Op vrijdag 18 juni 1954 vertrok Hr.Ms. Karel Doorman alweer vanuit Rotterdam naar zee voor een oefenreis om de noord voor deelname aan de oefening “Rhumba III”. Verder vertrokken uit de haven van Den Helder de overige smaldeelschepen. Deze reis bestond het smaldeel 5, buiten de Doorman, uit de navolgende schepen:
de torpedobootjagers Hr.Ms. Kortenaer, Evertsen, de fregatten Van Amstel en De Zeeuw, de onderzeeboten Zeeleeuw en Zwaardvis.
Eenmaal buitengaats embarkeerden de vliegtuigsquadrons 2 met Fireflies, 8 met Sikorsky helikopters en 860 met Seafuries.
Op weg naar Kristiansand, de eerste haven in het reis programma, kon er nog niet geoefend worden in verband met een dichte mist.
Op zondag 20 juni 1954 arriveerde het smaldeel bij de Vestrehavn in Kristiansand, waar de schepen voor anker gingen. Die dag arriveerden daar ook de Noorse jagers KNM Stavanger en Oslo, het Britse 6e fregatten squadron, de tanker RFA Brown Ranger en de sleepboot Reward. Ook deze schepen namen deel aan de oefening “Rhumba III”.
(foto 6018) Zicht op de Vestrehavn van Kristiansand in Noorwegen.
(foto 6728) De Noorse jager KNM Stavanger in volle zee.
(foto 6729) Hier een afbeelding van de Noorse jager Oslo.
(foto 6730) Opname van de voor anker lighgende Britse tanker RFA Brown Ranger.
Op maandag 21 juni 1954 kozen deze schepen weer zee en werd begonnen aan de oefening “Rhumba III” in de Noorse wateren.
Via de Oslofjord werd op donderdag 24 juni 1954 Horten bereikt, waar men het anker liet vallen. Hier werd een nabespreking van deze oefening gehouden.
(foto 6015) Zicht vanaf de Doorman op de haven van Horten in Noorwegen. In het midden onder de oude UHF antenne aan SB voor. Foto ontvangen van Wim Steentjes.
(foto 6016) Nogmaals een opname in de haven van Horten. Foto ontvangen van Wim Steentjes.
Op vrijdag 25 juni 1954 was het weer ankerrol op post en werd het anker binnen gehaald. Hierop werd koers gezet naar Oslo de hoofdstad van Noorwegen. Aangekomen bij Oslo werd een saluut afgegeven voor de Noorse Koning Haakon VII. Dit saluut werd hierop beantwoord door de walbatterij. Hierna liet de Doorman wederom het anker vallen. Tijdens het weekend arriveerde een oude bekende van de Doorman in de haven van Oslo, het Britse slagschip HMS Vanguard. Er vond dan ook een uitwisseling plaats tussen de Doorman en de Vanguard.
(foto 1260) Een opname van de voor anker liggende Doorman in de haven van Oslo. Foto ontvangen van Anton Ingelse.
Op dinsdag 29 juni 1954 was er weer het sein ankerrol op post en nadat het anker was opgehaald werd koers gezet naar Nederland. Het ging echter deze keer niet naar de “Boompjes” in Rotterdam.
Op donderdag 1 juli 1954 was er alweer werk aan de winkel voor het personeel ingedeeld bij ankerrol. Nu liet de Doorman het anker vallen op de rede van Den Helder.
De volgende dag op 2 juli 1954 liep voor de eerste keer Hr.Ms. Karel Doorman de marine haven van Den Helder binnen. Dit was ter gelegenheid van de opening van de “Nieuwe Haven” in Den Helder. Met aan boord ZKH Prins Bernhard en de minister van marine ir. C. Staf, werd door de Doorman een lint doorgevaren en was de Nieuwe Haven geopend.
(foto 2536) De Doorman bij de officiele opening van de ‘Nieuwe Haven’ in Den Helder. Foto ontvangen Peter de Haan.
(foto 5061) Het moment dat de Doorman het lint in de Nieuwe haven door vaart. Op het vliegdek staat de bemanning aangetreden over stuurboord.
Later zocht de Doorman toch weer zijn vertrouwde boeien op in de haven Rotterdam, zodat bij een volgende smaldeelreis weer vanuit Rotterdam werd vertrokken.
Wie heeft nog afbeeldingen en/of bijzonderheden van deze reis.
|