BuiltWithNOF

 

 

Op maandag 25 oktober 1954 was het weer zover. Vanuit Rotterdam vertrok Hr.Ms. Karel Doorman richting Hoek van Holland en naar open zee.

Het smaldeel 5 was nu twee schepen minder dan de vorige reis en de navolgende schepen mochten deze reis de Doorman escorteren:
Hr.Ms. Evertsen, Kortenaer, De Zeeuw en Zwaardvis.

Eenmaal buitengaats kwamen de vliegtuigsquadrons 3, 4 en 8 oplanden.

Op woensdag 3 en donderdag 4 november 1954 was er voor Hr.Ms. Evertsen nog een andere taak uit te voeren. Op deze dagen verzorgde de Evertsen het geven van een saluut in Amstertdam en Rotterdam ter gelegenheid van een bezoek van de Keizer Haile Selassie van van Etheopië aan Nederland.
Hierna voegde de Evertsen zich weer bij het smaldeel 5.

Tot vrijdag 19 november 1954 was het weer opwerken van schip en bemanning.
Op deze dag was er ook het rendez-vous met de overige smaldeelschepen en was het smaldeel kompleet.

Op zaterdag 19 november 1954 arriveerde het smaldeel in de Cromarty Firth en werd voor anker gegaan nabij Invergorden, ook wel aangeduid alshet tweede Nieuwe Diep.

Op maandag 22 november 1954 was het weer anker op en werd koers gezet naar open water.

Op dinsdag 23 november 1954 een bijzondere drukke dag aan boord van de Doorman en dan met name op het vliegdek.
Op de eerste plaats kwam een Britse Tiger Moth oplanden op het vliegdek van de Doorman.
Er werd geen gebruik gemaakt van een deklandingshaak, omdat de Tiger Moth daar in het geheel niet over beschikte, maar sterke handen van de dekparty waren verantwoordelijk voor het stoppen van dit vliegtuigje.
Het gerucht ging dat de piloot van de Tiger Moth met deze actie een weddenschap zou hebben gewonnen.

(foto 0186) Een opname van de Nederlandse Tiger Moth met registratie 002.

(foto 0189) De landing van een (Britse) Tiger Moth aan boord van een vliegdekschip. De doorman van voor 1955 had de beschikking over 10 remkabels. Of dit een opname van de bewuste deklanding aan boord van de Doorman is niet zeker.

(foto 0025) Bladzijde uit boekje voor de bemanning van de Doorman, waarin beschreven de landing van een Tiger Moth aan boord van de Doorman.

 

Op dezelfde dag nog een bijzondere landing, maar dan wel door gebruik te maken van een deklandingshaak.
Door de ltzv 3 W.J. Huber werd de 4000 ste deklanding uitgevoerd met een Seafury.
Dit veroorzaakte ook weer extra drukte in de bakkerij om dat zoals gebruikelijk een taart werd aangeboden door de commandant aan de fortuinlijke vlieger Huber. Er zullen echter wel meer smulpapen van hebben genoten.

De volgende dag op woensdag 24 november 1954 was het afgelopen met vliegen. Het smaldeel kwam in een zware storm met windkracht 10 terecht.
De Doorman ontving een noodsein van het Deense schip “Sveardvisken”. De torpedobootjager Hr.Ms. Evertsen werd naar het schip in nood gedirigeerd om daar vast te maken aan de Deen.
Geen gemakkelijk klus, maar de bemanning van de Evertsen zag kans om vast te maken en het schip veilig naar het Noorse Bergen te slepen.
Verschillende opvarenden kregen later een tevredenheidsbetuiging uitgereikt door de Commandant Zeemacht.

(foto 0212) Een opname van de torpodobootjager Hr.Ms. Evertsen in volle zee.

(foto 6877) De onderzeeboot Hr.Ms. Zwaardvis even boven water tijdens de oefening.

Voor de overige schepen van het smaldeel was het ook einde oefening en werd opgestoomd naar de Firth of Forth, waar men in iets rustiger vaarwater kwam in afwachting van een weersverbetering.

Op vrijdag 26 november 1954 ontving de Doorman nogmaals een noodsein, nu afkomstig van het Noorse schip “Granfors”.
Kennelijk gebeurde deze reis alles in tweevoud.
De Doorman en de Kortenaer stoomden op naar de positie van dit schip.
Er bleek echter al genoeg hulp aanwezig en keerden de smaldeelschepen weer terug.

Op zaterdag 27 november 1954 kwam de Doorman voor anker bij Queensferry, gelegen bij Edinburgh en tussen de Forth bruggen.
Hier embarkeerde aan boord van de Doorman de CZN, de vice-admiraal F.T. Burghard. Deze zou tot de terugreis aan boord verblijven en na aankomst in Rotterdam weer debarkeren.

(foto 6875) Voor anker op de Firth of Forth HMS Vanguard van de Britse Home Fleet.
Foto ontvangen van Jan van Doesburg via Jaap de Moor.

(foto 6732) Een foto uit 1950 van Queensferry aan de oever van de Firth of Forth. Op de achtergrond de Forth rails bridge.
Zie ook diverse foto’s onder havenfoto’s van Rosyth.

(foto 6871) Passage onder de Forth bridge door de Doorman, niet elke opvarende vanb de Doorman kon de hoogte van de brug goed inschatten. Voor alle zekerheid maar even goed bukken.
Foto ontvangen Jan van Doesburg via Jaap de Moor.

 

Op maandag 29 november 1954 was het weer anker op en voer de Doorman de Firth of Forth weer uit naar de Noordzee en ging men weer op ‘moeders an’.

 

 

Terug naar index reizen & havens.

 

 

[Home] [Indeling site] [Welkom aan boord] [QH-1 '46-'48 index] [R81 '48-'55 index] [R81 '58-'68 index] [Bemanning index] [Anekdotes index] [Opleidingen index] [Vliegdienst index] [Reizen & havens index] [Wereldreis 1960] [1e Westreis in 1950 (1)] [2e Westreis 1952 (1).] [3e Westreis 1959 (1)] [4e Westreis 1962] [Aruba krant 1] [5e Westreis in 1964] [Oefenreis Middellandse Zee 1954 (1)] [1955 oefenreis Italie] [Vlagvertoon Canada en USA (1)] ["Sharp Squall 4"] ["Fairwind VI" 1961] [De Nieuwe Limburger] [Canada 1961] [HAVENS] [Aberdeen] [Aruba 1] [Casablanca 1] [Curacao 5] [Gibraltar 1] [Gotenburg] [Hamburg] [Kopenhagen 1.] [Las Palmas 1] [Lissabon 1] [Montreal - Canada] [San Juan 1] [St. Maarten en Saba] [Toulon & St. Tropez (1)] [Gebeurtenissen] [Gastenboek] [Contact]