess pier in Greenock, waar ook de beide jagers afmeren De onderzeeboten Walrus en Zeehond meren af in Faslane.

(foto 1627) De beide jagers Overijssel en Amsterdam afgemeerd voor de Doorman aan de Princess pier in Greenock.

Op zaterdag 1 juni 1963 vertrekt de jager Holland uit Den Helder.

Op zondag 2 juni 1963 wordt er vanaf de Nederlandse schepen gepavoiseerd in verband met de jaardag kroning HM Elizabeth.

(foto 1218) De Doorman gepavoiseerd afgemeerd aan de Princess pier in Greenock op zondag 2 juni 1963.

(foto 5011) Een wel heel Nederlandse manier van passagieren in Greenock. Echter nooit een fietsenstalling aan boord kunnen ontdekken.
Foto ontvangen van Ben Hollander (zit op de fiets).

Op maandag 3 juni 1963 vertrekken vanuit Faslana de beide onderzeeboten en vanuit Greenock vertrekken de Doorman en beide jagers Amsterdam en Overijssel. Er waren zeer nauwe banden aangeknoppt met de plaatselijke (vrouwelijke) bevolking wat het afscheid zwaar maakte.

(foto 1226) Dit beeld onderstreept duidelijk voorgaande tekst.
Foto webmaster.

Op dinsdag 4 juni 1963 voegt de jager Holland zich bij het smaldeel en wordt verder opgestoomd naar Moville in Ierland. De Doorman ging in de Foyle River ter hoogte van Moville voor anker, terwijl de jagers verder opstoomden naar Londonderry.

Op vrijdag 7 juni 1963 werd vanaf de Nederlandse schepen gepavoiseerd in verband met de verjaardag van HM Elizabeth.

Op maandag 10 juni 1963 vertrok het smaldeel weer naar zee om te gaan oefenen met de Engelse marine.

Op vrijdag 14 juni 1963 keerde het smaldeel weer terug bij Moville waar de Doorman weer voor anker ging en de overige schepen verder de rivier opstoomden naar Londonderry voor nabespreking van de oefening.

Op zondag 16 jun 1963 embarkeerden drie Westland Wessex helicopters van squadron 819 van de Royal Navy aan boord van de Doorman. Zij namen deel aan de oefening “Oceanex” met smaldeel 5 en andere Engelse eenheden.

(foto 1907) Het oplanden van twee Westland Wessex helicopters aan boord van de Doorman tijdens de oefening “Oceanex”.
Foto ontvangen van Joep Fraats.

(foto 5510) Een Westland Wessex helicopter van Royal Navy vsq 819 hangt tijdens de oefening “Oceanex” als plane-guard naast de Doorman.
Foto ontvangen van Leen Moelker.

Op maandag 17 juni 1963 vertrok het smaldeel naar zee voor de oefening “Oceanex”.

(docu 0298) bladzijde uit logboek Grumman Tracker vlieger, met onder andere de aanduiding Oceanex en enkele vluchten naar het vliegveld RNAS Culdrose nabij Penzance.

 

Op woensdag 19 juni 1963 stoomde de onderzeebootjager Holland naar Lissahally, waar de commandant van de Holland in het ziekenhuis werd opgenomen. Blijkens het vliegerslogboek neemt die dag in ieder geval de Grumman Tracker 154 deel aan de oefening

Op donderdag 20 juni 1963 was het smaldeel weer terug op de Foyle River, waar de Doorman weer voor anker ging en de overige schepen opstoomden naar Londonderry.

Op zaterdag 22 juni 1963 vertrok het smaldeel weer naar zee voor deelname aan de NAVO oefening “Midsummernightsdream”. Aan deze oefening nam ook het Nederlandse smaldeel 1 deel. De onderzeeboot Walrus verliet het smaldeel en ging op weg naar Den Helder voor reparatie aan de diesels.

Op maandag 24 juni 1963 embarkeerde ZKH Prins Bernhard aan boord van de Doorman.

Op dinsdag 25 juni 1963 arriveerde de Walrus in Den Helder. Op deze dag debarkeerde per Grumman Tracker ZKH Prins Bernhard en embarkeerde vice-admiraal Van der Schatte Olivier aan boord van de Doorman.

Op donderdag 27 juni 1963 arriveerde het smaldeel 1 en 5 met verder Engelse schepen en de Deense onderzeeboot Delfinen in Mounts Bay ter hoogte van Penzance.

Op vrijdag 28 juni 1963 debarkeerde de vice-admiraal Van der Schatte Olivier. Vertrok de onderzeebootjager Amsterdam naar Nederland in verband met een defecte schroefas. Ook debarkeerden de drie Westland Wessex helicpters van vsq 819.

Op zaterdag 29 juni 1963 vertrekt de onderzeeboot Zeehond naar Torbay voor het oefenen met smaldeel 1. Vertrekt de onderzeebootjager Holland naar Greenock voor het laden van olie en daarna voor snelheidsproeven op de gemeten mijl nabij Arran. Tenslotte het vertrek van het smaldeel 5 uit Mounts Bay.

Op zondag 30 juni 1963 loopt de onderzeebootjager Amsterdam de haven van Den Helder binnen.

Op maandag 1 juli 1963 debarkeren van de squadrons 4 en 8 welke terug vliegen naar het MVKV. Op die dag lopen de Doorman en Overijssel de haven van Den Helder binnen.

Op donderdag 4 juli 1963 arriveert de jager Holland in Den Helder en vervolgens arriveert de onderzeeboot Zeehond op vrijdag 5 juli 1963 in Den Helder.

 

Terug naar index reizen & havens.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Wereldreis 1960] [1e Westreis in 1950 (1)] [2e Westreis 1952 (1).] [3e Westreis 1959 (1)] [4e Westreis 1962] [Aruba krant 1] [5e Westreis in 1964] [Oefenreis Middellandse Zee 1954 (1)] [1955 oefenreis Italie] [Vlagvertoon Canada en USA (1)] ["Sharp Squall 4"] ["Fairwind VI" 1961] [De Nieuwe Limburger] [Canada 1961] [Havens] [Fort de France 1] [Las Palmas 1] [Santa Cruz 1] [Brest] [Kopenhagen 1.] [Gibraltar 1] [Londen] [Toulon & St. Tropez (1)] [Funchal 1] [Algiers] [Istanbul 1] [Aruba 1] [Curacao 1] [Lissabon 1] [Invergorden 1] [Rosyth & Edinburgh 1] [Suriname] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]